Vi flyttede ind i vores hus for knap to måneder siden og opdagede forleden dag, at det indvendige loft i køkkenet har givet efter (?) og er sunket præcis der, hvor lysstofarmaturen var monteret (jeg fjernede det i troen om, at det var synderen, og det skulle alligevel udskiftes til noget mere attraktivt). Men dette synes at være et ordentligt robust indvendigt loft med en del egenvægt.

Så, hvad er dette for en type indvendigt loft (at det er en form for spånplade er vel ret klart), hvordan er det monteret, og hvordan kommer jeg bedst til rette med dette og får et plant indvendigt loft igen?

Der er spær på ca. 600 mm c-c, som man kan skrue i, men der er ingen synlige skruehuller eller spartelpletter, så jeg gætter på, at det er monteret på en anden måde. Vi har ikke planer om at male om eller udskifte det indvendige loft i køkkenet foreløbigt, hvis det kan undgås, selvom det måske ville have været rart (vi har et badeværelse og en facade at tage fat på her det første år).

Tak!

• Hul i køkkenloft med synlige ledninger, hvor lysarmatur er fjernet.
  • Køkkenloft i træplader, ujævnt sanket på et sted, hvor en lysarmatur er fjernet; hvide skabe og køkkenudstyr ses under loftet.
Er du sikker på, at taget er på vej ned, så det ikke er dosan, der er på vej op?
Tjek med en retskinne.

Protte

Forstør billedet så ser man tydeligt hvordan det hænger.

P
Spontplader, formentlig sømmet/skruet for lidt i fer og not, kan man se/mærke om der går en regel langs med pladesamlingen nærmest loftdåsen?

Har selv spontet tretex i nogle rum, som er klamret i sponten. Dette har skåret igennem et par steder og er da begyndt at hænge på lignende vis. At reparere det usynligt uden at rive hele loftet ned er nok desværre svært, men jeg skruede de værste steder i pladekanterne og spartlede hovederne. Blev helt OK efter maling. Skal bare sørge for at ramme lægterne.

Det monteres sandsynligvis ved, at man skruer/sømmer i en kant på pladerne og derefter skubber den næste plade ind i et spor for at skjule skruen, se video i linket. Så skal du udbedre de sunkne plader, så er det nok bare at tage dem ned én for én. Men er du uheldig, er de enten klamrede eller limede, og så er de ikke så lette at få af uden at ødelægge dem. I så fald er det nok at skifte hele loftet, der gælder. Alternativt at skrue direkte gennem pladerne og derefter spartle og male eller skjule skruerne med en liste
https://www.k-rauta.se/produkt/takskiva-huntonit-brilliant-11x620x1220mm-302m/7055750502017

Givet at du har en samling tæt på boksen og hvad der ser ud til at være tilstrækkelig mellemrum, prøv at få op et lille kamera eller spejl og forsøg at se, hvordan det ser ud ved samlingen. Finder du noget clips eller lille plastikstykke der på reglen eller på oversiden af loftet, har denne løsnet sig. Et andet scenarie er, at du ser en tynd søm, der stikker ud

for at købe tid, ellers kan du understøtte loftet og sømme/skruve igen langs samlingerne (forudsat at disse er under reglerne). Naturligvis får du et par søm/skruvehoved, der er synlige, men bedre det end et loft i hovedet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.