Da jeg selv skal lægge step kit i trappen, var jeg i kontakt med dem angående, hvilket lim jeg skulle vælge. Det vigtigste var, at det var en MS Polymer, som var elastisk. Kiiltoflex K var fx et alternativ, PL 200 et andet. Her er prisforskellen stor, da PL 200 er halvt så dyrt som Kiiltoflex K.

Fyren fra Step kit sagde, at det ville fungere udmærket at bruge PL 200, da han kendte til adskillige trapper, der var blevet limet med det.

Yderligere skulle man lægge striberne mellem forkant og bagkant med 2-3 cm mellemrum. Et rør lim ville række til omkring 2 trin, hvis trappen var åben.

Mvh

Jeg har tilføjet mere stepkit (og lignende) siden jeg startede tråden. Jeg ville uden tøven vælge Sika T2 igen, utroligt vel egnet til opgaven med sin hurtige vedhæftning, MS-polymer-type og passende træge konsistens.

Jeg har også ringet lidt rundt til forskellige limproducenter og spurgt, hvilket lim de anbefalede, og i Sika´s tilfælde anbefalede de Sikabond AT Universal til limning i trapper.

Selv har jeg dog ingen anelse, da jeg ikke har været i kontakt med nogle af limene, men jeg videreformidler blot, hvad de forskellige producenter anbefalede ;o)

For min egen del bliver det nok PL 200, da det var et anbefalet lim + at det kun koster 70:- på Jula. Men i sidste ende spiller det måske ingen rolle, hvad man bruger.... jeg har ingen anelse ;o)

I øvrigt undrer jeg mig om du savede trinene med en fintandet rundsav, eller om du savede i hånden?
Selv overvejer jeg en "Japansåg", da de åbenbart skal efterlade et utroligt fint snit, men det er det samme her, jeg har aldrig testet en sådan sav ;o)

Jeg savede med dyksav på skinne, med fintandet kapklinge (selvom det bliver en del kløvning, er det ingen problemer med en kapklinge, da materialet er så tyndt). Desværre har min sav kun 50 mm savdybde, hvilket gjorde, at jeg ikke kunne save igennem hele trappens næse. Jeg savede da så dybt, jeg kunne, og tog det sidste med en japansav. Der findes en overflod af japansave, til kapning/kløvning/fintandede/med ryg osv. En fintandet kapsav uden ryg og uden skrænking er min anbefaling. Savningen sker "fra bagsiden", så snittet på forsiden (dvs. ydersiden af trappens næse) bliver pænt.

Hvad tror du bliver bedst af følgende save https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp;jsessionid=3F975C6C82821007F2DED2CD92CD97D2#idx-9-391

eller https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp;jsessionid=3F975C6C82821007F2DED2CD92CD97D2#idx-12-824

Så at den sav med ryg også fandtes uden ryg men da var klingen 0,6mm i stedet for 0,3mm.

En møbelsnedker fortalte mig engang at hvis man skar træfibrene med en brydbladskniv inden man savede, så blev resultatet perfekt. Har dog ikke prøvet det heller men skal gøre det, når det er tid til lægning af trinene ;o)

Jeg kan desværre ikke komme ind på Ahlsells side og se savene. En sav med ryg kommer ikke til at fungere, da save-dybden bliver for stor (ryggen rammer). Du behøver ikke købe en meget dyr japansav for at løse dette - hvis det kun er dette projekt, du skal bruge saven til, ellers er det lige så godt at satse på kvalitet med det samme.

At ridse med en kniv før man saver er et godt tip, som drastisk mindsker risikoen for, at træet splintrer. Det er dog ikke nødvendigt, hvis du saver med en dyksav, snittet bliver helt perfekt alligevel, og at forsøge at ridse før savningen vil kun risikere, at du ridser ved siden af savlinjen.

Jeg ridser heller ikke før små savninger med japansav, så længe man saver med en god sav fra den rigtige vinkel, bliver snittet perfekt.

Jeg prøver sådan her i stedet ;o)

Sav 1. Japansav Bahco PC–9–9/17–PS 17389.jpgDobbelt-sidet "pullsav" til savning i fint materiale. Ekstra fin tandning på den ene side gør, at saven kan bruges til afkapning af f.eks. plastrør. 0,5 mm klinge. Tandspidshærdet på den fintandede side. Ergonomisk to-komponentshåndtag.

Sav 2. Japansav Bahco PC–12–14–PS 17391.jpg"Pullsav" til savning i fint materiale. Ekstra fin tandning gør, at saven kan bruges til afkapning af f.eks. plastrør. 0,6 mm klinge. Tandspidshærdet. Ergonomisk to-komponentshåndtag.

Sav 3. Japansav Bahco PC–11–19–PS 17390.jpgRygsav til "pullsavning" i fint materiale. Ekstra fin tandning gør, at saven kan bruges til afkapning af f.eks. plastrør. 0,3 mm klinge. Tandspidshærdet. Ergonomisk to-komponentshåndtag.

Prisforskellen mellem savene er ubetydelig, omkring 300:- Jeg vil have den bedst egnede sav :)

Sænkesav har jeg ingen, men tanken på at købe Wolfkrafts skinne med tilhørende slæde har været i mit hoved et stykke tid. Ved dog ikke, hvor godt det bliver.

Mellemvarianten (dvs. PC-12-14-PS) vil fungere bedst til denne opgave. Den nederste har som sagt ryg og save af den øvre variant vil jeg ikke anbefale, at have tænder på oversiden er ofte en nem måde at forårsage ridser på helt forkerte steder.

Lysende.....tak for din interesse i at hjælpe mig frem til et perfekt resultat :D

Ha' en god aften....

Mvh

Så var det tid til at tage fat på egetrinnene. Har forsøgt at lave en skabelon af et af trinnene i pap, og jeg er ikke helt tilfreds med resultatet. Jeg synes, at der er for stor afstand til siderne, men måske skal det være sådan. Afstanden er cirka 1 mm i bagkanten af trinnet og næsten helt tæt til vangen i forkanten.

Jeg vil også prøve at lave en skabelon i plademateriale, da det sikkert er lettere.

Mit spørgsmål er, hvor store dine afstande er i siderne, samt om du har brugt latex, som det skal ifølge anvisningerne?

Jeg er usikker på, om jeg har for høje krav :D

Præcisionen afhænger først og fremmest af tålmodighed og nøjagtighed, men også af udstyret. Jeg bruger dyksav+skinne samt en virkelig god trappekompas i metal. Mellemrummet i siderne mener jeg, at stepkit anbefaler til 0,5-1,0mm/side, hvilket er et godt udgangspunkt. Hvis jeg ved, at trappen/huset ikke bevæger sig meget, plejer jeg at have en afstand på ca. 0,3mm/side, og derefter latex. Nu hører det med til sagen, at jeg er en utrolig nøjagtig person med meget høje krav.

For udseendets skyld er det vigtigere, at fugen er ensartet i tykkelsen (foran og bagtil) og lige stor på alle trin, end at den er ekstremt tynd.

Jeg tror ikke, at du skal miste modet for meget over dårlige resultater med papir, jeg tror ikke, det er så let at få det godt.

Jeg plejer altid at skrue trappekompasset i plantrinnet, så får man en virkelig god måling. At starte med de bredeste trin er også en god idé - hvis det ikke bliver helt 100%, kan du bruge stykket på et smallere trin og få en chance til.

Senest redigeret:
Jeg er bange for, at jeg lider af samme problem som dig, har utroligt høje krav og nogle gange tager det lang tid, før jeg er fremme:)
Men i dette tilfælde har jeg jo kun én chance.

Kompasset jeg bruger er Stepkit's egen i plast, er nok ikke den bedste:)

En lysende idé om at skrue det fast, det vil jeg også gøre....:D

Dyksav har jeg ingen, men jeg købte den japansav, vi har snakket om tidligere, så den får det blive:)

Får du det perfekte snit hver gang, eller må du slibe lidt nogle gange?

Jeg ved ikke, hvordan Stepkits variant i plast er, sidste gang jeg brugte stepkit, var det en ret dårlig variant i træ, der fulgte med.

Japanesav sav jeg kun for at save de sidste centimeter i trappetrinnet, som dyksaven ikke tog. Det kan lade sig gøre at save alt med japansav, men det bliver en udfordring (du vil også blive god til at save i hånden 🙂). Jeg anbefaler, at du tester saver nogle dele i spildstykker, før du begynder rigtigt. Et af problemerne med japansaven er, at den giver en fin overflade på "bagsiden" - ikke noget problem, når man som mig kun savede det sidste på trappenæsen af, men det kan give lidt fliser, når man skal save hele trappetrinnet med den. Du må prøve dig frem. Har du ingen rundsav, som du kan køre efter en lige skinne?

Snittet bliver godt hver gang (både med dyksav og japansav - men da har jeg jo haft mulighed for at save fra den rigtige retning), jeg har ikke behøvet at slibe noget.

Mmm...jeg bliver nok en djævel til at håndsave:)

Rundsav har jeg, men en snedker, som selv lægger renovationssæt, anbefalede at håndsave. Jeg selv overvejede at bruge rundsaven indtil jeg talte med ham, men jeg bør måske overveje det igen:)

Rundsaven er en stor krabat med en 190mm klinge, men det går måske fint, selvom det er finarbejde, der skal udføres. Købte en ny 40-tandsklinge, inden jeg talte med snedkeren:D

Skal tage nye mål med kompasset fastskruet og teste at lave en skabelon i plademateriale nu, når fruen kommer hjem og tager sig af ungerne:)

Skabelonen er fikset, og det blev perfekt efter lidt fixeri, og den japanske sav gik varm:)

Den klemte dog lidt i vangen, så jeg sleb skærefladen med musen, indtil den gled på plads med minimal sprække. Er skideglad for, at det gik godt, og skal i gang i skarpt i morgen.

Synd at skabelonen ikke kan bruges til mere end ét trin, da den mindste lille afvigelse mellem trinene viser sig med det samme.

Må arbejde videre uden skabelon på de andre trin, for ellers tager det nok for lang tid, inden jeg bliver færdig:)

Jeg vender sikkert tilbage med nye spørgsmål og overvejelser....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.