32,938 læst ·
136 svar
33k læst
136 svar
Lydisolere til sex
Elsker eksemplet med bilen!spikplanka sagde:
Jo, jeg (TS) er ”frugan”. Jo, selvfølgelig kan jeg være stille, og det kan også være spændende nogle gange at være stille, men at altid være det er mentalt belastende, påvirker også sexet negativt, fordi manden desuden gerne vil høre mine reaktioner. 🤷♀️ Jeg vil ikke vænne mig til defaulttilstand "stille", for så kan man ikke engang reagere/lade sig høre autentisk længere efter et stykke tid.
Derudover synes jeg, at lidt mere rough sex også kan høres (f.eks. smæk) og meget sværere at forklare end stønnene.
Forresten, sengegavlen/sengen der banker er ikke et problem, men noget som var, indtil man fjernede sengestellet og skiftede til en blød sengegavl.
Så skulle de være nødt til at sove ude 3-4 gange om ugen. Ingen vil have dem så ofte, og derudover vil vi ikke forstyrre deres hverdagsrutiner for meget, og vi kan ellers godt lide at have vores børn hjemme.H Harald Blåtumme sagde:
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 954 indlæg
Metoden til at lydisolere eksisterende rum er alligevel forholdsvis enkel.
- Sørg for, at det er lufttæt, læg et lag gips på alle overflader, spartl og fug. Gulv, vægge og loft. Lydklassificeret dør er godt, man kan også med fordel have 2 døre. Ventilation er ofte et problem, og man kan lede lidt om til et rum, hvor det gerne må larme lidt.
Sørg helst for, at det larmende rum er lidt afsides fra de øvrige rum. Så kan man jo have plads til at etablere yderligere vægge.
- Tæthed (ingen sprækker i væggen hverken nær støjkilden eller der, hvor det skal være stille)
- Tykkelse (længere afstand mellem 2 vægge giver mere reduktion for lange lydbølger som baslyd)
- Absorbenter (reducere ekko, samtlige rum)
- Masse (kræver mere energi for at sætte i svingning)
- Afkobling (vibrationsisolering, strukturlyd)
Det er ret almindeligt, at der kun fokuseres på vægge. Vægge er ofte rimelig tætte med gips, tapet osv. Indertage har derimod ofte små små sprækker, der lækker lyd. Mellemlofter er ofte ret åbne, også lyd op til loftet. Sand er løst og tungt. Typisk meget dårligt til at overføre lyd. Det er noget, man kan bruge i bunden af et tæt bjælkelag.
Døre, ventilation, vindue den store lydreflektor i rummet... og som de radiatorer med stålrør, der går til det næste rum...
Tag et rum... monter en glat stille udadgående dør, der er tæt (lydklassificeret). Fug installationen. Beklæd døren med måtte.
I rummet gips alle overflader, gulv, vægge, loft spartel fug. helt tæt.
lim tæt med 50mm markisolationsplader (kompakt mineral/stenuld) på alle overflader, gulv, vægge, loft.
Læg gulvspånplader som nyt gulv i hele rummet.
Byg nye vægge, på gulvspånpladerne, alle overflader, også ydervæg. Sæt reglar til nyt loft i de nye vægreglar. Sørg for, at der er mellemrum mellem de nye vægge/loftet og isoleringen, jo mere afstand, desto bedre. Fyld mellemrummene mellem reglarne med almindelig mineraluld, ikke pakket, stadig afstand til markisolationsskiverne.
Luk væggene og loftet med osb+gips, spartel, fug. evt. gulvgips.
Monter indadgående stille dør.
Monter indre vindue i det nye inderrum (afkoblet fra husets struktur).
Beklæd med overfladebehandling, gerne tæppe overalt.
Biograf, musikstudio eller sexkammer er ligegyldigt
Man kan også skabe "white noise" tæt på den, der er lydfølsom, f.eks. en ventilator, så overdøves pludselige lyde lidt i støjen.
- Sørg for, at det er lufttæt, læg et lag gips på alle overflader, spartl og fug. Gulv, vægge og loft. Lydklassificeret dør er godt, man kan også med fordel have 2 døre. Ventilation er ofte et problem, og man kan lede lidt om til et rum, hvor det gerne må larme lidt.
Sørg helst for, at det larmende rum er lidt afsides fra de øvrige rum. Så kan man jo have plads til at etablere yderligere vægge.
- Tæthed (ingen sprækker i væggen hverken nær støjkilden eller der, hvor det skal være stille)
- Tykkelse (længere afstand mellem 2 vægge giver mere reduktion for lange lydbølger som baslyd)
- Absorbenter (reducere ekko, samtlige rum)
- Masse (kræver mere energi for at sætte i svingning)
- Afkobling (vibrationsisolering, strukturlyd)
Det er ret almindeligt, at der kun fokuseres på vægge. Vægge er ofte rimelig tætte med gips, tapet osv. Indertage har derimod ofte små små sprækker, der lækker lyd. Mellemlofter er ofte ret åbne, også lyd op til loftet. Sand er løst og tungt. Typisk meget dårligt til at overføre lyd. Det er noget, man kan bruge i bunden af et tæt bjælkelag.
Døre, ventilation, vindue den store lydreflektor i rummet... og som de radiatorer med stålrør, der går til det næste rum...
Tag et rum... monter en glat stille udadgående dør, der er tæt (lydklassificeret). Fug installationen. Beklæd døren med måtte.
I rummet gips alle overflader, gulv, vægge, loft spartel fug. helt tæt.
lim tæt med 50mm markisolationsplader (kompakt mineral/stenuld) på alle overflader, gulv, vægge, loft.
Læg gulvspånplader som nyt gulv i hele rummet.
Byg nye vægge, på gulvspånpladerne, alle overflader, også ydervæg. Sæt reglar til nyt loft i de nye vægreglar. Sørg for, at der er mellemrum mellem de nye vægge/loftet og isoleringen, jo mere afstand, desto bedre. Fyld mellemrummene mellem reglarne med almindelig mineraluld, ikke pakket, stadig afstand til markisolationsskiverne.
Luk væggene og loftet med osb+gips, spartel, fug. evt. gulvgips.
Monter indadgående stille dør.
Monter indre vindue i det nye inderrum (afkoblet fra husets struktur).
Beklæd med overfladebehandling, gerne tæppe overalt.
Biograf, musikstudio eller sexkammer er ligegyldigt
Man kan også skabe "white noise" tæt på den, der er lydfølsom, f.eks. en ventilator, så overdøves pludselige lyde lidt i støjen.
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 954 indlæg
Ren isolering klædt med aukustikstof gør større forskel. Perfekt for at reducere luftbåren lyd i samme rum. t.ex. eko i en Pod studioL Lexii sagde:
Er egentlig ikke så stort et problem, men man kan ikke bruge standardteknik. I et projekt for at dæmpe maskinstøj fik jeg et tip fra en ph.d.-studerende i akustik.Johannes Carlsson sagde:
Metoden går ud på, at man bygger ventilationskanalerne som en labyrint med indvendig dæmpningsmåtte. Hvis luften skal være til indendørsluft, bør man nok beklæde disse med geotekstil eller andet som f.eks. bygningsplast, så små fibre ikke løsner sig, og skimmel forhindres.
Derefter kommer den vigtige del, som er at bygge kanalerne med asymmetriske former og en masse bøjer. En metode til at bygge denne lydfælde er med træregler, der beklædes med eksplicit lydisoleringsmateriale, og som base bruger man en større massiv plade. Derefter geotekstil ovenpå dæmpningsmåtten for at sikre, at intet materiale følger med ud i rum. Samt "låg", der skrues fast og kan fjernes for at rense for støv.
For et rum eller hus bør man nok bruge stål mm i stedet for træ med tanke på skimmelrisici mm.
Hvis rummet alligevel bygges om til det angivne formål, kan det måske være værd at arrangere loftsbjælker, som man kan montere noget til at fæste reb mm i
Tænk dog på at skelne mellem statisk last som f.eks. en cementpose, der hænger stille, og dynamisk last, hvor man slipper en cementpose, og den bremses til at stå stille. Dimensioner derefter.
Hvis mineraluld eller guldfiber anvendes, så husk at disse slipper små glasfibre, som med glæde trænger ind i celler og skaber inflammation, indtil kræft i visse tilfælde dannes.
For at teste lydisoleringen kan man eksempelvis spille en "forbudt film" på høj lydstyrke.
Hvor gamle var børnene, da de begyndte at interessere sig for de mærkelige lyde?
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 954 indlæg
Bygge gode lydisoleringsmaterialer er lidt af en heksekunst (og afhængig af lydspektrum). Man skal også sørge for, at man ikke skaber en masse flowinduceret lyd, men mange absorbenter og volumen behøves ikke så meget af en labyrint. Der findes ret gode skummaterialer (Poron t.ex.) som dæmper lydbølger rigtig godt. Glasfiber er billigt og ikke supergodt. Samt skal beklædes med overflade.spikplanka sagde:
Er egentlig ikke så stort problem, men man kan ikke bruge standardteknik. I et projekt for at dæmpe maskinlyd fik jeg tips af en doktorand i akustik.
Metoden går ud på at man bygger ventilationskanalerne som en labyrint med indvendig dæmpningsmåtte, hvis luften skal være til indendørsluft bør man nok beklæde disse i geotextil eller andet som t.ex byggplast så små fibre ikke løsner sig og mug forhindres. Derefter kommer den vigtige del som er at bygge kanalerne med asymmetriske former og en masse bøjer. En metode er at bygge denne lydfælde med træregler som beklædes med eksplicit lydisoleringsmateriale og som base anvender man en større bastant plade. Derefter geotextil ovenpå dæmpningsmåtterne for at sikre at intet materiale følger med ud i rum. Samt "låg" som skrues fast og som kan tages af for at rengøre fra støv.
For et rum eller hus, bør man nok bruge stål m.m. i stedet for træ med tanke på mugrisici m.m.
Hvis rummet alligevel bygges om til det opgivne formål, så er det måske værd at ordne tagbjælker som man kan montere noget til at fæstne reb m.m. i
Tænk dog på at skelne mellem statisk last som t.ex en cementssæk som hænger stille og dynamisk last hvor man slipper en cementssæk og den bremses til stillestående. Dimensioner derefter.
Hvis mineraluld eller gullfiber anvendes, så tænk på at disse slipper små glasfibre som med glæde penetrerer celler og skaber inflammation indtil kræft i visse tilfælde danner sig.
For at teste lydisolationen kan man foreslå at spille en "forbudt film" på høj volumen.
Hvor gamle var børnene, da de begyndte at interessere sig for de mærkelige lyde?![]()
Man slipper i hvert fald at undgå ekko, når det gælder dette problem. Så det er jo ikke som at lydisolere et optagestudie.Johannes Carlsson sagde:
At bygge gode lyddæmpere er lidt af en heksekunst (og afhænger af lydspektret). Man skal også sørge for, at man ikke skaber masser af flowinduceret lyd, men mange absorbenter og volumen har ikke brug for en labyrint. Der findes ret godt skummateriale (Poron f.eks.) som dæmper lydbølger rigtig godt. Glasfiber er billigt og ikke supergodt. Samt skal beklædes med overfladelag.
Hvis det er flere etager, der er aktuelle: kig på noget med beton mellem etageplan. Det hjælper meget med vibrationer fra sengen og er meget svært at høre mellem etageplanerne andet end gennem ventilationen. De fleste andre kommentarer ser ud til at være mere fokuseret på vægge, som er lette at afhjælpe efterfølgende, hvis det er nødvendigt.L Lexii sagde:
Slået op hvad Poron er, "open-cell polyurethane" men det ser ud til at der findes varianter med lukkede celler også. Passende indkøbssted?Johannes Carlsson sagde:
Densitet mellem 104 - 480 kg/m³
Temperaturbestandighed -20 til +121 ⁰C
Jeg har en formodning om, at åbne celler fungerer dårligt med fugt, så der skal nok bygges plastik eller lignende ovenpå.
Ved du, om der findes noget kontinuerligt materiale, der omdanner mekaniske vibrationer til varme i stedet for at absorbere den mekaniske energi elastisk og sende den tilbage?
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 954 indlæg
Betondæk bliver også lidt som en trommeskind. Vibrerer ved det mindste bump og overfører strukturbårne vibrationer enormt. Derfor lægges ofte et indre gulv på et lag markisolering.S sjoelund sagde:Man slipper i hvert fald at undgå ekko, når det gælder dette problem. Så det er jo ikke som at lydisolere et optagestudie.
Hvis det er flere etager, der er aktuelle: se på noget med beton mellem etagerne. Det hjælper meget med vibrationer fra sengen og er meget svært at høre godt mellem etagerne andet end gennem ventilationen. De fleste andre kommentarer ser ud til at være mere fokuserede på vægge, som er lette at udbedre bagefter, hvis det er nødvendigt.
Man behøver ikke bekymre sig meget om ekko, hvis man har absorbenter i lyddæmperen. Men godt at have styr på lydets indfaldsvinkler og refleksioner.
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 954 indlæg
Åbne celler fungerer helt okay. Med åbne celler får du mindre reflektion på overfladen, og lydbølgerne går bedre ind i materialet.spikplanka sagde:
Slog op, hvad Poron er, "open-cell polyurethane", men det ser ud til, at der findes varianter med lukkede celler også. Egnet indkøbssted?
Densitet mellem 104 - 480 kg/m³
Temperaturtolerance -20 til +121 ⁰C
Jeg har hørt, at åbne celler fungerer dårligt med fugt, så der bør være bygplast eller lignende ovenpå.
Ved du, om der findes et kontinuerligt materiale, der omdanner mekaniske vibrationer til varme i stedet for at absorbere den mekaniske energi elastisk og sende den tilbage?
Fugt... ja, men sådan fugtbelastning og også snavs bør man ikke have. Et filter før luftlyddæmperen er godt. Hvis man ikke bare har et hul bag en aftagelig skærm.
Indkøbssted kan jeg ikke sige. Har kun købt direkte via arbejdets leverandør. Amazon er nok nemmest. Bedre at bare kigge på densitet og lav pris, hvis der ikke er mangel på plads.
Helst vil man have forskydning mellem to lag i materialet, som bliver friktion. Der findes ikke rigtig nogle supermaterialer her, som er fornuftige at foretrække.
Hårde overflader for at blokere/styre refleksioner og derefter bare fylde med absorbent, ligesom dybden af den laveste frekvens.
Visst, men det er relativt enkelt fixet, hvis man har en tyk fin betonplade mellem etagerne. Hos mig kan man have hele fodboldhold over, og det lyder ingenting mellem etagerne. Det hjælper at ikke have rør mellem etagerne for elementer som i ældre lejligheder - de bliver også let lydhøre.Johannes Carlsson sagde:
Hvad består denne fix af?S sjoelund sagde:
Hvordan ordner man rørene mellem etagerne, uden at lyden følger med?S sjoelund sagde:
Hvis det ikke skal være uopvarmet dvs..
Læg gulvene ovenpå betonen i henhold til det, jeg svarede på.spikplanka sagde:
Man lægger dem, hvor ingen er. Luftbåren gulvvarme i mit tilfælde. Et rør, der går direkte fra klædeskabet til shunten og ikke går op i nogle af rummene på overetagen, så der er ingen vibrationer, den opfanger.spikplanka sagde:
Et alternativ er LLVP; så har du ingen vandbåren varme at trække, og således ingen lyde, der trækkes mellem etagerne.