Præcis. Bliv ikke afskrækket, det ser altid ud som et bombenedslag, når man har revet, men puds er enkelt, man lærer det hurtigt. Det er lige så enkelt at blande puds som at blande vaffelmix typ. Glem ikke at væde væggen ordentligt med en våd svamp, så den ikke suger al væsken ud af mørtelen. Køb en bred spartel og en smal, så klarer du det nemt. Du kan tage et stykke puds med, når du køber, så du får den rette hårdhed, eller så bruger du husfix, hvilket egentlig er lidt for hårdt men fungerer, når det ikke er større flader. Held og lykke, og tag billeder og opdater derefter.
Er det kalk, tag ikke noget hårdere. Jeg tror, hvis det er et ældre hus, er luftkalkbrug det rigtige valg... Gips kan måske i nødstilfælde fungere og er meget enklere at pudse med. Husfix er efter min erfaring for hårdt og meget dyrt i forhold til kalkmørtel. Tag ikke noget cementbaseret, kc, medmindre du er sikker på, at det er det fra før - på billederne ser det ud som kalkmørtel.
Bliver nødt til at være enig i dette. Kan man skrabe pudset væk med neglene, er det kalkmørtel, og så er det bedst at bruge dette igen. Jeg tror også, at det kan være lidt grænseoverskridende for en nybegynder at købe en stor sæk C-mørtel eller lignende i byggemarkedet, mens det egentlig burde være omvendt. Det er synd, at der ikke sælges C-mørtel i en lille kasse ligesom Husfixet, men måske gør det?
Næ, det er nok sæk der gælder. Men det koster jo næsten ingenting, og der går trods alt en del brug til at reparere det der. Men det bør bemærkes, at Putsbrug C ikke er en ren kalkbrug. Hvis man vil have en ren kalkbrug, hedder det netop kalkbrug. Så er der selvfølgelig spørgsmålet, om man skal bruge hydraulisk kalkbrug eller ej.
Tak for alle svarene!
Vores ven, som skal hjælpe os med at spartle og male rummet, troede, at det ville være nok at fylde hullerne med gipsfiller. Er vi helt ude på et sidespor der?
Vores ven, som skal hjælpe os med at spartle og male rummet, troede, at det ville være nok at fylde hullerne med gipsfiller. Er vi helt ude på et sidespor der?
Gips fungerer, og er praktisk. Det er ikke meget at fastgøre i bare men der skal du bare smide en sokkel op så det gør vel hverken til eller fra. Benyt lejligheden til at gemme kabler og så i væggen mens I alligevel er i gang.
Gipslister hedder det jeg anvendt, måske er det det samme som gipsspartel. Dog er gipslister hårdere, men tror det virker, hvis det er væk ved siden af underlaget. At bare lægge på nogle mm gips, tror jeg risikoen er, at det er så hårdt, at kalken under løsner.
Klik her for at svare





