32,933 læst ·
136 svar
33k læst
136 svar
Lydisolere til sex
Amatører.L Lexii sagde:Der findes masser af tråde om at lydisolere til musik, øvelokaler, hjemmebio, men ikke en eneste om at lydisolere et rum til sex. Spiller det måske ingen rolle, hvad man lydisolerer for, og tør man ikke indrømme hvorfor man egentlig spørger?
Jeg ved intet om lydisolering i øjeblikket - så vær venlig og giv mig jeres bedste links, tips og henvisninger til andre gode tråde om emnet. Jeg tror dog, at det største spørgsmål jeg har er: Er der nogen forskel, hvis man skal isolere til sex? Vi taler om at lydisolere et soveværelse - er det mere vigtigt eller mindre vigtigt end f.eks. til et øvelokale?
Rum i rum er vel den bedste måde at lydisolere på har jeg forstået, men hvis rummet allerede er ret lydisoleret - kan man øge det endnu mere uden at ændre konstruktionen? Hvad er funktionen af forskellige lydisolerende paneler, plader og tæpper i praksis?
I dag har vi et kældersoveværelse med en tung brandklassificeret og lydisoleret dør, og hvis man er højlydt der, høres det slet ikke til etagen ovenpå. Vi skal dog flytte og begynder at overveje, hvordan vi skal tænke, når vi ser på huse. Jeg vil også have et indtryk af, hvor meget arbejde det ville kræve for at få et nogenlunde lydtæt rum. Jer der har lydisoleret et rum af forskellige årsager og har gjort det selv - hvad er det landet på prismæssigt?
Tak på forhånd for al den viden I kan dele!

Det enkleste er jo, at det er lufttæt mellem rummene. Dvs sprækker mellem regler og plader, der er dækket af en liste, sprækker rundt om døre osv.
Der findes kits med ekstra gummilister til døre.
Du kan også sætte en ekstra væg op indenfor væggen med luftspalte imellem. Når det kommer til isolering, har jeg hørt, at man får bedst effekt, hvis der er luft i den, og den ikke er kompakt pakket. Så hjælper det selvfølgelig også, hvis du fx bruger dobbeltgips.
Noget andet, der er enkelt og ser ret godt ud, er, hvis du sætter en akustikpanel op. Den har gode lydabsorberende egenskaber, hvis du køber en mærke af god kvalitet. Göka på!
Der findes kits med ekstra gummilister til døre.
Du kan også sætte en ekstra væg op indenfor væggen med luftspalte imellem. Når det kommer til isolering, har jeg hørt, at man får bedst effekt, hvis der er luft i den, og den ikke er kompakt pakket. Så hjælper det selvfølgelig også, hvis du fx bruger dobbeltgips.
Noget andet, der er enkelt og ser ret godt ud, er, hvis du sætter en akustikpanel op. Den har gode lydabsorberende egenskaber, hvis du køber en mærke af god kvalitet. Göka på!
Lidt video info om Google fjerner den:
https://yewtu.be/watch?v=t_OBkw01X4I - Akustik ifølge LN: Lydisolering - Introduktion (2017-11-20)
Disse virker relevante for tråden:
https://yewtu.be/watch?v=2cn3puBvfvU - Akustik ifølge LN: Lydisolering - Væg & Konstruktion (2018-03-05)
https://yewtu.be/watch?v=tRdvNUtmVMU - Akustik ifølge LN: Lydisolering - Døre og vinduer (2017-12-07)
https://yewtu.be/watch?v=t_OBkw01X4I - Akustik ifølge LN: Lydisolering - Introduktion (2017-11-20)
Disse virker relevante for tråden:
https://yewtu.be/watch?v=2cn3puBvfvU - Akustik ifølge LN: Lydisolering - Væg & Konstruktion (2018-03-05)
https://yewtu.be/watch?v=tRdvNUtmVMU - Akustik ifølge LN: Lydisolering - Døre og vinduer (2017-12-07)
Senest redigeret:
Mange gode svar i tråden. Hvad man har brug for er vægt i vægge og loft samt at det er tæt. Mindste lille sprække lader lyden komme igennem. (Test det ved at åbne et vindue og lukke det langsomt, det høres udefra selv når det kun er en halv millimeter fra at være lukket. Det er først når det er helt lukket, at lyden dæmpes maksimalt.)
Med luftspalte mellem vægge behøver man ikke have lige så meget vægt. Men sørg for, at der ikke skabes tre vægge eller flere. (Dvs. Væg - luftspalte - væg - luftspalte - væg) Denne konfiguration øger lydtransmissionen. Det skal være Væg - luftspalte - væg eller bare en tyk væg. En enkel metode er at tilføje et lag gips på alle vægge og tætne alle revner. Loftet skal også gøres tungere. Godt tip af Johannes at fylde med sand på oversiden.
Ventilationen kan blive problematisk. Der kan man bygge en lyddæmper. https://soundproofliving.com/soundproofing-air-vents/ (se punkt 4) Ellers slipper lyden ud gennem ventilationshullet. Også huller til stikkontakter kan blive problematiske, hvis disse skaber et hul ind til et tilstødende rum. Da kan man "offsette" stikkene, så de ikke ligger i linje med hinanden, og forsøge at bygge dem ind i en labyrintlignende løsning med stenuld eller glasuld i. (Som i linket ovenfor)
Døren bør være lufttæt og lige så tung som resten af væggene, ellers bliver den det svage led.
At have stenuld/glasuld/akustikskum på væggene gør ikke meget. Den dæmper reflektionerne inde i rummet, men gør lidt for lydisoleringen.
Med luftspalte mellem vægge behøver man ikke have lige så meget vægt. Men sørg for, at der ikke skabes tre vægge eller flere. (Dvs. Væg - luftspalte - væg - luftspalte - væg) Denne konfiguration øger lydtransmissionen. Det skal være Væg - luftspalte - væg eller bare en tyk væg. En enkel metode er at tilføje et lag gips på alle vægge og tætne alle revner. Loftet skal også gøres tungere. Godt tip af Johannes at fylde med sand på oversiden.
Ventilationen kan blive problematisk. Der kan man bygge en lyddæmper. https://soundproofliving.com/soundproofing-air-vents/ (se punkt 4) Ellers slipper lyden ud gennem ventilationshullet. Også huller til stikkontakter kan blive problematiske, hvis disse skaber et hul ind til et tilstødende rum. Da kan man "offsette" stikkene, så de ikke ligger i linje med hinanden, og forsøge at bygge dem ind i en labyrintlignende løsning med stenuld eller glasuld i. (Som i linket ovenfor)
Døren bør være lufttæt og lige så tung som resten af væggene, ellers bliver den det svage led.
At have stenuld/glasuld/akustikskum på væggene gør ikke meget. Den dæmper reflektionerne inde i rummet, men gør lidt for lydisoleringen.
Medlem
· Sverige
· 5 651 indlæg
Findes jo også varianten at tage afsted en stund med bilen, epatraktoren, autocamperen etc., til et sted hvor ingen forstyrres. Også dette en klassiker.
Forsøger bare at tænke lidt uden for boksen her.
__
PS. Hvis tilsyn af børnene er vigtigt under sessionerne, skal det ordnes uanset om TS befinder sig i et isoleret rum i boligen eller fx i en autocamper udenfor boligen.
Forsøger bare at tænke lidt uden for boksen her.
__
PS. Hvis tilsyn af børnene er vigtigt under sessionerne, skal det ordnes uanset om TS befinder sig i et isoleret rum i boligen eller fx i en autocamper udenfor boligen.
Senest redigeret:
For at det skal blive succesfuldt, bør man nok arrangere det sådan, at materialekonfigurationen er heterogen, ellers får man som sagt sandsynligvis resonansfrekvenser.J JensHaglof sagde:
Måske lime knuste stykker af gipsplade, træstykker osv. op?
Eller delvist mikse flamingo, sand og (tapet?)lim til en ujævn blanding?
https://yewtu.be/watch?v=2cn3puBvfvU - Akustik ifølge LN: Lydisolering - Væg & Konstruktion (2018-03-05)J JensHaglof sagde:
07:36 For at dæmpe lavfrekvente lyde skal man bruge meget hårde og stive materialer. Således ikke kun vægt (densitet), der spiller en rolle.
07:55 Skal indlægge dæmpning mellem vægmaterialerne som fx mineraluld.
Hvis lufttætning er essentielt, kan man måske bruge det, jeg foreslog i en anden tråd, nemlig at kapsle hele rummet ind i badeværelsesmåtte, som man forsegler med ultralydssvejsning.
Med al denne isolering er der vel en vis risiko for, at det bliver meget varmt i (sove)værelset. Så måske man har brug for en eller anden radiator i loftet og pumpe, der kan transportere varmen væk.
Måske skal man ikke gøre det alt for kompliceret? Nogle af rådene her kræver jo uger af ombygning. Og så skal man måske sove i stuen imens...
Jeg ville have skiftet døren ud med en massiv dør. Indvendige døre er jo ofte i sådan noget foldet pap, der slipper en masse lyd igennem. Jeg ville også benytte lejligheden til at lime en gummiliste på i bunden af døren. Så ville jeg have lagt et væg til væg-tæppe og hængt tunge gardiner op. Stof dæmper jo godt. Måske også en sådan stofbetrukket sengegavl?
Jeg ville have skiftet døren ud med en massiv dør. Indvendige døre er jo ofte i sådan noget foldet pap, der slipper en masse lyd igennem. Jeg ville også benytte lejligheden til at lime en gummiliste på i bunden af døren. Så ville jeg have lagt et væg til væg-tæppe og hængt tunge gardiner op. Stof dæmper jo godt. Måske også en sådan stofbetrukket sengegavl?
Det er nok mere som en menu af tiltag. Så må man vælge de, der passer bedst til situationen.B Bhp863 sagde:
Vi har trods alt ingen anelse om, hvordan det nuværende soveværelse er konstrueret eller beliggende. Eller driftighed og økonomi.
Medlem
· Sverige
· 5 651 indlæg
Skal børnene overhovedet kunne kontakte jer under jeres lydisolerede sessioner? Ellers har I selvfølgelig brug for at finde en nanny e.l., der kan holde øje med ungerne imens.
Kan ungerne klare sig selv, så er det intet problem, og I kan i så fald tage afsted en tur med bilen eller autocamperen osv. ingen problemer, og hele spørgsmålet om lydisolering bliver uden betydning.
Kan ungerne klare sig selv, så er det intet problem, og I kan i så fald tage afsted en tur med bilen eller autocamperen osv. ingen problemer, og hele spørgsmålet om lydisolering bliver uden betydning.
Videokamera og bevægelsesalarm udenfor?H Harald Blåtumme sagde:
Det er ikke 1970'erne, da videokameraer var så dyre, at de kun blev brugt i tv-studier og banker.
Det kan være værd at forbinde brandalarm og indbrudsalarm derimod.
Medlem
· Sverige
· 5 651 indlæg