Jeg tænkte på at bygge en etage mere, og fordi man ikke må bygge 2-plans der hvor jeg bor, men kun 1-plans med maks 0,7m væggeliv med sadeltag eller mansardtag, hælder det mod mansardtag, da det giver mere plads.

Et andet problem er, at vi har en etage i huset på 0,7m, så jeg tænkte, at det passer godt at hæve væggelivet 0,7m, der hvor det er lavere, for at få en jævn rem til at lægge taget mod. Nu kommer selve spørgsmålet, da jeg ikke tænkte på at have traditionelle spær, da de altid har en underarm, der virkelig ville være i vejen der, hvor jeg har hævet væggelivet 0,7 ;) Kan man bygge taget med tre stolper (per gavl + tre inde i huset) og limtræsbjælker, hvor selve taget (ruplank og tagsten) hviler på regler mellem disse limtræsbjælker?

Naturligvis skal dette dimensioneres af en konstruktør i sidste ende, men jeg vil gerne have en fornemmelse af, om det er nogen idé at gå videre med det.

Jeg vedhæfter en flot skitse af, hvordan jeg havde tænkt det :)

• Skiss af mansardtag med limtræbjælker, stolper og væggliv, der viser strukturen for et tag uden traditionelle takstole.
Lidt dimensioner måske, bredden er 9m og længden er 11,7m hvor der vil være ekstra stolper inde i huset, så den længste længde på limtræsbjælken bliver 6,5m.

Jeg lagde dette under byggematerialer og byggeteknik i stedet for tag&loft da jeg synes det er et rent byggeteknisk spørgsmål.

Vedhæfter nogle billeder til for at tydeliggøre.

• Bygningstegning viser en ny del med krybekælder og gammel del med kælder, samt forskelle i taghøjder.
  • Diagram der viser byggeteknisk plan med nyt mansardtag, væggliv, krybekælder og kælder med specifikke mål og højdeforskel mellem ny og gammel del.
Dette er ikke et rigtig godt svar på dit spørgsmål, men måske interessant at høre alligevel...

Vores hus er fra tyverne og har mansardtag med almindelige mansardtagstolper, men det har en tilbygning fra firserne med en tagkonstruktion, der ligner den, du overvejer. Tilbygningen, som er i vinkel mod den oprindelige huskrop og har et byggeareal på ca. 7 (bredde) x 5 (længde) meter, har et mansardtag, der er opbygget med tre limtræsbjælker præcis som du tænker. Bjælkerne hviler selvfølgelig på gavlen i den ene ende og på stolper i den anden. Ås-bjælken har også en skillevæg under sig i 2/3 af sin længde, men den er nok mere støttende end bærende (den bærende væg, der findes på etagen nedenunder, er ikke lige nedenunder).

Men konstruktionen adskiller sig fra din ved, at der findes helt almindelige underrammer. Dvs. overrammernes nederste ender er fastgjort i enderne af loftsdækket, hvis man kan sige det sådan. Så det er kun halvt som din konstruktion, det er derfor, jeg mener, at det ikke er et rigtig godt svar...

En dejlig ting, som vores tilbygning og din konstruktion har til fælles, er i hvert fald, at det er muligt at have åbent op til kip. Sådan er det i vores tilbygning. En meget speciel følelse.

Præcis, åbent til kip er et stort plus i kanten :) Men den store fordel ville være, at jeg kan have samme tag over hele huset, selvom det er to niveauer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.