3,413 læst ·
25 svar
3k læst
25 svar
Kløve en regel på længden som en lang kile med bordsav?
Hej, jeg har brug for at kløve en lang liste (70x45 mm) ca. 2 meter på langs, men kileformet. Den skal bruges under IKEA moduler, som jeg vil bruge til at bygge en indbygget bogreol. Da gulvet ikke er plant, skal listen samt den dækkende sokkel kløves på langs men kileformet dvs. ca. 69 mm i den ene ende og 55 mm i den anden ende. Jeg har købt en billig bordsav til formålet, men begynder at overveje, om jeg ikke kan bruge den. Jeg ejer også en rundsav og en dyksav. Jeg har 3 meter skinne til dyksaven. Kan jeg bruge min nyindkøbte bordsav til dette?
Jeg har også gjort det adskillige gange, men på fri hånd, det går aldeles udmærket at følge en blyantsstreg bare man har aflastning med støtteruller eller forlængelsesbord.
Er det ekstremt nøje så kan man kløve med et par millimeters margin og derefter høvle det sidste, men det er oftest unødvendigt.
Er det ekstremt nøje så kan man kløve med et par millimeters margin og derefter høvle det sidste, men det er oftest unødvendigt.
Ok, jeg må delvis undskylde, da det måske lød lidt dumt. Men helt forkert var det ikke.TorpAnders sagde:
Anhållet gør, at man holder sig langs en lige linje. Saver man en tynd skive i frihånd, bliver det et lidt ujævnt snit, hvis man vingler lidt (jeg har gjort det selv - både frihåndssavet og vingle), men hvis man vingler med en tykkere planke, nyper den og brænder, hvis klyvkniven gør sit arbejde. Hvis klinge og klyvkniv ikke passer sammen, eller hvis det er en dårligsav, kan man få kickback, og det er jo virkelig dumt.
Der er en lille risiko for, at noget sker, og med skiver er den tilstrækkelig lille til at fortsætte. Men jeg ved jo ikke noget om hverken saven eller TS, så jeg valgte at blive den klagende gamle mand.
Svaret er en "taper jig". Let at lave selv.
https://www.google.com/search?q=table+saw+diy+taper+jig&sca_esv=0baaa2d5d8a71e57&rlz=1CDGOYI_enSE838SE897&hl=sv&sxsrf=ANbL-n4bSErKuKElboPHsjoSmtjpRnzJBQ:1775935356507&ei=fJ_aaZTJHqGmwPAPrLWKmAE&biw=402&bih=684&oq=table+saw+diy+taper+jig&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhd0YWJsZSBzYXcgZGl5IHRhcGVyIGppZzIGEAAYCBgeMgYQABgIGB4yCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBEifUFC4KVjhS3ADeAGQAQCYAXKgAY4DqgEDNC4xuAEDyAEA-AEBmAIIoAKlA8ICChAAGLADGNYEGEfCAgYQABgHGB7CAgUQABiABMICBBAAGB7CAggQABgHGAgYHsICBRAAGO8FwgIIEAAYCBgNGB6YAwCIBgGQBgiSBwM3LjGgB64RsgcDNC4xuAeYA8IHBTEuNC4zyAcUgAgA&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Kan blive tricky med længden. Men det går. Dog ville intet AV gå med til.
https://www.google.com/search?q=table+saw+diy+taper+jig&sca_esv=0baaa2d5d8a71e57&rlz=1CDGOYI_enSE838SE897&hl=sv&sxsrf=ANbL-n4bSErKuKElboPHsjoSmtjpRnzJBQ:1775935356507&ei=fJ_aaZTJHqGmwPAPrLWKmAE&biw=402&bih=684&oq=table+saw+diy+taper+jig&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhd0YWJsZSBzYXcgZGl5IHRhcGVyIGppZzIGEAAYCBgeMgYQABgIGB4yCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBEifUFC4KVjhS3ADeAGQAQCYAXKgAY4DqgEDNC4xuAEDyAEA-AEBmAIIoAKlA8ICChAAGLADGNYEGEfCAgYQABgHGB7CAgUQABiABMICBBAAGB7CAggQABgHGAgYHsICBRAAGO8FwgIIEAAYCBgNGB6YAwCIBgGQBgiSBwM3LjGgB64RsgcDNC4xuAeYA8IHBTEuNC4zyAcUgAgA&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Kan blive tricky med længden. Men det går. Dog ville intet AV gå med til.
Det er roligt, har man aldrig savet eller er generelt usikker, så er en frihåndskløvning af groft træ nok ikke noget at kaste sig ud i uanset.Hep sagde:
Ok, jeg må delvist undskylde, da det måske lød lidt dumt. Dog helt forkert var det ikke.
Anholdet gør, at man holder sig langs en lige linje. Saver man en tynd skive på frihånd, bliver det lidt ujævnt snit, hvis man vingler lidt (jeg har gjort det selv - både frihåndssavet og vinglet), men hvis man vingler med en tykkere planke, klemmer den og brænder, hvis kløvekniven gør sit arbejde. Hvis klinge og kløvekniv ikke passer sammen, eller hvis det er en skrallesav, kan man få kickback, og det er jo dumt for alvor.
Det er en lille risiko for, at noget sker, og med skiver er den tilstrækkelig lille til at brage på. Men jeg ved jo intet om hverken saven eller TS, så jeg valgte at blive en brokrøv.
Socklen er jo lettere og mere sikker at save med en dyksav, alternativt "scribe" og så med en stiksav. Googles scribe baseboard to floor
Reglen, der skal være kileformet, føles unødvendig? Nemmere at få det plant ved at opklodse med afstandsstykker, så det bliver plant, typisk plastshims
Reglen, der skal være kileformet, føles unødvendig? Nemmere at få det plant ved at opklodse med afstandsstykker, så det bliver plant, typisk plastshims
Mange der anbefaler nedstrygeren i diverse sammenhænge.L lakman sagde:
Sikrere, absolut, den garanterer jo næsten at kroppen og ikke mindst poterne befinder sig på et sikkert sted.
Men når det gælder smalle/korte/små arbejdsemner eller når der er forhindringer, der gør at skinnen ikke kan lægges ud og få tilstrækkelig støtte af materialet, er de ofte j-vligt upraktiske og kræver en masse improviseret med støtte og fiksering af arbejdsemnet.
Har gjort det med en sån sav flere gange. Tegn en streg, som du kan følge, og så er det bare at kløve.
Dyk-sav har jeg desværre ingen erfaring med, men kan sikkert også være praktisk, hvis man binder det sammen med en anden regel, så man får lidt bredde.
Dyk-sav har jeg desværre ingen erfaring med, men kan sikkert også være praktisk, hvis man binder det sammen med en anden regel, så man får lidt bredde.