L Lexii sagde:
Der findes mange tråde om at lydisolere for musik, øvelokaler, hjemmebio, men ikke en eneste om at lydisolere et rum til sex. Spiller det måske ingen rolle, hvad man lydisolerer for, og vil man ikke indrømme, hvorfor man egentlig spørger?

Jeg ved intet om lydisolering på nuværende tidspunkt - så vær venlig at give mig jeres bedste links, tips og henvisninger til andre gode tråde om dette emne. Jeg tror dog, at det største spørgsmål, jeg har, er: Er der nogen forskel, hvis man skal isolere til sex? Vi taler om at lydisolere et soveværelse - er det mere omhyggeligt eller mindre omhyggeligt end f.eks. for et øvelokale?

Rum i rum er vel den bedste måde at lydisolere på, har jeg forstået, men hvis rummet er ganske lydisolerende allerede - kan man øge det endnu mere uden at ændre konstruktionen? Hvad har forskellige lydisolerende paneler, plader og tæpper for funktion i praksis?

I dag har vi et kældersoveværelse med en tung brandklassificeret og lydisoleret dør, og hvis man er højlydt der, høres det slet ikke på etagen ovenfor. Vi skal dog flytte og begynder at overveje, hvordan vi skal tænke, når vi ser på huse. Jeg vil også gerne have en forståelse af, hvor meget arbejde det vil kræve for at få et nogenlunde lydtæt rum. Jer, der har lydisoleret et rum af forskellige årsager og gjort det selv - hvad har det landet på omkostningsmæssigt?

Tak på forhånd for al den viden, I kan dele!
Jeg har hele væggen mod stueområdet lydisoleret til vores sove/walk-in closet del. Det er gjort med dobbelte gipsplader og en plade OBS på begge yderlag, derefter en plade gulvuldfiber, plast og så en luftspalte, der ikke er forbundet via bjælke oppe og nede og omvendt ud til næste rum. Dette dæmper godt, men ikke helt mod høj sang eller latter. Det er nok til, at jeg kan sove, selvom festen fortsætter.

Tegning findes på Svensk Träguide, en fremragende side for alt byggeri i træ.

• Synes
Nissens
  • Laddar…
Intet Intet sagde:
Hvordan har TS tænkt at føre børnene bag lyset denne gang, når de spørger -"Mor! Hvorfor hamrer I her. Hvorfor det. Hvad skal det blive?"
Det kan blive en pædagogisk udfordring 😱
Var det ikke i forbindelse med en flytning, at TS spurgte? Så kan man i det mindste ordne mindre ting, inden man flytter ind, hvis det er vigtigt.

• Synes
Abbe W
  • Laddar…
engs
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora sagde:
Sørg for at forældresoveværelset ligger adskilt.
Har tænkt over samme tema når det gælder plantegning i mange huse, også nye hvis man ser på husbyggernes plantegninger. Hvor man har forældresoveværelse væg-i-væg med børnenes.

Virker meget uovervejet, begge veje.

Børnene som måske tilfældigvis hører noget de ikke vil. Når de så når teenageårene og begynder at få partnere, kan det være begge veje man ufrivilligt får hørt noget man ikke vil.

Foruden sengemambo kan det jo være alverdens larm, musik, en teenager som snoozer 7 gange osv. Upraktisk plantegning i største almindelighed.

(Kommer til at tænke på Solsidan-afsnittet hvor Alex's mor flyttede ind hos dem med en ny mand. De er bekymrede over de natlige maratonsessioner de ældre har. Indtil man i slutscenen ser, at lyden kommer fra at den gamle mand står og sliber på et møbel...)

• Synes
Lexii og 4 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Ja, det svarede jeg på indledningsvis.

Ja, det er præcis det, jeg siger også, det er helt irrelevant.

Det har jeg jo allerede gjort, sælgeren af de materialer (skiver/plader etc) har oplysningerne om, hvordan de respektive produkter dæmper.

Det billigste og enkleste er jo at lyddæmpe lydkilden.

Hvad har du selv for svar?
Er det et mål for dig at være en irriterende og besværlig idiot? Forsvind fra tråden, hvis du ikke har noget fornuftigt at komme med.

Nissens
N nickwest sagde:
Er det et mål for dig at være en irriterende og besværlig jævel? Forsvind fra tråden, hvis du ikke har noget fornuftigt at komme med.
Hvorfor kommenterer du på noget, der blev skrevet for flere dage siden, hvis du ikke vil tage det op?? 🙄

Du virker virkelig som en rar fyr. 😊

Jeg tænker ikke kommentere dit indlæg, det taler for sig selv, skrevet med en konto, der kun har lavet 5 indlæg. Tør du ikke bruge din almindelige konto?

L Lexii sagde:
Der er mange tråde om at lydisolere til musik, øvelokaler, hjemmebio, men ikke en eneste om at lydisolere et rum for sex. Spiller det måske ingen rolle, hvad man lydisolerer til, og ønsker man ikke at erkende, hvorfor man egentlig spørger?

Jeg ved intet om lydisolering i øjeblikket - så vær venlig at give mig jeres bedste links, tips og henvisninger til andre gode tråde om emnet. Jeg tror dog, at det største spørgsmål, jeg har, er: Er der nogen forskel, hvis man skal isolere for sex? Vi taler om at lydisolere et soveværelse - er det mere vigtigt eller mindre vigtigt end f.eks. for en øvelokale?

Rum i rum er vel den bedste måde at lydisolere, har jeg forstået, men hvis rummet allerede er ret lydisolerende - kan man øge det endnu mere uden at ændre på konstruktionen? Hvad har forskellige lydisolerende paneler, plader og måtter for funktion i praksis?

I dag har vi et kældersoveværelse med en tung brandklassificeret og lydisoleret dør, og hvis man er højlydt der, kan det slet ikke høres på etagen ovenover. Vi skal dog flytte og begynder at overveje, hvordan vi skal tænke, når vi kigger på huse. Jeg ønsker også at få en opfattelse af, hvor meget arbejde der ville kræves for at få et nogenlunde lydtæt rum. Jer der har lydisoleret et rum af forskellige årsager og gjort det selv - hvad har det kostet?

Tak på forhånd for al den viden, I kan dele!
Al ære til jer, der allerede nu arbejder på at få jeres forhold til at fungere med udvidelse.

For måske at give lidt mere direkte svar på spørgsmålene…
I princippet vil I have et musikstudio. De skal kunne dæmpe sang og højlydte instrumenter (tænk trommer) fra andre dele af bygningen.
Så hvor meget dæmpning I har brug for, skal I overveje. Er det okay, at det lyder lidt i rummene ved siden af, eller skal det være anonymt, hvad der sker i rummet?
Det svar vil påvirke, hvilken slags bygning I skal kigge efter, rummets placering, og hvor langtgående I skal bygge om rummet.
Der er ingen eksakt sandhed, men generelt er det lettere med et rum i kælderen eller stueetagen med betonplade. Gulvet er ofte det dyreste at løse dæmpning mod.
Loft og vægge er "relativt" enkle.
Ventilationen burde ikke være et kæmpeproblem, da det sandsynligvis er nok med lyddæmpere.

Uanset er der mange, der arbejder med disse ting og sandsynligvis kan løse dette meget bedre, end vi på et forum kan. Søg efter akustikere, der arbejder med musikstudier til hjemmebrug eller hjemmebio. Det er guld værd at have nogen, der kan guide fra start med erfaringer.
Bor I ved en større by, er det ikke noget problem at finde disse, men er det mere afsides, kan I sikkert få nogen god til at hjælpe jer på afstand.
Det er værd at bruge penge på, at forholdet skal fungere, mener jeg! 🙌

spikplanka spikplanka sagde:
For at det skal blive succesfuldt bør man nok sørge for, at materialekonfigurationen er heterogen, ellers får man som sagt sandsynligvis resonansfrekvenser.
Måske lime iturevne stykker af gipsplade, træstykker osv.?

Eller delvist blande flamingo, sand og (tapet?)lim til en ujævn blanding?

[link] - Akustik ifølge LN: Lydisolering - Væg & Konstruktion (2018-03-05)
07:36 For at dæmpe lavfrekvente lyde skal man bruge meget hårde og stive materialer. Således er det ikke kun vægten (densitet), der spiller en rolle.
07:55 Man skal lægge dæmpning ind mellem vægmaterialerne som f.eks. mineraluld.

Hvis lufttætning er essentielt, kan man måske bruge det, jeg foreslog i en anden tråd, nemlig at kapsle hele rummet i badeværelsesmåtte, som man forsegler med ultralydssvejsning.

Med al denne isolering er der vel en vis risiko for, at det bliver meget varmt i (sove)værelset. Så måske har man brug for en radiator i loftet og en pumpe, der kan transportere varmen væk.
Hej! Bemærk, at jeg skrev, at man vil undgå tre vægge med luftspalte imellem. Man vil kun have en luftspalte, alternativt ingen luftspalte. (En tyk væg) Men det forstod du måske? Har ikke hørt om, at man vil have heterogene materialer.

Interessant med stivheden på pladerne. Det lyder jo logisk, at en stivere plade vibrerer dårligere. Jeg har dog hørt, at det er udelukkende vægten, der afgør det, dvs. man vil finde den billigste vægt for pengene. Så er gipsplader bedst. Skal forske videre i dette!

J JensHaglof sagde:
Hej! Noter at jeg skrev, at man vil undgå tre vægge med luftspalte imellem. Man vil kun have en luftspalte eller ingen luftspalte. (En tyk væg) Men det forstod du måske? Har ikke hørt om at man vil have heterogene materialer.

Interessant med stivhed på pladerne. Det lyder jo logisk, at en stivere plade vibrerer dårligere. Jeg har dog hørt, at det kun er vægten der afgør, dvs. man vil finde den billigste vægt for pengene. Da er gips plader bedst. Skal forske videre i dette!
Gips er billig og tungt. Stive/hårde materialer reflekterer indkommende lydbølger i højere grad. Bløde har tendens til at absorbere bølgerne bedre samtidig som de stive materialer har lavere transmissions tab. Der fungerer f.eks. løse klinkerplader limet på markisoleringsplader som en refleks der ikke transmitterer grundlyd.

Forskellen er dog ikke superstor, så det er lettere at satse på mere masse og tykkelse i form af gips.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Gips er billigt og tungt. Stive/hårde materialer reflekterer indkommende lydbølger i højere grad. Bløde har tendens til at absorbere bølgerne bedre, samtidig med at de stive materialer har lavere transmissions tab. Der fungerer f.eks. løse klinkerfliser limet på markisoleringsplader som en refleks som ikke transmitterer strukturlyd.

Forskellen er dog ikke superstor, så det er nemmere at satse på mere masse og tykkelse i form af gips.
Ja, det lyder jo mere logisk, en hård overflade vibrerer jo mere og længere, ikke dårligere. Så burde den være lettere at få i svingninger.

4774
spikplanka spikplanka sagde:
Risikoen er, at børnene taler med lærere, naboer mm, der måske har en anden snæver syn på sex eller misforstår. Især når der både er støn og smæk involveret. Det kan tage tid at forklare for sådanne mennesker, og der er bedre ting at bruge tiden på.
Socialudvalgene er især fyldt med spøjse folk.
Mener du, at folk generelt altså er så snerpede og bekymrede, at de ser på sex mellem to voksne individer som noget, der skal udryddes fra samfundet? Jeg forstår, hvordan du mener, men kan det virkelig være så slemt? Herregud folk dræber hinanden til højre og venstre, men ve den voksne person, der vil have lidt sjov og nydelsesfuld sex. Så skal socialtjenesten tage børnene, skolens ledelse dåner af afsky. Sex er det mest naturlige, der findes mellem to frivillige voksne mennesker, og det var takket være vores forældres sex, at vi alle blev til (mere eller mindre).

• Synes
TRJBerg
  • Laddar…
J JensHaglof sagde:
Man vill bare have en luftspalte alternativt ingen luftspalte. (En tyk væg) Men det forstod du måske? Har ikke hørt om, at man vil have heterogene materialer.
Det virker kontraintuitivt, at flere densitetsvariationer (luft-vs-mineraluld osv.) skulle forringe dæmpningen. Den eneste ulempe burde være størrelse og materialeforbrug.

Heterogene materialer er fra erfaringerne, når jeg fik tips fra akustikdoktoranden. Det slår lydbølgerne i stykker.
4774 4774 sagde:
Mener du, at folk generelt altså er så snerpede og bryder sig om, at de ser på sex mellem to voksne individer som noget, der skal udryddes fra samfundet?
Der findes rigeligt med sære personer i magtpositioner. Og der er en hel del folk, som skal styre op, når nogen agerer uden for deres opstillede normer.

TRJBerg
Nissens Nissens sagde:
Præcis, og den enkleste løsning er jo, at konen ikke skriger. Mener du, at der er flere problemer?
Åbenbart at din/kone/kvinder ikke har haft det så godt, at de har behøvet at skrige.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Abbe W Abbe W sagde:
Jeg har hele væggen mod stueområdet lydisoleret til vores sov/walkin closet del. Det er gjort med Dobbeltgips og en plade OBS på begge ydre lag, derefter en plade ståluld, plast og derefter luftrum som ikke er forbundet via bjælker oppe ned og modsat ud til næste rum.
Sådan her?
Gipsplade
Gipsplade
Ståluld
Byggeplast
Luftrum
Byggeplast
Ståluld
Gipsplade
Gipsplade

Tykkelse på materialerne?

TRJBerg
Det billigste alternativ er at fortælle børnene, at mor skriger, fordi hun har vundet i et voksen-spil.
+ NEJ, I må IKKE komme og kigge!

• Synes
4774
  • Laddar…
MSB har en vejledning til at bygge rum beregnet til delgivning af hemmelige oplysninger, i den er der nogle forslag til, hvordan man kan bygge for at opnå forskellige niveauer af lydisolering.
https://rib.msb.se/filer/pdf/28771.pdf

• Synes
4774 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.