Der findes meget skrevet, men kun om moderne klassificeret træ. Min bjælkelag består af cirka 100 år gamle 150x150 bjælker, så hvorfor ikke måle svaj, forstærke op og måle igen.

Kan man gøre dette på en god måde? En "punktbelastning" på midten af en bjælke er jo let nok at fikse, men at måle det svaj, der opstår på grund af dette, er værre. Findes der nogle gode metoder?

Det jeg tænker at gøre i så fald, er at sætte en retskive lige gennem rummet lige over bjælken med nogle mm afstand. Måle, stille 100 kg lige ved siden af og måle igen. Ikke helt 100 selvfølgelig, men måler jeg x mm, så er det måske lettere at beslutte sig for passende foranstaltninger end at fortsætte med afkortning, skrue-limning af spån for derefter at konstatere, at det alligevel svajer for meget... så er det jo "kørt".

Jeg ville bruge en lasermåler i etagen nedenunder. De måler jo med meget høj nøjagtighed. Fiksér lasermåleren, mål først uden punktlast og derefter med punktlast. Herefter kan du sammenligne med teoretiske værdier for træ med forskellige styrkeklasser. Når man taler om svajkriterium i konstruktionssammenhænge, mener man den momentane nedbøjning, som en punktlast forårsager.

Eller hæng et lod i loftet ovenover, så det hænger præcis over gulvet. Så kan du måle spillet mellem lod og gulv efter pålastning. Men jeg ville kalde det nedbøjning snarere end svigt.

Senest redigeret:
  • Synes
Kallebo
  • Laddar…
Sker ikke noget, stiller mig på ét ben på en lille klods med 25kg ekstra så det bliver over 100kg (1kN)

Har du et bjælkelag i dag, som du skal udbedre for at det svajer?
Jeg tror desværre ikke, at din idé vil bidrage til at løse svajproblematikken. Det man derimod kunne beregne er den aktuelle elasticitetsmodul hos bjælkerne.

Nej det svigter ikke men jeg skal renovere badeværelset og evt. flise, så jeg prøver at finde ud af, hvor langt fra retningslinjerne jeg er.

Er en 150x125 bjælke lige så stiv som en 45x225?

Nej, den svarer nærmest til 45x187, hvis 150 er bredden og 125 højden.

Ja, det er korrekt. Og hvis jeg skruer på 2 st 95'er (en på hver side), hvad bliver det så? Noget jeg stadig behøver at gøre for at rette op.

Så gætter jeg på, at din beregning er baseret på, at det er samme styrke i træet, hvilket man jo ikke har nogen anelse om ....

Ja, om du skal sammenligne stivheden hos to forskellige dimensioner forudsætter det, at de har samme elasticitetsmodul, ellers må du regne om sammenligningstallene ved hjælp af elasticitetsmodulerne...

Hvordan vil du placere dine 95:er i højdelaget?. Ellers bliver det en enklere beregning hvis du tager 2 stk. 125:er. Da svarer hele pakken til en 45x220.

Jo vist kan jeg lige så godt tage 2 stk 125'ere

Det var netop forskellen i kvalitet, der gjorde, at jeg ville måle. Gætter med tanke på hvilket træ det er i dette hus, så er det ikke dårligere. Visse tømmer kan jo knap nok have en skrue drejet i, mens fx en ankar skrue i en ny c24-regel kan rotere, når den er nået bunden......

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.