murak
Jeg har tænkt mig at fastgøre limtræsstolper, 115x115, til en carport med pælejern indstøbt i betonplade. Er det rigtigt at have ~30mm luft mellem betonplade og stolpe? Altså at stolperne hænger i pælejernene. Så kan det tørre ordentligt, og man kan endda nemt forbedre malingen. Stolperne skal males (grundolie, grundmaling, dække maling olieakryl. Ekstra grundigt i endetræet.

Eller er det bedre set fra et styrkesynspunkt at have stolpen hvilende på pladen? Føles som om der vil ligge fugt mod endetræet der.. En afstand af en slags måske? Stor firkantet skive, galvaniseret? Nogen plastafstand?

Tak på forhånd!

I min carport (nu garage) som er 30 år, står stolperne i plintjern ca 1 cm over asfalten, og de har ingen mærkbare fugtskader, og ifølge naboen, som er tømrer, er der heller ingen problemer med styrken (det er en ubrudt limtræsbjælke, der ligger oven på alle stolperne, så vægten fordeles jævnt).

Stolperne har ikke været udsat for anden fugt end jordfugten. Jeg ville ikke have placeret dem direkte på betonen (selv med tagpap) hvis jeg ikke var helt sikker på, at jeg kan holde fugten væk i alle situationer.

• Synes
murak
  • Laddar…
murak
pacman42 pacman42 sagde:
I min carport (nu garage) som er 30 år gammel står stolperne i pælejern ca. 1 cm over asfalten, og de har ingen mærkbare fugtskader. Ifølge min nabo, som er tømrer, er der heller ingen problemer med holdbarheden (der er en ubrudt limtræsbjælke, der ligger ovenpå alle stolperne, så vægten fordeles jævnt).

Stolperne har ikke været udsat for anden fugt end jordfugt. Jeg ville ikke have stillet direkte på betonen (selv med tjæredug), medmindre jeg var helt sikker på, at jeg kan holde fugten væk i alle situationer.
Tak for det hurtige svar! Det lyder betryggende. Altså på denne måde med 10 mm mellemrum:

Plan af stolpefastgørelse i carport med gennemgående bolt og 10mm mellemrum, viser placering og låsemøtrik til stærk lastbærende konstruktion.

Og stolperne er fastgjort med gennemgående bolt? M10? Skal jeg have låsemøtrik?

EDIT: Det skal siges, at der er en 4,3 m stor åbning i min carport på langsiden, så en af stolperne vil have en ret stor last.

Det ser godt ud. Der er jo intet, der hindrer, at du lægger en plastklods i tomrummet nedenunder, hvis du vil have ekstra holdbarhed. Jeg ville nok gøre det for at undgå, at træet svigter i skruehullerne. Jeg ville have sat dobbelte bolte. Låsemøtrik er overkill, bolten vil ikke bevæge sig. Opdagede da jeg rev dele af min carport ved ombygning, at man ikke engang havde sat nogen møtrik på. Den lå der, som den altid havde gjort alligevel...

Angående spærret er det vigtigste, at du dimensionerer for det i øvrigt. Fastgørelsen af stolpen skal være det mindste problem, hvis bare betonen er ordentligt støbt.

• Synes
murak
  • Laddar…
murak
pacman42 pacman42 sagde:
Det ser godt ud. Der er jo intet, der forhindrer, at du lægger en plastklods i tomrummet nedenunder, hvis du vil have ekstra holdbarhed. Jeg ville nok gøre det for at undgå, at træet giver sig i skruehullerne. Jeg ville sætte dobbelte bolte. Låsemøtrik er overkill, bolten vil ikke bevæge sig. Opdagede, da jeg rev dele af min carport ved ombygning, at man ikke engang havde sat en møtrik på overhovedet. Den lå der, hvor den altid havde ligget alligevel...

Vedrørende spændet er det vigtigste, at du dimensionerer for det i øvrigt. Fastgørelsen af stolpen skal være det mindste af problemerne, hvis blot betonen er ordentligt støbt.
Tak! Dobbelte bolte absolut. Ang. plaststykket så tænker jeg i mit hoved, at jeg vil have noget, der ser ud som en ishockeypuck omtrent, men lavet til formålet. Spørgsmålet er, om plast holder år ud og ind, eller om det er en slags rustbeskyttet stålbit, der gælder?

EDIT: Fandt denne på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovriga-skruvar-och-tillbehor/Mellanlagg-2000032409/

En sådan vil jeg have, men jeg behøver ikke 220 stk, fire er nok. Jeg leder videre...

Spændet bør være vel dimensioneret. Jeg har haft god hjælp af et andet forummedlem (justus) og leverandør af bjælken har også beregnet det.

Jeg tænkte at lave en special med stolpejernene og kappe dem til den rigtige længde, bore huller og så træ dem på kantbjælkens armeringsjern:
Diagram over et armeringsprojekt med cellplast og kantbalk. Viser armeringsjern, dobbelt boltearrangement og dimensioner på 220mm og 300mm.

Intet jern nærmere yderkant beton end 40mm. Jernet kommer til at sidde nede i betonen ca. 180mm og ovenover pladen ca. 220mm.

Vedhæfter billede af hele arrangementet, så du får et overblik:

3D-tegning af carportbyggeri med træramme, træstolper og metalramme. En bil er skitseret under taget; mål vises på tegningen.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.