Jeg har en indervæg af siporex. På den er der spartlet med gipsmørtel (tror jeg) og derefter tapetseret. Det meste af tapetet kan fjernes.
Jeg vil lime OSB på den eksisterende væg og derefter skrue gips, dette for at undgå at skulle bruge plugs hver gang noget skal op på væggen.
Hvad bruger man for lim til dette? Gipsmørtel måske?
Jeg vil lime OSB på den eksisterende væg og derefter skrue gips, dette for at undgå at skulle bruge plugs hver gang noget skal op på væggen.
Hvad bruger man for lim til dette? Gipsmørtel måske?
Er væggen sandet, hvor der ikke er tapet?
Skulle tro, at det er muligt at lime med ardex S-48.
Er den sandet, kan det være nødvendigt med lidt primer først.
Sidder tapetet løst, skal det fjernes.
Det kan være muligt at bruge montagelim, hvis du kan
få en slags sømpløk til at fastgøre pladerne med.
Nogle gange bruger vi montagelim og skruer med spånpladeskrue
direkte ind i letvæggen. Det afhænger lidt af,
hvilken type væg det er, om det vil fungere. Slaggestens væg kan det
lade sig gøre på.
Mvh Putte
Skulle tro, at det er muligt at lime med ardex S-48.
Er den sandet, kan det være nødvendigt med lidt primer først.
Sidder tapetet løst, skal det fjernes.
Det kan være muligt at bruge montagelim, hvis du kan
få en slags sømpløk til at fastgøre pladerne med.
Nogle gange bruger vi montagelim og skruer med spånpladeskrue
direkte ind i letvæggen. Det afhænger lidt af,
hvilken type væg det er, om det vil fungere. Slaggestens væg kan det
lade sig gøre på.
Mvh Putte
Nej den er ikke sandet.
Det største problem er nok, at en hel del af tapetet ser ud til at blive siddende på væggen, og det er svært at få fjernet det sidste lag papir. Det spiller egentlig ingen rolle, hvis det bliver lidt ujævnt, når jeg fjerner det, men jeg antager, at det er uhensigtsmæssigt at lime på et tyndt lag papir.
At fastgøre pladen efter limning er intet problem - enten holder det med grove skruer, eller hvis det driller, kan jeg skrue tværs gennem væggen.....
Tak for tipset.
Det største problem er nok, at en hel del af tapetet ser ud til at blive siddende på væggen, og det er svært at få fjernet det sidste lag papir. Det spiller egentlig ingen rolle, hvis det bliver lidt ujævnt, når jeg fjerner det, men jeg antager, at det er uhensigtsmæssigt at lime på et tyndt lag papir.
At fastgøre pladen efter limning er intet problem - enten holder det med grove skruer, eller hvis det driller, kan jeg skrue tværs gennem væggen.....
Tak for tipset.
Jeg har brug for nogle gode råd om valg af klæbemiddel til dette arbejde.
Maxit foreslår, at man bruger Serpo 616. Tapetet skal fjernes helt, hvilket ikke er et problem, og 616 håndterer også bevægelsen i OSBn.
Selvfølgelig kan man også bruge S48.
Problemet med begge disse produkter er, at jeg skal sætte 35 plader op på væggen, og der går cirka 200kg Serpo 616. Både S48 og Serpo 616 er dyrere end guld.
Findes der nogle alternative produkter, som er mere prisvenlige? Det skal stadig være en produkt af samme type som disse to.
Maxit foreslår, at man bruger Serpo 616. Tapetet skal fjernes helt, hvilket ikke er et problem, og 616 håndterer også bevægelsen i OSBn.
Selvfølgelig kan man også bruge S48.
Problemet med begge disse produkter er, at jeg skal sætte 35 plader op på væggen, og der går cirka 200kg Serpo 616. Både S48 og Serpo 616 er dyrere end guld.
Findes der nogle alternative produkter, som er mere prisvenlige? Det skal stadig være en produkt af samme type som disse to.
Jeg vil i fremtiden lime gips på Leca, hvilket jo er omtrent samme forudsætninger (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41593)
Med tanke på prisen synes jeg, at du skal prøvelime omkring ~1/2 m2 med f.eks. gipslim, PL600, billigt monteringslim fra Byggmax, m.m. derefter kan du prøve, hvor fast pladerne virkelig sidder
Med tanke på prisen synes jeg, at du skal prøvelime omkring ~1/2 m2 med f.eks. gipslim, PL600, billigt monteringslim fra Byggmax, m.m. derefter kan du prøve, hvor fast pladerne virkelig sidder
Gipsbruk ville nok fungere, hvis det bare var gips. OSBn bevæger sig dog, så det bliver mere besværligt.
Passende montagelim kunne måske virke, men spørgsmålet er, hvor længe.... Det ville jo være trist, hvis 70 plader falder til gulvet om et par år.
Passende montagelim kunne måske virke, men spørgsmålet er, hvor længe.... Det ville jo være trist, hvis 70 plader falder til gulvet om et par år.
Ja du komplicerer det godt for dig selv ved at bruge OSB. Havde det været gips direkte på Siporex eller Ytong, så monterer man det med den billigste form for fliseklæb. Under limningen trækker du pladerne ind med 1 krones sømpløk fra byggmax. Billigt og enkelt. Den eneste ulempe er, at det er 100% umuligt at fjerne pladen i fremtiden uden at rive halvdelen af væggen med.
Det går helt fint at sømme i Siporex og Ytong med almindelig galvanspiker. Tidligere satte man jo hele køkkenindretninger med almindelig spiker direkte i letbetonen. Man pluggede aldrig sådant.
Et tip, hvis du skal plugge i letbeton, bor med et træbor med spids. Brug 5mm bor til 6mm pløk, 7mm bor til 8mm pløk osv... Så behøver man ikke dyre specialpløkke, almindelige cheapo- eller sømpløkke fungerer fint. Sømpløkken bankes ind uden skruen, så hamrer du skruen ind og det sidder Satana.
Mvh
Det går helt fint at sømme i Siporex og Ytong med almindelig galvanspiker. Tidligere satte man jo hele køkkenindretninger med almindelig spiker direkte i letbetonen. Man pluggede aldrig sådant.
Et tip, hvis du skal plugge i letbeton, bor med et træbor med spids. Brug 5mm bor til 6mm pløk, 7mm bor til 8mm pløk osv... Så behøver man ikke dyre specialpløkke, almindelige cheapo- eller sømpløkke fungerer fint. Sømpløkken bankes ind uden skruen, så hamrer du skruen ind og det sidder Satana.
Mvh
Jo tak, jeg har indset det. :somelvis sagde:
Jeg overvejer, om det måske bliver bedst med en kombination. Gips direkte på Siporexen, hvor det er usandsynligt, at noget skal fastgøres i væggen, OSB bagved, hvor man ved, at der kommer til at skrues en hel del (fx i datterens værelse).Havde det været gips direkte på Siporex eller Ytong, så sætter man det med billigste slags flisefix. Under limningen trækker du pladerne ind med 1 kroners sømplug fra byggmax.
Billigt og enkelt. Den eneste ulempe er, at det er 100% umuligt at få pladen af i fremtiden uden at rive halvdelen af væggen med.
At sømme i Siporex og Ytong fungerer aldeles udmærket med almindelig galvaniseret søm.
Tidligere satte man jo hele køkkenindretninger med almindelige søm direkte i letbetonen.
Man plugede aldrig sådan noget.
Et tip, hvis du skal plugge i Letbeton, bor med et træbor med spids.
Brug 5mm bor til 6mm plug, 7mm bor til 8mm plug osv...
Så behøver man ingen dyre specialplug, almindelig cheapo eller sømplug fungerer udmærket.
Sømpluggen bankes i uden skruen, så slår du skruen i, og det sidder der, Satana.
Mvh
Billige sømplug er måske en god løsning, hvor man alligevel skal have OSB bagved, måske i kombo med noget montagelim.
At slå ting direkte op i siporex nægter jeg. Nogle ting sidder jo som bare pokker, men nogle gange tager det slet ikke.
Lim med monteringslim og skru ind almindelige grabber gips skruer som fastgør kanon.
MathiasS sagde:Jeg har en indvendig væg af siporex. På den er det spartlet med gipsmørtel (tror jeg) og derefter tapetseret. Det meste af tapetet kan fjernes.
Jeg vil lime OSB på den eksisterende væg og derefter skrue gips, for at undgå at skulle bruge plugs hver gang noget skal op på væggen.
Hvad bruger man for lim til dette? Gipsmørtel måske?
Jeg giver op.
Der bliver ingen OSB på siporexvæggene. Jeg opgjorde muligt antal fastgørelsespunkter for malerier, hylder og andet skrammel og indser, at meromkostningen for at få sat OSB op, inklusiv OSB-pladen selv, ikke står i forhold til hverken arbejdet eller materialomkostningen.
Bedste pris jeg fandt på Serpo 616 var 330kr for 9kg. Trist når man skal have 150kg.
Det bliver gips direkte på siporexen.
Der bliver ingen OSB på siporexvæggene. Jeg opgjorde muligt antal fastgørelsespunkter for malerier, hylder og andet skrammel og indser, at meromkostningen for at få sat OSB op, inklusiv OSB-pladen selv, ikke står i forhold til hverken arbejdet eller materialomkostningen.
Bedste pris jeg fandt på Serpo 616 var 330kr for 9kg. Trist når man skal have 150kg.
Det bliver gips direkte på siporexen.
Føles helt unødvendigt at sætte plader på siporexvæggene. Noget af idéen med siporex er jo ET homogent materiale. Ingen problemer med fugt osv. Bare spartle og væve/tapetsere. Hvor du hænger lette ting op (f.eks. billeder, små spejle osv.) fungerer almindelig gammeldags X-krog meget godt. Tungere ting kræver selvfølgelig passende plugs, men sådan noget findes jo!
Synes folk er blevet lidt fikserede på det der med OSB/spån bag gips. Hvad har I egentlig på væggene? Håndvægte eller ophæng til klaveret, når I gør rent?!?
Normalbelastninger (typ indretninger, skabe mv.) er jo ingen problem at håndtere, håndvask kan godt være et problem, hvis man mangler forstærkningerne dér, men det kan altid løses...
Synes folk er blevet lidt fikserede på det der med OSB/spån bag gips. Hvad har I egentlig på væggene? Håndvægte eller ophæng til klaveret, når I gør rent?!?
Normalbelastninger (typ indretninger, skabe mv.) er jo ingen problem at håndtere, håndvask kan godt være et problem, hvis man mangler forstærkningerne dér, men det kan altid løses...
Klik her for at svare