25,780 læst ·
70 svar
26k læst
70 svar
Maks belastning på regel
Hvis det billede er fra siden, så er det en gitterkonstruktion ja.
Træguiden er et godt sted at starte for formler...
https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/berakningsexempel/bostadshus/dimensionering-av-en-rak-trabjalke/
Jeg kan ikke hjælpe dig på stående fod, da jeg ikke har regnet på sådan noget her.
Træguiden er et godt sted at starte for formler...
https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/berakningsexempel/bostadshus/dimensionering-av-en-rak-trabjalke/
Jeg kan ikke hjælpe dig på stående fod, da jeg ikke har regnet på sådan noget her.

Jeg har lagt op flere billeder, så ved ikke hvilken du refererer til. :/GoC sagde:
Svært at få med hvordan jeg tænker på et billede.
Jeg har en tegning...

Jeg vil gerne have et plasttag over sofaen.
Nederst i tegningen er der stolper, jeg kan bruge, som i dag har et plank på sig.
Øverst på tegningen er der en garage, hvis gavl ligger mod den øverste kant på tegningen.
Jeg vil altså bare have tag over sofaen.
...havde jeg forstået disse formler, kunne jeg jo ha regnet på det selv.tommib sagde:
Håbede vel på, at noget konstruktionsgeni kunne hjælpe mig her...
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 040 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,040 indlæg
To idéer: Monter ned taget 15. oktober og monter det op igen 15. april, så slipper du at tage hensyn til snelasten. Hvor høj er væggen bag sofaen? Måske går det at bygge et "hængetag", særligt i kombination med den første idé.
Tolker jeg dig ret, så vil du have en bærende bjælke, som du lægger tagregler og et tag på over sofaen.
Du vil garanteret have brug for en limtræsbjælke for at bære den konstruktion op, både for vindlast og snelast. Snelasten kan du løse ved at stille en stolpe op midt på bærende bjælke om efteråret og fjerne den om foråret. For der sidder du alligevel ikke på udendørspladsen.
Men uanset hvad, så tror jeg ikke, du kan undgå en limtræsbjælke, det er en betydelig spændvidde. Selv om bjælken kun belastes på den ene halvdel.
Du vil garanteret have brug for en limtræsbjælke for at bære den konstruktion op, både for vindlast og snelast. Snelasten kan du løse ved at stille en stolpe op midt på bærende bjælke om efteråret og fjerne den om foråret. For der sidder du alligevel ikke på udendørspladsen.
Men uanset hvad, så tror jeg ikke, du kan undgå en limtræsbjælke, det er en betydelig spændvidde. Selv om bjælken kun belastes på den ene halvdel.
Man sætter en eller to stolper op om efteråret, som klarer snelasten.Magnus E K sagde:
Hvad er ”hængtag”?Magnus E K sagde:
Højden bag sofaen er 2 meter i dag. Men det er tilpasningsbart, i værste fald.
Helst vil jeg beholde det på 2 meter.
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 040 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,040 indlæg
Jeg ved ikke, hvad den korrekte byggetekniske term er. Tænkte mig noget i stil med dette (set fra siden):O olahall sagde:

Men det kræver nok en del af det øvre fastgørelsespunkt, så hvis hele væggen kun er 2 meter, går det nok ikke.
O olahall sagde:[billede] [billede] Kan man få et lekmannsbegrebsligt svar på hvor meget en regel af trykt træ kan klare?
Jeg undrer over, hvad en planke på 45x220, 4500 lang (stillet på "højden"), kan klare i vægt.
Hvis jeg altså fæster den i hver ende, hvor mange kilo kan jeg da lægge på den i midten, inden den begynder at bøje...og hvornår knækker den?
(Billede A)
Et andet spørgsmål...
Hvis jeg tager to planker (samme som ovenstående), på ca. 3 meter. Fæster den ene på den ene side, den anden på den anden side...mod hinanden så de mødes. Hvordan fæster jeg dem så bedst på midten (hvor de da samles), for at de skal kunne klare så meget vægt som muligt?
(Billede B)
O olahall sagde:[billede]
Har lagt op flere billeder, så ved ikke hvilken du hentyder til. :/
Svært at få med hvordan jeg tænker på et billede.
Jeg har en tegning...
[billede]
Jeg vil have et plasttag over sofaen.
Nederst i tegningen er der stolper jeg kan bruge, som i dag har et plank på sig.
Øverst på tegningen er der en garage, hvis gavl ligger mod den øverste kant på tegningen.
Jeg vil altså kun have tag over sofaen.
Kunne det fungere hvis jeg bygger en fagkonstruktion på stedet?
Lad os sige, at jeg stiller stolper op (midlertidigt), så fagkonstruktionen er bøjet opad et par centimeter. Jeg bygger en flot ramme, som jeg derefter lægger så smalle regler som muligt på, for at fæste taget i.
Derefter fjerner jeg stolperne...så den naturlige bøjning gør, at konstruktionen bliver lige (ligere).

Aha, du tænker, at man fæster taget i den bagerste del i stedet...!Magnus E K sagde:
Hm!
Ja, det betyder, at jeg nok ville skulle slå nogle nye stolper op i så fald... ret solide måske?
Men taget vil i så fald "hænge" ud ca. 3 meter.
Ville det fungere??
Renoveringsnovice
· Stockholm
· 646 indlæg
Findes der ingen mulighed for at have en eller to stolper? Limträ tror jeg er den rimeligste løsning, men spændvidden på 6-7m er alligevel et problem.
Altså det er nok med 2 meter som lavest. Man vil bare sidde der alligevel.tommib sagde:
Min tanke var 2 meter ved ryggen så at sige...så opad. Bjælken kan jeg dog kun fastgøre på ca. 240 cm som højest (lidt over).

Mulighed...jo, men de vil i så fald havne midt på gulvet på trædækket, hvilket jeg vil undgå.Pasjostrom sagde:
Hvis jeg havde været ok med stolper, havde dette ikke været noget problem