32,933 læst ·
136 svar
33k læst
136 svar
Lydisolere til sex
Hjælper måske ikke TS, men jer der kan påvirke planløsningen, sørg for at soveværelserne mellem forældre og børn ikke ligger væg til væg eller over og under hinanden.
Man ser mange eksempler på, at man slet ikke har tænkt på den aspekt, da huset blev tegnet.
Man ser mange eksempler på, at man slet ikke har tænkt på den aspekt, da huset blev tegnet.
Medlem
· Sverige
· 5 652 indlæg
Dette var faktisk en aspekt, vi havde med i beregningerne, da vi købte huset for nogle årtier siden. Vores soveværelse er beliggende langt fra børnenes soveværelser, med flere døre imellem samt en stue imellem.
Det burde være standard, at man placerer "master bedroom" tydeligt adskilt fra de øvrige soveværelser i typiske huse, absolut aldrig "væg mod væg".
Det burde være standard, at man placerer "master bedroom" tydeligt adskilt fra de øvrige soveværelser i typiske huse, absolut aldrig "væg mod væg".
Jeg har et tip. Da vi byggede, satte vi skabe i væggen mod børneværelset, som grænser til vores soveværelse. Fire skabe, to vendt mod hvert rum.M MagHam sagde:
Endelig et relevant spørgsmål på BH! Som ovenstående løste vi det også gennem plantegningen, da vi tegnede huset. Og en dobbeltregnet solid væg mellem soveværelse og opholdsstue. Så hold øje med huse med rimelige forudsætninger for, bliver rådet
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 954 indlæg
Træk udenpåliggende el i rummet er det sikreste. Så kan man klare sig med bare et lille hul til gennemføringen (1x EKK kabel ), som man fylder igen med fugemasse.H Harald Blåtumme sagde:Hvad du bemærker, når du graver dybere i dette med at arrangere fuldstændig lydisolering, er, at det ikke kun handler om at have tunge dobbelte/triple gipsplader på væggene, fornuftige afbrydelser mod stammer osv. - der er masser at læse om, hvordan man fx ordner et godt lydstudie, som sagt.
Det handler også om, at man skal sørge for, at alle el-dåser er tætnet, så ingen lyde fortsætter gennem el-rørene (forbløffende meget lyd kan videreføres gennem disse), derefter, at det er en tung lydklassificeret dør med ordentlig tætning rundt, så der ikke er nogen sprækker. Ikke mindst vigtigt er at ordne lyddæmpet overluft, så man har fornuftig ventilation, skal jo suge luft fra fx soveværelse i fornuftig takt men lydisoleret.
Jeg har ikke haft grund til at følge dette fuldt ud, men der er sikkert folk, der vil det, ikke kun for trådens oprindelige formål, men for at isolere fx et øvelokale eller lydstudie. Eller måske få lidt idéer om, hvordan man kan få et centralt placeret toilet til at blive nogenlunde lydisoleret![]()
Da jeg var på Nordbygg i foråret, havde man lavet en demobygning med deres produkter. Høj musik blev spillet i et rum, i det tilstødende rum kunne man næppe høre det. Mistænker at det måske ikke fungerer så godt for lavfrekvente lyde, ingen anelse faktisk, men kan være et produkt at tjekke ved nybyggeri. Husker at der var sugpasning på døren dog.
Rigtig godt spørgsmål synes jeg, og selvfølgelig skal I kunne slå jer løs.
Kan nok ikke give et andet råd end væg-til-væg-tæppe, massiv dør osv osv som de øvrige har foreslået.
Det eller komme med en undskyldning om at have drømt en mareridt, fået krampe, slået i lilletåen.
Det er vel mest diskantlyd sex handler om, hvilket jeg selv finder svært at isolere imod. Jeg har en høreskade som gør, at jeg hører baslyde lavt men diskantlyde højt. Mange synes min stereo er forkert indstillet pga. dette
den mindste klirrende med fx bestik og nøgler kan virkelig skære i ørerne. Tæpper og gardiner hjælper lidt, og det jeg funderer over nu er, om træpaneler rundt omkring kan hjælpe. Ikke lige akustikpanel, men mere 70'er stil med almindelige træpaneler på væggene. Uden gulnet fyrretræ selvfølgelig.
Kan nok ikke give et andet råd end væg-til-væg-tæppe, massiv dør osv osv som de øvrige har foreslået.
Det eller komme med en undskyldning om at have drømt en mareridt, fået krampe, slået i lilletåen.
Det er vel mest diskantlyd sex handler om, hvilket jeg selv finder svært at isolere imod. Jeg har en høreskade som gør, at jeg hører baslyde lavt men diskantlyde højt. Mange synes min stereo er forkert indstillet pga. dette
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 954 indlæg
Træ hjælper dårligt, ribber for at kontrollere reflekser, bygge lydfælder og dernæst absorbenter er det, der gælder.V Vildparti sagde:Rigtig godt spørgsmål synes jeg, og selvfølgelig skal I få slå jer løs.
Kan nok ikke give andet råd end væg-til-væg-tæppe, massiv dør osv osv, som de øvrige har foreslået.
Det eller komme med en undskyldning om at have drømt en mareridtsdrøm, fået krampe, slået lilletåen.
Det er vel mest diskantlyd sex handler om, hvilket jeg selv finder svært at isolere imod. Har høreskade, der gør, at jeg hører baslyd lavt, men diskantlyd højt. Mange, der synes min stereo er forkert indstillet pga dettedet mindste lille klirrende med fx bestik og nøgler kan rigtig skære i ørerne. Tæpper og gardiner hjælper en del, og det jeg grubler over nu er, om træpanel lidt overalt kan hjælpe. Ikke just akustikpanel men mere 70’er stil med almindelig træpanel på væggene. Uden gulnet fyrretræ forstås.
Synd, havde håbet på, at det ville lette i sammenligning med hule gipsvægge. Siden vi flyttede fra lejligheden med beton og gips i stuen til huset med skråtag og panel, har vi været nødt til at have TV'et på højere volumen end i lejligheden, antog at det skyldtes panelet, men måske handler det om skråtaget og størrelsen på rummet.Johannes Carlsson sagde:
Har aldrig forstået, hvorfor arkitekter ikke altid forsøger at placere forældrenes soveværelse så langt fra børnenes soveværelse som muligt netop p.g.a. sexlyde, men isolering er jo også godt, føles bare lidt pinligt for alle ved jo hvorfor, men ret selvfølgeligt også egentlig. 😀
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 954 indlæg
Størrelse på rummet er største årsagen. Højtalere får også refleksioner fra vægge der forstærker lydoplevelsen. Synes det oftest er rart med de fleste overflader vel dæmpede og så 1-2 af 6 overflader hårde. en tydelig refleksion og så dæmpetV Vildparti sagde:Synd, hade hoppats på att det skulle underlätta i jämförelse med ihåliga gips väggar. Sen vi flyttade från lägenheten med betong och gips i vardagsrummet till huset med snedtak och panel så har vi behövt ha TVn på högre volym än i lägenheten antog att det berodde på panelen men kanske handlar om snedtaket och storlek på rummet
Formentlig tænker man "der placerer vi soveværelserne". Men misser selvfølgelig interaktioner.HOBBY ARCHITECT sagde:
Så kan man kigge på lidt nybyggeri for at forstå, at man skal nok tjekke arkitekt først, før de får lov til at tegne