Da jeg flyttede ind i min lejlighed for 17 år siden, var der både revner og skaller i soveværelsets loft. Jeg spartlede og malede med oliebaseret maling. De seneste år er revnerne og skallerne kommet tilbage, og det ser ret dårligt ud.

Jeg har forsøgt at fjerne maling fra dele af loftet. Under den oliebaserede maling lader der til at være limfarve, og under den måske noget andet, der kan vaskes af med vand.

Det, jeg troede var beton, viste sig at være noget blødt og sandet (puds?), så da jeg skulle skrabe maling, blev der huller. En smal skruetrækker (tænk søm) kunne ret let trykkes ind nogle cm med håndkraft.

Huset er fra 1930. Kan det dreje sig om klæslag / reverteret loft? Hvad skal man så gøre ved det? De alternativer, jeg overvejer nu, er:
- skrabe meget forsigtigt, vaske det af der kan, sandspartle og male med oliefarve igen. Så må jeg nok gøre det om om ti år igen.
- gøre noget mere radikalt. Men hvad? Måske sætte nogle slags plader op?

Hvis det bliver den mere radikale løsning, vil jeg nok hyre en håndværker, men jeg vil gerne have en idé om, hvad der passende bør gøres først. Skal f.eks. pudsen, eller hvad det er, fjernes først?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.