1,940 læst ·
10 svar
2k læst
10 svar
Maskingevind i træloft/regl? Til hængestol.
Findes der nogen type gevind/skruebøsning, man kan skrue ind i loftbjælkerne, som har maskingevind f.eks. M8, M10 indvendigt og som kan holde til en hængestol med ca. 60 kg belastning? Tænkte det kunne være pænt at kunne fjerne krogene enkelt og have nogen dækningsbrikker i hullerne, hvis stolen ikke skal bruges mere.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 279 indlæg
Skulle aldrig sætte en maskingevind i en tagregel og forestille mig, at den holder til 60 kg, for dårlig gevindstørrelse som ikke griber i træet. Maskingevind er finskåret og tæt. Tvivlsomt at en s.k. rampamuffe holder, den er for kort til at gribe i træet. Det går med en trappetskrog som nævnes i # 2 og en lille plastprop i hullet når krogen fjernes.
Edit. Den der vises i # 4 giver det 3 huller i loftet af, svært at få pænt ved fjernelse.
Edit. Den der vises i # 4 giver det 3 huller i loftet af, svært at få pænt ved fjernelse.
Hvilke sider kan du nå tagspærene fra?
Hvis du kan nå dem ovenfra, kan du sætte en islåsmøtrik eller en fastgørelsesbrik som vist i #4, ovenfra. Så har du hele spærret til at holde imod, ikke bare nogle få gevind.
Hvis du kan nå dem fra siden, kan du indfælde en firkantmøtrik med en større firkantbrik fra siden (i overkanten af spærret).
Jeg tror stadig, at svaret du fik fra findus42 er nemmest og bliver pænest, når du fjerner den.
Hvis du kan nå dem ovenfra, kan du sætte en islåsmøtrik eller en fastgørelsesbrik som vist i #4, ovenfra. Så har du hele spærret til at holde imod, ikke bare nogle få gevind.
Hvis du kan nå dem fra siden, kan du indfælde en firkantmøtrik med en større firkantbrik fra siden (i overkanten af spærret).
Jeg tror stadig, at svaret du fik fra findus42 er nemmest og bliver pænest, når du fjerner den.
Hvis maskingevind er et krav, er det bare at bore så dybt man kan og fylde op hullet med rampamuffer. Lidt justering for at gevindet skal passe mellem samlingerne vil være nødvendigt. Ikke noget jeg selv havde gjort, men ikke umuligt.J jonaserik sagde:
/Höghus
Klik her for at svare