Jeg skal slå væggen ud mod kattvinden for at få mere plads, men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt væggen kan være bærende. Jeg vedhæfter nogle billeder, så I måske kan hjælpe mig på vej.
tak på forhånd//Felix
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 633 indlæg
Ifølge min ydmyge mening (og erfaring) er den der kattvindsvæg bærende, det ser helt klart sådan ud.
Jeg bor selv i hus med mansardtag.
Jeg bor selv i hus med mansardtag.
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 633 indlæg
Nu er jeg vildt kæk her, men mtp at du kalder det stående 3-tomsbræt for "tømmer" og desuden nævner "hammarband" i forbindelse med en indervæg, får det mig til at tro, at der er en vis sprogforvirring her. Hvis du tvivler på det, jeg skriver om skunkvæggenes bærende funktion, er det bedst, at du kontakter en snedker i din bekendtskabskreds, som kan komme og se på stedet og lave en vurdering.
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 633 indlæg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,091 indlæg
Jeg anbefaler en bygningskonstruktør som virkelig er uddannet i styrke og lignende.SågspånPappspikEternit sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,091 indlæg
Hvilke dimensioner der er nødvendige for at afveksle en tagspær afhænger af meget som snezone, taghældning, tagvægt, nuværende dimensioner osv., så man kan ikke gøre som nogen anden har gjort uden at vide at alt sådan er det samme.Johneyoo sagde:
Foreslår at du starter med at forstå, hvordan en tagspær ser ud og fungerer: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
"Et problem man ofte støder på i forummet på Byggahus.se, er at man vil flytte støttebenene til siden (for at lave større eller mindre skunkvægge) eller fjerne dem helt og holdent. Det enkle svar er, at dette i de fleste tilfælde kræver en forstærkning af kipbenene/overrammen. En fuldt mulig foranstaltning, men som regel med omfattende konsekvenser, fordi store dele af loftstaget skal rives ned."
Arbejdet kræver en velkendt bygningskonstruktør og oftest en godkendt byggetilladelse.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,091 indlæg
Klik her for at svare