P
Hej har revet både panel og vinduer på mit hus.

den forrige panel sad direkte på reglarne uden luftspalte.

nu skal jeg begynde at montere spiklægt inden liggende panel, bliver en 28mm luftspalte.

Havde tænkt at gøre som på det vedhæftede billede og køre kun udvendig salning som foder og intet vinduesblik over vinduerne.

Behøver jeg at efterlade mellemrum mellem panel og spontet tag for at få luftgennemstrømning korrekt?

Jeg har jo luftspalte under ved soklen, men behøves oppe ved taget også?

Den forrige panel uden luftspalte havde dog panelen presset hele vejen op til det spontede tag.

Også et spørgsmål til: mellem vinduerne bliver korte liggende paneler med to smallere spiklægt i kanten, så luft kan vandre videre mellem lægtene ifølge de røde pile, men er det nok? Hvordan skal jeg ellers få mere luft op til facadepanelet over vinduerne?

• Hus med hvide paneler og store glasdøre, set fra udefra. Træterrasse med trin i forgrunden. Reflektion af skoven kan ses i ruderne.
  • Renovering af husvæg med vinduer, synlige isoleringsplader og røde pile, der viser luftstrømmens vej mellem paneler og tag. Arbejdsområde med værktøj.
Senest redigeret af en moderator:
J
Jadu. Luftspalte eller ikke afhænger af meget. Der skændes om dette. Men kan svare, at der i de fleste tilfælde laves en spalte mellem facadepanel og tagets råspont. Men det ser ud til, at du skal brædde ind tagfoden? I så fald findes der flere varianter. Sætte net og derefter brædder med åbning imellem. Eller sætte tæt og så have åbningen yderst mod tåbrættet.

• Synes
1
  • Laddar…
P
J jonfre89 sagde:
Jadu. Luftspalte eller ikke afhænger af meget. Der er uenighed om dette. Men kan svare, at der i de fleste tilfælde laves en spalte mellem facadepanel og tagets råspont. Men det ser ud som du skal brædde ind tagfoden? I så fald findes flere varianter. Sætte net og så brædder med sprække imellem. Eller sætte tæt og så have sprækken yderst mod tåbrættet.
Ingen planer om at brædde ind endnu...

Har sådan nogle nedfræsede gamle kroge i sponten.

problemet var, at der manglede tagrende, da jeg flyttede hertil, så måtte sætte en provisorisk fodbræt.

Havde tænkt mig at efterlade en 5mm sprække i overkanten med insektnet bagved.

på undersiden skal der være helt åbent mellem de stående sømlekter med musbånd imellem.

Men luften op til den øvre del under vinduerne kan kun komme op mellem vinduerne, som efter 2 stk. sømlekter mellem vinduerne vil være cirka 50mm.

Er det nok til at føre luft op?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.