Sidste år købte vi et suterræn-hus fra -45 med ret store skimmelproblemer i kælderen. Det er nu udbedret efter alle kunstens regler. Det vi nu er begyndt at blive irriteret over, er en mærkelig lugt i et af soveværelserne på den øverste etage. Vi har opdaget lugten siden vi flyttede ind, men har ikke tænkt så meget over det og koncentreret os om at udbedre kælderen.
Lugten kommer fra gulv/vægvinklen i soveværelset, som har en bjælkelag af siporex og et gulv af laminat. Lugten er svær at definere, vi synes ikke det lugter af skimmel, snarere en støvet, indelukket betonlugt. Det lugter ret meget, det er tydeligt mærkbart, når man kommer ind i rummet.
Er der nogen der har en ide om, hvad dette kan være?
Jeg har læst noget om flydespartel med kasein, der kan lugte. Kan det være det, der er problemet? Meget taknemlig for svar.
Lugten kommer fra gulv/vægvinklen i soveværelset, som har en bjælkelag af siporex og et gulv af laminat. Lugten er svær at definere, vi synes ikke det lugter af skimmel, snarere en støvet, indelukket betonlugt. Det lugter ret meget, det er tydeligt mærkbart, når man kommer ind i rummet.
Er der nogen der har en ide om, hvad dette kan være?
Jeg har læst noget om flydespartel med kasein, der kan lugte. Kan det være det, der er problemet? Meget taknemlig for svar.
Nej, vi har ikke lagt ud rottegift. Lugen har været der siden vi flyttede ind i april -07, så det er nok noget andet, tror jeg. Er der nogen, der har en anden idé?
Den særprægede betonglugt tyder på, at du har en lille vandskade et eller andet sted. Enten et rør (vandledning, varmeledning) eller udefra. Betong lugter nemlig, som du beskriver, når den er fugtig.
Tror ikke man havde gulvspartelmasse, da jeres hus blev bygget.
Tror ikke man havde gulvspartelmasse, da jeres hus blev bygget.
Ok, det var det jeg frygtede... Jeg må lave et hul og kigge på elendigheden. Angående alderen på byggeriet så er det tilbygget i forskellige omgange -70erne og ca. -95. Sovedelen, hvor det lugter mærkeligt, er tilbygget ca. -95. Så det kan måske være flydespartel med kasein alligevel, eller?
Det lader nok til at det anaitis nævner. Har I ikke tjekket dræneringen, så hyr en spulebil til dette, de kører rundt i dræneringen med slange og dyse, og bemærker om der er en blokering. Det sker ret ofte at dræneringen (rør) flytter sig, så der opstår en blokering for vandet at løbe ud der hvor det skal.
Nja, rummet som lugter ligger ikke således at nogen dræning kan være skurken. Rummet ligger på anden sal (souterrain) altså ingen kontakt med jord, ydervæggen starter ca. 2,5 meter fra jord i dette rum. Derimod grænser det mod badeværelset, kunne i så fald være en lækage derfra. Det lugter dog ikke i badeværelset...
Klik her for at svare