32,375 læst ·
73 svar
32k læst
73 svar
Lime fast stødtrin (stepkit)
Lyder godtscar69 sagde:Skabelonen er fikset og det blev perfekt efter lidt justering, og den japanske sav har været i gang
Den klemte dog lidt i vangstykket, så jeg sleb snitfladen med musen, indtil den gled på plads med minimal sprække. Er vildt glad for, at det gik godt og skal fortsætte i skarpt bjerg i morgen.
Ærgerligt, at skabelonen ikke kan bruges til mere end et trin, da den mindste afvigelse mellem trinene viser sig med det samme.
Må arbejde videre uden skabelon på de andre trin, ellers tager det nok for lang tid, før jeg er færdig
Jeg vender sikkert tilbage med nye spørgsmål og overvejelser....
Jeg har ikke en anelse om hvor meget trappen bevæger sig, men det er måske en del, da jeg ikke har en eneste sten i huset, bortset fra fundamentet
Måske skal jeg øge springan lidt, da den i øjeblikket er anslået til 0,1-0,2 mm på hver side.
Måske skal jeg øge springan lidt, da den i øjeblikket er anslået til 0,1-0,2 mm på hver side.
Tænk på, at træ bevæger sig med tiden, og har du en normalbred trappe, kan trinnet let svulme så meget med øget luftfugtighed og forårsage knirren mod vangstykkerne. Sats på en større jævntykk sprække og så latexfuge. Hvis du laver malede vangstykker samt latexfuge, er det svært at afsløre latexfugen, medmindre du står med næsen i trappen.
Et tip kan også være at få til den perfekte pasform med en høvl, selvom det er en del arbejde.
Et tip kan også være at få til den perfekte pasform med en høvl, selvom det er en del arbejde.
Da var det første trin på plads. Tog omtrent en time. Havde lidt at overveje, hvad jeg skulle save med. Det sluttede med, at det blev rundsav for at dele trinnet på midten og japansav til at få den rette længde.
Håber det går lidt hurtigere fremadrettet, når man bliver varm i tøjet
Nu skal jeg bare finde en børnepasser, da den lille pige kommer hjem fra børnehave, så arbejdet kan genoptages i eftermiddag
Håber det går lidt hurtigere fremadrettet, når man bliver varm i tøjet
Nu skal jeg bare finde en børnepasser, da den lille pige kommer hjem fra børnehave, så arbejdet kan genoptages i eftermiddag
Hmm...så jeg så, at på et trin var næsen ca. 1-1,5 mm kortere end trædefladen. Hvad tror du bliver bedst, at forsøge at slibe det overskydende langs hele kanten eller lægge kompasset et stykke inde, så man får savet trinnet i begge ender?
Jeg tror selv, at det bliver bedst at save i begge ender men er usikker. Hvordan ville du have gjort?
Jeg tror selv, at det bliver bedst at save i begge ender men er usikker. Hvordan ville du have gjort?
Forstår ikke helt, hvad du mener. Taler du om det eksisterende trin i trappen? Et billede ville være perfekt.scar69 sagde:Hmm...såg at i et trappetrin var næsen ca. 1-1,5 mm kortere end trædefladen. Hvad tror du er bedst, at forsøge at slibe overskuddet langs hele kanten, eller lægge kompasset et stykke ind, så man skal save trin af i begge ender?
Jeg tror selv, det er bedst at save i begge ender, men er usikker. Hvordan ville du gøre?![]()
Nej, jeg mener stepkit trinnet. Trappenæsen på et trin er ca. 1mm længere end selve den overflade, man træder på. De har tilsyneladende sjusket lidt i fremstillingen 
Vedhæfter et billede af selve problemet.
Mit spørgsmål var, om du havde lagt kompasset, så du måtte save trinnet i begge ender pga. fejlen i fremstillingen, eller om du havde forsøgt at slibe problemet til, så kanten var lige og flot allerede fra starten?
Vedhæfter et billede af selve problemet.
Mit spørgsmål var, om du havde lagt kompasset, så du måtte save trinnet i begge ender pga. fejlen i fremstillingen, eller om du havde forsøgt at slibe problemet til, så kanten var lige og flot allerede fra starten?
Så følger jeg med. Jeg ville absolut have lagt kompasset, så der blev skåret i begge ender, det giver det bedste resultat. Desuden vil du snart opdage, at mange trin ikke er helt 90° mod vognstykket, hvilket betyder, at det alligevel vil kræve skæring i begge ender.
For øvrigt så det jo sjusket ud fra Step-kit, har jeg ikke lagt mærke til tidligere. Tjek så at trinnet i øvrigt ser fint ud, uden skavanker osv.
For øvrigt så det jo sjusket ud fra Step-kit, har jeg ikke lagt mærke til tidligere. Tjek så at trinnet i øvrigt ser fint ud, uden skavanker osv.
Mmm...må nok save i begge ender, må nok gøre det før eller senere. Men det ville jo have været godt, hvis man havde undgået det på visse trin.
Trinnet i spørgsmålet skal reklameres, da trappenæsen var fuld af hak. Den var også fuld af flis og burde have været stoppet i kvalitetskontrollen.
Det der føles lidt surt lige nu er at det er sjusket monteret mellem trappenæse og selve trinnet.
Det ser ud til at være det samme på flere af trinene.
Det bliver sikkert godt i sidste ende, men jeg havde højere forventninger angående kvaliteten:S
Nå, trin nr. 2 skal påbegyndes inden for 30 minutter. Håber også det bliver godt
Trinnet i spørgsmålet skal reklameres, da trappenæsen var fuld af hak. Den var også fuld af flis og burde have været stoppet i kvalitetskontrollen.
Det der føles lidt surt lige nu er at det er sjusket monteret mellem trappenæse og selve trinnet.
Det ser ud til at være det samme på flere af trinene.
Det bliver sikkert godt i sidste ende, men jeg havde højere forventninger angående kvaliteten:S
Nå, trin nr. 2 skal påbegyndes inden for 30 minutter. Håber også det bliver godt
Så var man ren og fin efter 2 lagte trin til
Saver nu trinene i begge ender på grund af den dårlige fremstilling. Resultatet er jeg meget tilfreds med. Bedre end jeg havde turdet håbe på
Det tager lidt tid at save i hånden, men det føles trygt, og man har god kontrol over tingene. Dog har japansaven en tendens til at hugge og hoppe. Det må være fordi trinene er så utroligt hårde, for det gjorde den ikke, da jeg testsavede i fyrretræ.
Saver nu trinene i begge ender på grund af den dårlige fremstilling. Resultatet er jeg meget tilfreds med. Bedre end jeg havde turdet håbe på
Det tager lidt tid at save i hånden, men det føles trygt, og man har god kontrol over tingene. Dog har japansaven en tendens til at hugge og hoppe. Det må være fordi trinene er så utroligt hårde, for det gjorde den ikke, da jeg testsavede i fyrretræ.
Nu er det godt nok et skridt tilbage at lægge, og det tager måske nogle dage, før jeg får det hjem. Havde jo en reklamation.
Sen er det jo selvfølgelig bakkantslisterne tilbage, men det er jo ingen større indsats, der kræves for det arbejde
Sammenlagt var det meget lettere at lægge, end jeg havde turdet håbe på, og jeg ville ikke være bange for at gøre det igen, jeg var frygtelig bekymret, før jeg begyndte
Sen er det jo selvfølgelig bakkantslisterne tilbage, men det er jo ingen større indsats, der kræves for det arbejde
Sammenlagt var det meget lettere at lægge, end jeg havde turdet håbe på, og jeg ville ikke være bange for at gøre det igen, jeg var frygtelig bekymret, før jeg begyndte
Dejligt at høre! Nu er vi selvfølgelig nysgerrige efter nogle billeder!scar69 sagde:Nu er der kun et trin tilbage at lægge, og det tager måske nogle dage, før jeg får det hjem. Havde jo en reklamation.
Så er der selvfølgelig bagkantlisterne tilbage, men det kræver jo ingen større indsats for det arbejde
Sammenfattende var det meget lettere at lægge, end jeg havde turdet håbe på, og jeg ville ikke være bange for at gøre det igen, jeg var frygtelig bekymret, inden jeg begyndte![]()
Her kommer nogle billeder. Som sagt, der skal monteres et trin mere inden længe. Derudover skal bagkanterne begynde at blive monteret i aften.
Endelig skal der op en lille hvid på vangen, der slutter tæt mod panelet
Fra begyndelsen var det en fyrretrappe med tæppe i trinene. Spraymalede trappen i nov/dec og trinene kom på plads nu
Endelig skal der op en lille hvid på vangen, der slutter tæt mod panelet
Fra begyndelsen var det en fyrretrappe med tæppe i trinene. Spraymalede trappen i nov/dec og trinene kom på plads nu