(Usikker på om dette er det rigtige forum eller om det skal til have?)

Er i gang med at bygge en knækstensmur, ca. 90 cm høj, og der har været lidt diskussioner om, hvorvidt man skal lime dette?
Jeg hævder, at man ikke behøver det, da klodsen på bagsiden af stenen holder stenene på plads.
Men svigerfar tog en murerfirma ind (af typen knagende dansk og udenlandsk registrerede biler), og de sagde, at man skal lime dem.

Hvad er mest rigtigt?
Skal til at lægge sten nu og har intet lim hjemme (kan også godt lide tanken om, at man kan fjerne/ændre muren senere, hvis man ikke limer).

Senest redigeret:
Gå ud og læg muren nu.
Det går fint at lægge uden lim, og da du har en vinkel, bliver det en ekstra støtte.

• Synes
kurre_kul
  • Laddar…
Kom på at jeg løj lidt, vi kommer til at lave en trappe ved hjørnet (tænkte ikke på det, da jeg skrev), så der bliver ingen vinkelstøtte der direkte. (Har fjernet dette med vinklen fra originalindlægget)
-Muren kommer til at runde et hjørne ("bagud") lidt, men derefter afsluttes, så ingen kæmpe støtte.
Til gengæld er muren ikke så lang, måske 3-4 meter.

Ville du stadig sige, at det er safe at køre uden lim, @thomas33 ?

Har du kapilærbrydende materiale bag muren, så skal det fungere, men jeg kiggede lidt og Flisby anbefaler max 70 cm højde! Over den højde skulle man kontakte dem.

L
Som de siger, gå ud og sæt din mur op, den hælder jo indad. Hvis du vil være helt sikker, så når muren er oppe, sæt en platonmåtte bagved og fyld op med røgravesfyldning eller makadam + måtte i rækkefølgen
Udefra :: knæksten -- platonmåtte - grus - en dug mod gruset - jord
Det gør, at der ikke kan komme vand mod stenene og fryse, helt perfekt.
Det vigtigste er fundamentet for muren, det skal være helt stabilt og ikke kunne bevæge sig, så bliver det godt.

Tak skal I have!
Vi kører på og ser, hvad der sker :)
Tror ikke højden er nogen større fare. Har set forskellige anbefalinger om makshøjde og også hørt om mange, der har bygget en hel del over disse.
Min vurdering om 90cm er lidt skudt fra hoften, tror den kan være lidt lavere i virkeligheden. Derefter ligger den ca. 10 cm under jordoverfladen, og der vil blive asfalt lige op til senere.

Jeg tror, foden bliver stabil nok. Jorden var virkelig kompakt allerede, mærkede vi, da vi gravede, og derefter har vi lagt et ret tyndt lag grus og trampet det.

Føles godt *jinx* :D

Tænkte på at fylde med makadam bagved og geotekstil, vidste ikke om platonmåtte, så det må jeg tjekke op på!

L
Alt ser ud til at være i orden, noget som ikke er nævnt her, er at du skal sørge for at der er en god drænering bagved gerne en drænslange hvis det er muligt, eftersom bunden ligger lidt lavere, så der ikke samles vand der og fryser op din mur, da det er asfalt og godt pakket rundt omkring, dårlig vandføring på sådant materiale.

Tænkte på det også før, om man skulle have haft en dræn under muren, men vi tog en chance der og tester uden. Muligt at jeg lægger en dræn i bunden bag muren før vi fylder senere.

L
Den som du linkede til er en type, findes i 1 meters bredde, har i princippet ingen betydning hvad du tager til at sætte bagved bare den er vandtæt

• Synes
kurre_kul
  • Laddar…
L
K kurre_kul sagde:
Tænkte på det også før, om man skulle have en dræn under muren, men vi tog en chance der og tester uden. Muligt at jeg lægger en dræn i bunden bag muren før vi fylder senere.
Læg den bagved i bunden, det bliver godt, tror ikke der kommer så meget, men du sagde asfalt på forsiden, pas på så der ikke er hældning mod muren, så går vandet imellem, er det muligt kan man efterlade nogle spor under bundstenene så det løber til drænen.

Kanon! Tak igen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.