25,780 læst ·
70 svar
26k læst
70 svar
Maks belastning på regel
Hvad er det bag ryggen på sofaen da? Er det garagevæggen? Du vil jo ikke have fald mod garagen.
Redigering: Jaha, ikke det. Så kan du have faldet i den retning, men du skal have nogle stolper, der kan klare lasten. Du skal også stabilisere konstruktionen mod skjuvning, da du ikke skruer nogen side fast i en væg.
Redigering: Jaha, ikke det. Så kan du have faldet i den retning, men du skal have nogle stolper, der kan klare lasten. Du skal også stabilisere konstruktionen mod skjuvning, da du ikke skruer nogen side fast i en væg.
Bag ved ryggen, dvs til højre på tegningen, findes grundgrænsen (en hæk). Der ønsker jeg, at regnvandet løber hen.tommib sagde:
Garagegavlen ligger mod den øvre linje på tegningen.
Den nedre linje på tegningen er også en grundgrænse.

Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 040 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,040 indlæg
Nja, "stolpen" i mit billede var tænkt at være en stabil væg (f.eks. husgavl). Men løse stolper bliver der nok problemer. Det kan man nok løse med en "modvægt" på den anden side:O olahall sagde:

Edit: Spørg naboen på den anden side hækken, om han accepterer et betonfundament med stålkabel midt i sin græsplæne.
Senest redigeret:
Jeg tænker jo, at lasten der bliver, ikke er så stor, hvis jeg vælger et meget enkelt plasttag.tommib sagde:
Hvad er det bag ryggen på sofaen da? Er det garagevæggen? Du vil jo ikke have fald mod garagen.
Edit: Jaha, ikke det. Så kan du have fallet i den retning, men du må have nogle stolper, der kan klare lasten. Du skal også stabilisere konstruktionen mod skævhed, da du ikke skruer en side fast i en væg.
Så må det række med relativt små reglar til at fastgøre taget i. Hvis jeg kører CC 100, bliver det 5 stykker + taget. Totalt kan det ikke veje mere end 50 kg + bjelken.
Jeg er ikke professionel, men måske en totalvægt på max 150-180 kg???
Så sne ovenpå det så...
2 dm sne vejer vel så typ 240 kg max...
Så bjelken skal klare ca 400 kg som mest, hvilket i så fald sandsynligvis bliver undtagelsestilfælde. Meget sne, som ikke falder af...
Senest redigeret:
Afslag på det! Haha!Magnus E K sagde:
Tja, "stolpen" i mit billede var tænkt at være en stabil væg (f.eks. husgavl). Men løse stolper bliver det nok problemer med. Det går vel i og for sig at løse med en "modvægt" på den anden side:
[billede]
Edit: Spørg naboen på den anden side af hækken, om han accepterer et betonfundament med stålvajer midt i sin græsplæne.
Jeg var lidt for hurtig der...T tobbbias sagde:
Men det bliver vel i så fald alligevel omkring 2,4 m3 hvis der er 20 cm sne.
Jeg regnede 100kg/m3 i vægt for sne, hvilket i så fald bliver 240 kg. Men vådsne er vel tungere selvfølgelig... men næppe som vand, tænker jeg. Halvdelen af vægten af vand bliver jo ca. 1200kg.
Jeg bor i Skåne, så det sker ikke ofte...
Jeg ved ikke, hvordan man regner "korrekt". Men jeg tænker, at man i så fald må øge hældningen. Derfor føles det i maven bedst at lave en ramme konstruktion.
Så klart er et fagværk endnu bedre, men da må du beregne det med cremonas kraftplan. Det kunne jeg engang (havde 5'er i konstruktion byggeri)
Fungerer sandsynligvis med et fagværk i 45x45 reglar. Men det må du beregne selv
, jeg kan ikke huske en jota af dette efter 40 år.
Fungerer sandsynligvis med et fagværk i 45x45 reglar. Men det må du beregne selv
Hvis jeg havde styr på det, du refererer til, havde jeg sandsynligvis ikke skrevet her i forummet...GoC sagde:
:/
Jeg vil bare påpege, at dette kan kræve byggetilladelse. I min kommune må man maksimalt have 15 kvm skærmtag, derefter kræves der byggetilladelse for mere end det... Og man regner det samlede areal af skærmtag totalt på din grund... Og hvis jeg husker rigtigt, så indgår skærmtaget i det bebyggede areal på din grund, så der er også en maksimal grænse for, hvor meget du må bebygge... dette er info, så du ikke får kommunen efter dig.
Ja, er bevidst om det.T tobbbias sagde:Jeg vil bare påpege, at dette kan være byggelovspligtigt. I min kommune må man maksimalt have 15 kvm skærmtag, derefter er det byggelov, der gælder for mere end det... Og man regner det samlede areal af skærmtage totalt på din grund... Og hvis jeg husker rigtigt, så tager skærmtaget byggeområde på din grund, så der findes også en maksgrænse for, hvor meget du må bebygge... dette er info, så du ikke får kommunen efter dig.
Også om 4,5 meter fra naboens grund.
Men tak!
Mit kedelige input i hele dit dilemma er, at det nok er svært at få noget, der ser acceptabelt ud fra et design-synspunkt. Jeg ville absolut bygge en firkantet pergola-konstruktion rundt om din sofa og derefter lægge et plasttag ovenpå dette. Det nemmeste er så, at du tager plasttaget ned om efteråret og stiller det som tagbeskyttelse over din sofa og derefter en presenning rundt om det hele.
Det, der er dejligt med en pergola, er, at du skaber et "rum" på din terrasse, der gør, at det føles som om, du på en naturlig måde er i et "sofahjørne" og udenfor er du i et "solstole-rum" osv.
Ulempen ved en pergola er, at du får 4 stolper...
Men tænk lidt mere over dine tanker. Held og lykke!
Det, der er dejligt med en pergola, er, at du skaber et "rum" på din terrasse, der gør, at det føles som om, du på en naturlig måde er i et "sofahjørne" og udenfor er du i et "solstole-rum" osv.
Ulempen ved en pergola er, at du får 4 stolper...
Men tænk lidt mere over dine tanker. Held og lykke!