Diagram over trestolpe konstruktion med markeringer for potentielt bærende vægge. Loftplads med skrånende træbeklædning, opbevaringskasser og lidt lys fra et kvadratisk vindue. Loftplads med skrånende træbeklædning, opbevaringskasser og lidt lys fra et kvadratisk vindue. Væg med synlige trælister og åben konstruktion. Byggprojekt: Billedet viser en væg med træpaneler og indikationer på fjernet materiale, potentielt forbundet med konstruktion eller renovering. Hej allesammen,
Jeg skal slå væggen ud mod kattvinden for at få mere plads, men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt væggen kan være bærende. Jeg vedhæfter nogle billeder, så I måske kan hjælpe mig på vej.

tak på forhånd//Felix

Ifølge min ydmyge mening (og erfaring) er den der kattvindsvæg bærende, det ser helt klart sådan ud.
Jeg bor selv i hus med mansardtag.

• Synes
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
Okay, jeg forstår.
Bliver lidt eftertænksom da det ikke ser ud til at være spænding i træet og det ligger ikke tæt mod hanebåndet.

Nu er jeg vildt kæk her, men mtp at du kalder det stående 3-tomsbræt for "tømmer" og desuden nævner "hammarband" i forbindelse med en indervæg, får det mig til at tro, at der er en vis sprogforvirring her. Hvis du tvivler på det, jeg skriver om skunkvæggenes bærende funktion, er det bedst, at du kontakter en snedker i din bekendtskabskreds, som kan komme og se på stedet og lave en vurdering.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Topptur Topptur sagde:
Okej mister. En indevæg kan vel stadig have en syll og et hammarband? Hvordan ville du benævne dem?
Jeg plejer ikke at blive kaldt mister :D.
"Vægbånd" synes jeg lyder bedre.

BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Om du tvivlar på det jag skriver om kattvindsväggarnas bärande funktion, er det bedst at du kontakter en snedker i bekendtskabskredsen, som får komme og kigge på stedet og lave en vurdering.
Jeg anbefaler en bygningskonstruktør som virkelig er uddannet i styrke og lignende.

Ja det må nok blive sådan, to snickere har ikke kunnet konstatere, den ene troede ikke, den var bærende, den anden troede, den var det.

Topptur Topptur sagde:
Ja de får nog blive så, to tømrere har ikke kunnet konstateret den ene troede ikke den var bærende den anden troede den var det.
Kom du frem til noget fornuftigt? Typ dimension på afvekslingsbjælke? Sidder selv i samme situation og skal åbne mod katteland

Johneyoo Johneyoo sagde:
Kom du frem til noget fornuftigt? Typ dimension på afvekslingsbjælke? Sidder selv i samme situation og skal åbne mod skunk
Hej, undskyld for sent svar. Jeg stampede op med en 90x90 stolpe på hver side.

BirgitS
Johneyoo Johneyoo sagde:
Kom du frem til noget fornuftigt? Typ dimension på afvekslingsbjælke? Sidder selv i samme situation og skal åbne mod skunkvæg
Hvilke dimensioner der er nødvendige for at afveksle en tagspær afhænger af meget som snezone, taghældning, tagvægt, nuværende dimensioner osv., så man kan ikke gøre som nogen anden har gjort uden at vide at alt sådan er det samme.

Foreslår at du starter med at forstå, hvordan en tagspær ser ud og fungerer: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
"Et problem man ofte støder på i forummet på Byggahus.se, er at man vil flytte støttebenene til siden (for at lave større eller mindre skunkvægge) eller fjerne dem helt og holdent. Det enkle svar er, at dette i de fleste tilfælde kræver en forstærkning af kipbenene/overrammen. En fuldt mulig foranstaltning, men som regel med omfattende konsekvenser, fordi store dele af loftstaget skal rives ned."
Arbejdet kræver en velkendt bygningskonstruktør og oftest en godkendt byggetilladelse.

• Synes
Joak
  • Laddar…
BirgitS
Topptur Topptur sagde:
Hej, sorry sent svar. Jag stempel op med en 90x90 stolpe på hver side.
Skal jeg tolke det som, at du nu har tagspær, der mangler støtteben, og som heller ikke er forstærket for at klare det?

BirgitS BirgitS sagde:
Ska jag tolka det som att du nu har takstolar som saknar stödben och som inte heller har förstärkts för att klara det?
Du kan vara lugn. Har haft en konstruktör på plats

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.