O olahall sagde:
Tilbyder en hurtig skitse... :)

[billede]
Nu begynder tankerne at ligne noget mere fornuftigt. Er ikke helt solgt på ideen endnu. Den kommer sandsynligvis til at se bedre ud som en skitse på papir end i virkeligheden... Men dette er eoner bedre end din fackverksbalk!
Kast lidt flere tanker ud, så er du nok hjemme. Lige nu er det nedenfor markerede bjælke, som du vil skulle dimensionere korrekt, så ikke alt bøjer nedad af egenvægten:
Skitse af tagkonstruktion med en markeret bjælke, der kræver korrekt dimensionering for at undgå bøjning på grund af egenvægten.

T tobbbias sagde:
Nu begynder tankerne at ligne noget mere fornuftigt. Er ikke helt solgt på ideen endnu. Den vil formentlig se bedre ud som en skitse på papir end i virkeligheden... Men dette er eoner bedre end din fackverksbalk!
Kast rundt med nogle tanker til, så er du nok hjemme. Lige nu er det nedenfor markerede bjælke, som du skal dimensionere korrekt, så det ikke alt buer nedad af egenvægten:
[billede]
Jep!
Jeg måler og tænker her! :)

Er lige nu inde på, at den længste bjælke bliver 45x220 og den korteste 45x70, for at få hældningen.

Har målt lidt mere nøje nu, om end ret groft...

Længste bærelinje: 450cm
Korteste bærelinje: 260cm
Længste regel: 490cm

Hvis jeg skal have en hældning på 1/10, skal jeg op i 250 i højeste punkt, hvis jeg udgår fra 2 meter som laveste punkt længst inde i hjørnet.

Det betyder, at den længste bærelinje skal ligge på 230cm og den korteste på 215cm.

Men det er måske nok med mindre hældning???
I så fald ville jeg klare mig med en bærelinje med dimensionen 45x220 på den længste.
Det ville give en hældning lige under 0,7/1.

Input på det??

:/

Begynder dog at overveje stolpernes belastning nu...

Hvilken dimension skal de have for at holde denne konstruktion???

belastningen bliver måske for det meste nedad på dem. De tværliggande bærende bjælker stabiliserer jo.

Men stadig værd at vurdere?

O olahall sagde:
Byder på en hurtig skitse... :)

[billede]
Flot

• Synes
olahall
  • Laddar…
O olahall sagde:
Ja!
Jeg måler og tænker her! :)

Er lige nu inde på, at den længste bjælke bliver 45x220 og den korteste 45x70, for at få hældningen.
Du kan jo også skifte stolperne til den ydre bærelinje, så de bliver højere i stedet for at montere en 220-regel.
Du bør nok have 90x90 stolper på dem, da de kommer til at tage det meste af belastningen.
Den længste regel kan du sikre gennem en godt halv meter stolpe over ydre bærelinje og en wire spændt mellem regelens bag- og forkant.
Kan blive ret lækkert, du kan endda spænde wiren så reglen bøjes lidt opad.
En halvtosset idé, men den vil i hvert fald sikre, at reglen ikke bøjer nedad.

GoC GoC sagde:
Du kan jo også skifte stolperne til den ydre bærende bjælke så de bliver højere i stedet for at montere en 220 regel.
Du burde nok have 90x90 stolper på dem da de vil tage det meste af belastningen.
Den længste regel kan du sikre gennem en godt en halv meters stolpe over den ydre bærende bjælke og en wire spændt mellem reglens bag-kant og forkant.
Kan blive ret fedt, du kan endda spænde wiren så reglen buer lidt opad.
En halvtosset idé men den vil i hvert fald sikre at reglen ikke bøjer nedad.
Det er et ret stort projekt at skifte stolperne fordi de jeg har nu sidder i ankre, som jeg i så fald må skifte til større.

Jeg er ikke helt med på hvordan du mener med wire.
Jeg vil jo lægge et dug på taget, ovenfra.
Ville så ikke stolpe og wire være i vejen.

Den frit hængende del bliver kun 170cm, så det føles ikke som om det vil hænge nedad alt for meget.

Ved ikke rigtig hvor meget det bliver. Kan som sagt ikke hvordan man regner på det.

:/

Står reglerne på jordankre, så skal du sandsynligvis alligevel skifte til stolper. Jordankre kan ikke klare belastningen fra taget og vil sandsynligvis synke under den øgede belastning. Men det afhænger også af, hvilken jord du har slået dem ned i. Så jeg tror, at arbejde med at grave stolper ned til pelarne for den ydre bærende bjælke bør du nok regne med.

GoC GoC sagde:
Står reglarna på jordankare så lær du troligvis alligevel skifte til plinte. Jordankare kan ikke klare belastningen af taget og vil sandsynligvis synke under den øgede belastning. Men det afhænger også af, hvilken jord du har lagt dem ned i. Så jeg tror, at arbejde med at grave plinte ned til stolperne til den ydre bærende bjælke bør du nok regne med.
Jeg har 95x95 stolper. De står i jordankare og med franske skruer i trædækkets ydre regel, som er 45x170

O olahall sagde:
Jeg har 95x95 stolper. De står i jordankre og med franske skruer i trädäckets ydre regel som er 45x170
Så vil det med stor sandsynlighed fungere helt ypperligt.

GoC GoC sagde:
Då lär det med stor sannolikhet fungere helt ypperligt.
Var lidt hurtig...det er 70x70 stolpar...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.