1,170 læst ·
4 svar
1k læst
4 svar
Male indvendigt loft, dampspærre og kold loft på oversiden.
Hej!
Vi har malet loftet i et af rummene og vil nok gøre det i hele huset på sigt.
Loftet er et brædteloft, og dampspærren/plasten ligger direkte mod oversiden af brædderne. På plasten ligger der cirka 30-40 cm isolering.
Er der nogen risiko ved at male dette loft? Jeg har hørt, at man ikke skal have dobbelt dampspærre, men bliver malingen jeg maler med så tæt, at dette bliver en reel risiko?
I farvehandleren sagde de, at malingen ånder så meget, at det ikke skulle være noget problem (men de vil jo gerne sælge maling).
Det jeg har malet med er panelgrund i 2 lag samt almindelig loftmaling i 2 lag.
Vi har malet loftet i et af rummene og vil nok gøre det i hele huset på sigt.
Loftet er et brædteloft, og dampspærren/plasten ligger direkte mod oversiden af brædderne. På plasten ligger der cirka 30-40 cm isolering.
Er der nogen risiko ved at male dette loft? Jeg har hørt, at man ikke skal have dobbelt dampspærre, men bliver malingen jeg maler med så tæt, at dette bliver en reel risiko?
I farvehandleren sagde de, at malingen ånder så meget, at det ikke skulle være noget problem (men de vil jo gerne sælge maling).
Det jeg har malet med er panelgrund i 2 lag samt almindelig loftmaling i 2 lag.
Der er ingen som helst risiko ved at male loftet, så længe du holder dig til maling beregnet til formålet. Generelt kan man stole på malerbutikker og andre fagbutikker, synes jeg. Deres primære kundekreds er ofte professionelle fagfolk, hvilket gør dine 5L loftmaling ret ubetydelige i sammenhængen. Jeg ville være mere bekymret for at tage råd fra en ung fyr på Stormarknaden, der stadig bor hjemme og sandsynligvis ikke engang kan holde en pensel med maling på. 
Så må jeg fortsætte med at male! Dejligt, for det er så meget pænere med et hvidt loft end et gulnet fyrretræloft. Indtil flueklatterne begynder at blive synlige i hvert fald.Thiger sagde:
Der er ingen som helst risiko ved at male loftet, så længe du holder dig til maling beregnet til formålet. Generelt kan man stole på malerbutikker og andre fagforretninger, synes jeg. Deres primære kundekreds er ofte fagfolk, hvilket gør dine 5L loftmaling temmelig ubetydelige i sammenhængen. Jeg ville være mere bekymret for at tage råd fra en ung på Stormarknaden, som stadig bor hjemme og sandsynligvis ikke engang kan holde en pensel med maling på.![]()
Klik her for at svare