Er ved at renovere et gammelt hus, der blev bygget i 1940. Efter lidt overvejelser kom vi frem til at fjerne en indervæg mellem 2 rum på første sal. Spørgsmålet er nu, om dette kan lade sig gøre. Tagspærene er hvad der kaldes mansardtagsspær/brudt tagspær. Så vidt jeg har forstået det, skal disse spær stort set være selvbærende, har jeg forstået det forkert? Væggen, som vi planlægger at fjerne, er lavet af stående kraftigt tømmer, anslår ca. 100 mm tykkelse og er placeret i 90° vinkel mod tagspærene. Vi havde tænkt os, at åbningen bliver ca. 2400 mm. Så døren til højre på billedet ryger væk, og så alle "stammer" indtil de 2 sidste til venstre. Det bliver altså ikke sådan, at vi river hele væggen ned, men blot laver en større åbning. Tror I, dette kan lade sig gøre uden forstærkning? Jeg skal også tilføje, at resten af husets indre og ydre vægge består af samme type tømmerstammer, så det er forholdsvis solidt bygget.
En trævæg af hvide brædder med en dør til højre. Brædderne har tydelige træårer og knaster. Der er en trælignende loftoverflade.
 
Hviler spærfødderne direkte på væggen eller er der tagbrædder imellem? Går tagbrættet mellem væggen og spæret, så er det mest sandsynligt ikke bærende. Jeg ville nok tilkalde en ingeniør til at kigge på det under alle omstændigheder. Desuden kræves der byggetilladelse, hvis man skal ændre på bærende dele.
 
Spærene eller rettere sagt hanebåndet i spærene hviler på den langsgående liggende bjælke i overkanten af billedet. Tagbrædderne fortsætter ikke til det andet rum.
 
DaHooF sagde:
Væggen, som vi planlægger at fjerne, er lavet af stående kraftigt tømmer, gætter på ca. 100mm tykkelse og ligger 90° vinklet mod spær. Spare eller rettere sagt hanebjælken i spærene hviler på den langsgående liggende bjælke i overkant af billede. Tagbrædderne fortsætter ikke til det andet rum.
Ret meget tyder på, at dette kan være en såkaldt hjertemur, og at det i sådanne tilfælde kræves nogen form for afveksling, f.eks. en bjælke under eller flere strævere i spær, hvis muren skal fjernes.
 
Tak for det hurtige svar! Det bliver nok sådan, at vi lader væggen være intakt og måske udvider døråbningen med 10-20 cm samt øger højden, så jeg slipper for at dunke hovedet i karmen konstant.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.