32,375 læst ·
73 svar
32k læst
73 svar
Lime fast stødtrin (stepkit)
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 indlæg
Ved ikke om smeltelim er løsningen her, men jeg troede alle smeltelim var ens (dvs. kommer fra Jula eller CO), har kun brugt det til papmodeller/forlæg til huse og ikke tænkt nærmere over sagen. Bosch har et sæt af forskellige typer af smeltelim og bl.a. en type (som jeg ikke har prøvet) som skal have ekstra god vedhæftningsevne. Det er måske almindeligt og bare noget jeg har misset, men det virkede ret godt.
Min erfaring (bortset fra at jeg ikke kan håndtere dem) er, at smeltelim er utroligt hurtige til at fæstne - men at de på længere sigt ikke holder specielt godt. Har dog ikke testet nogen specialvariant.
Har forbrugt ca. 30 tuber PL600 og jøsses, hvilket godt lim. Det binder hurtigt og kan tørres af med vand. En fordel, når man spilder eller presser sammen, og lim presses ud. (i modsætning til andre, der skal fjernes mekanisk). PL600 kræver dog, at en overflade er sugende. Har f.eks. limet vinduesblik mod panelens endetræ med PL600, og disse løsner ikke lige med det samme. Der var ikke plads til skruer (velfac vinduer). Langtidseffekten ved jeg dog ikke noget om, da tingene kun har siddet fast i 2 år.
Når jeg limer noget, vil jeg have, at det skal sidde som bjerget. Så er PL600 det forkerte valg.
En kollega til mig har f.eks. været nødt til at skifte et større antal bordplader på en byggeplads. Disse var limet med PL600, og de kunne alle rives løs med blot næverne.
En kollega til mig har f.eks. været nødt til at skifte et større antal bordplader på en byggeplads. Disse var limet med PL600, og de kunne alle rives løs med blot næverne.
Nu har jeg lagt halve trappen og brugt Sika T2. Det fungerer fremragende og griber meget hurtigt. Ser ud til, indtil videre, at sidde godt fast. Jeg lagde strenge ud, trykkede trinnet derpå og slog lidt med mdf-stykke+stødfri kølle og derefter stillede jeg mig på det et kort øjeblik. Ser fantastisk ud.
Nå, der har jeg for mig at du har lidt fejl... Min far arbejder lige nu også med Stepkit, men i hans papirer står der AJABAJA for vandløselig lim, netop af den årsag du nævnte.Daniel_N sagde:
Han fik limtuber medsendt, og de var af en eller anden naftaløselig art.
PL400 er vel hærdet tilstrækkeligt over natten til at kunne gå på... så at det tager op til 4 dage for at hærde helt, er vel en anden femma.
Njae...jeg skrev at løsningsbaserede var forkert. Ikke at vandbaserede var rigtige. Vandbaserede er også forkerte, af samme årsag som at de løsningsmiddelbaserede er forkerte. I stedet skal limen være af MS-polymer type, f.eks. polyuretanlim._bystrom_ sagde:Nå, där har jeg for mig at du har litet fejl... Min far holder just i dette nu også på med Stepkit, men i hans papirer står der AJABAJA for vandopløseligt lim, netop af den årsag du skrev.
Han fik limtuber medsendt, og de var af en eller anden naftaløselig art.
PL400 har vel hærdet tilstrækkeligt over natten for at kunne gå på... så det at det tager op til 4 dage for at hærde helt er vel en anden sag.![]()
Sikabond T2 som jeg har brugt griber direkte og behøver ikke holdes på plads med vægte eller tvinger. Det går ikke med PL400.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 indlæg
Jeg tager denne gamle tråd op igen. Hvordan er de forskellige lim prismæssigt? Hvis man f.eks. sammenligner Sika T2 for en normal trappe (U-trappe hjemme) sammenlignet med noget polyuretanlim? Har I købt i byggemarkedet eller specialbestilt?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 indlæg
Det blev til sidst de tuber, som Hornbach sælger sammen med de færdige trapperenoveringskits. Jeg tror, de hedder "All-fix" et eller andet, til cirka 70 kr tuben. Kan vende tilbage med en anmeldelse, når jeg har prøvet dem.
hej!
hvorfor købe dette virkeligt dyre renoveringssæt?:S
sådan blev min trappe, rul lidt ned i billederne, så kan I se før/efter!!!
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/
angående limningen, så tog jeg PL400, en stribe rundt omkring og lidt zigzag i midten.
så tog jeg smeltelim, som I hele tiden har snakket om i tråden, at det skal *bide* fast med det samme.:O
supernemt.
jeg byggede min trappe med 14 mm egetræsparket og trappenæsen 56mm egetræsliste...d^_^b
vh
estwing
hvorfor købe dette virkeligt dyre renoveringssæt?:S
sådan blev min trappe, rul lidt ned i billederne, så kan I se før/efter!!!
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/
angående limningen, så tog jeg PL400, en stribe rundt omkring og lidt zigzag i midten.
så tog jeg smeltelim, som I hele tiden har snakket om i tråden, at det skal *bide* fast med det samme.:O
supernemt.
jeg byggede min trappe med 14 mm egetræsparket og trappenæsen 56mm egetræsliste...d^_^b
vh
estwing
der blev kun lagt trælim, så skyder du med listepistol...Stefan N sagde:
man udgår fra trappenæsen med parketten, altså ikke hanen *fjäder* untan honen...
så har du en lige flot kant at gå imod...
håber min forklaring virker?
mvh
estwing
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 indlæg
Det var kun limet fra de færdige sæt, jeg købte, jeg tænker at lave trappen som "estwing" har gjort. Dog med forskellen at jeg ikke bruger egetræsparket men i stedet en tynd krydsfiner med egetræsfinér på den ene side. Dette skal derefter lakeres med en holdbar lak for at få holdbarhed. Trappetrinet bliver solid i en form.