T tobbbias sagde:
Min kedelige input i hele dit dilemma er, at det nok er svært at få til noget, der ser acceptabelt ud fra et design-synspunkt. Jeg ville absolut bygge en firkantet pergolastruktur rundt om din sofa og så lægge et plasttag ovenpå dette. Det nemmeste er så, at du tager plasttaget ned om efteråret og stiller det som tagskærm over din sofa og så en presenning rundt om det hele.
Det, der er rart ved pergola, er, at du skaber et "rum" på din terrasse, som gør, at det føles som om du på en naturlig måde er i et "sofa-rum" og udenfor så er du i et "solstol-rum" osv.
Ulempen ved en pergola er, at du får 4 stk stolper...
Men tænk lidt mere over dine tanker. Held og lykke!
Jeg har den tanke som plan B.
Men vil ikke rigtig endnu opgive mit første ønske...

Jeg er i gang med lidt tegning her...
Ville dette kunne holde?

Jeg forestiller mig en pergolastruktur uden stolperne.

Jeg springer taget over, men lægger et sejl på om sommeren.

Men har brug for en bjælke/struktur tværs over i så fald.
Skitse af pergolakonstruktion uden stolper, 9,10 m diagonal og 9,80 m langs bunden. Viser bjælkernes placering og dimensioner. Ritning af pergolakonstruktion med målinger på 6,50 og 3,25 meter, samt detaljerede bjælkestrukturer tværgående for dækkende sejl.

Du skal tænke på, at den der kommer til at se meget meget grim ud :crysmile:(y)

Hvad skal stabilisere bjælken i den nedre ende ved målet 9,8? I retning højre/venstre på billedet...

T tobbbias sagde:
Hvad skal stabilisere bjælken i den nedre ende ved målet 9,8? I retning højre/venstre på billedet...
Den ligger på en stolpe, som står uden for dækket.

T tobbbias sagde:
Du måste tänka på att den där kommer se väldigt väldigt ful ud :crysmile:(y)
Måske...men tænker mig at jeg olierer den med hvidt pigment, så den får samme farve som dækket.

En uteplads med trædæk, sofaer i gråt flet og en stor hvid solsejl ovenover, omgivet af grønne buske og træer i baggrunden.

Uanset hvad du kommer til at lægge for en bjælke tværs over alt, så vil det se forfærdeligt grimt ud.
Det behøves jo bare en stolpe i ”hjørnet”, så får du en mange gange slankere og pænere konstruktion.
Alternativt lægge bærende bjælker diagonalt oppe på stolperne og tagspær på det.
Se vedhæftede klistrede billede
Skitse der viser en bærline og en regel ovenpå en stolpe med diagonal konstruktion.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Uanset hvad du kommer til at lægge for bjælke tværs over alt, så vil det se forfærdeligt grimt ud.
Behøves jo kun en stolpe i "hjørnet", så får du en mange gange slankere og pænere konstruktion.
Alternativt lægge bærende bjælker diagonalt oppe på stolperne og tagreglar på det.
Se vedhæftede kludrede billede
[billede]

Det DER var jo en slet ikke dårlig idé! :D
DET ville måske endda passe bedre med selve udførelsen på resten af byggeriet!

Jeg skal gruble og måske udvikle det lidt!

Tak!

Bedste svar

Jeg tænkte på en anden løsning, hvor taglægterne går ud som en solfanger fra hjørnestolpen bag ved sofaen. Det kan blive lækkert, og så slipper du for at lægge lægter mellem stolperne.

Noget sådant,
Meget sjusket tegnet men det viser princippet
Skitse af vinkler tegnet med blyant, der illustrerer en principidé.

• Synes
Magnus E K
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Jeg tænkte på en anden løsning, hvor tagreglerne går ud som en vifte fra hjørnestolpen bag sofaen. Det kan blive flot, og så slipper du for at lægge regler mellem stolperne
Jeg var inde på den med!

GoC GoC sagde:
Noget sådant,
Meget kludret tegnet men det viser princippet
[billede]
Min overvejelse er nu hvor lang denne (markeret i rødt) kan være uden stolpe???
...og hvilken dimension jeg behøver at have på den???
Skitse af et byggedesign med stænger, én markeret i rød. Spørgsmål om længde og dimension uden stolpe.

Målt lidt nu...
Den længste bærende bjælke bliver ca. 440cm.

Den længste tværgående regel bliver i alt 570cm, med 250cm frit hængende (rødmarkeret).

Spontant føles det som om dette ville være en enklere og betydeligt mere lækker løsning! :D

Spørgsmålet er nu, hvilke dimensioner på bærende bjælker og regler jeg har brug for???
Byggetegning med bærende bjælker og tværgående regler, en regel er rødmarkeret og hænger frit.

Tror det mere bliver æstetikken, der afgør
45x120 regler, du kan jo have den længste i en grovere dimension 45X145.
Bærende bjælker 45x140 den indre korte og 45x190 den ydre, så får du også lidt hældning på taget
Bare tilhugget, men det skal jo kun være et tygtag, det skal holde op

• Synes
olahall
  • Laddar…
Ja, jeg kan absolut bruge forskellige dimensioner for at få hældningen.
Men spørgsmålet er, om jeg måske skal nøjes med større dimension på den længste bærende bjælke, så jeg får hældningen bagud mod hjørnet.
Hvis jeg lægger en større dimension også på den længste regel, får jeg også hældning til siderne.
Det letter måske afløbet...men jeg vil få mere vand, der løber ned på træterrassen, end hvis jeg kun hælder det bagud.

Et alternativ er modsat...så vandet løber mod centrum, og derefter bagud.

Disse beslutninger!!! Haha!

GoC GoC sagde:
Tror det mer bliver æstetikken som afgør
45x120 reglar, du kan jo have den længste i en grovere dimension 45X145.
Bærende bjælker 45x140 den indre korte og 45x190 den ydre, så får du også lidt hældning på taget
Bare tilhugget, men det skal jo kun være et tygtak det skal holde op
Byder på en hurtig skitse... :)

Skitse af byggekonstruktion med vægge og tagstolper, set fra siden. Minimalistisk design og linjer skitseret på hvidt papir.

• Synes
Magnus E K og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.