Skal hjem efter arbejde og måle lidt mere, men jeg tror nok stolpen kan få plads uden at være i vejen, så slipper jeg for at rive hele taget op.

Tak for hjælpen!!!

Hvad vil søjlen stå på etagen nedenunder? Kan det ikke være værd at rive lidt ekstra loft ned for at slippe for stolpen?

Den vil gå næsten dikt an selve søjlen til trappen. Så det vil se ud som om trappen har to søjler i stedet for en. Og trappen er i slutningen af en gang så man vil aldrig gå forbi søjlen.
Opdaterede billedet lidt.
Blå linjer er indvendige vægge i kælderen.

Det vil blive lidt ekstra trangt hvis man skal krybe ind under trappen, men der er så lille et rum der, så det er ikke noget problem.

• Diagram over trappeopbygning i kælderen, viser placeringen af stolper og indvendige vægge markeret med blå linjer, i relation til trappeafsats.
Hvad er trinhøjden?

Syeghöjden bliver 2380mm, max for den valgte trappe,
Der er 2 m loftshøjde i kælderen og 39cm bjælkelag inkl gulv. Så 10 trappetrin. Første trin bliver en ekstra cm.

Så må du dreje trappen lidt i forhold til din skitse. Det er tilstrækkeligt med ca. 180 graders åbning.

Er begyndt at skære nu.. regelen er lidt sprød de nederste 25%. Bør jeg stabilisere den ovenpå stolpen?

• Træbjælke med synlige revner og slid, monteret på stolpe med metalbeslag. Diskuterer stabilisering af den nederste del.
Jeg ville ikke sige, at den er skør, den er angrebet på en eller anden måde. Det ser ud som en gammel rådskade, men det kan også være noget andet. Det fungerer ikke at placere den på en stolpe, som den er. Den beskadigede del skal udskiftes, hvilket ikke er helt ukompliceret, når det gælder en belastet bjælke. Jeg hælder til, at det er bedre at hænge bjælken på en afvekslingsbjælke ved hjælp af ordentlige smedebeslag.

Så lidt sent svar. Stolpen er på plads, og intet er faldet sammen så længe.
Skar de beskadigede dele væk, hvilket var ca. 3-4 cm nederst i bjælken og satte stolpen der på stabilt træ, så solide fladjern og vinkeljern på dem. Får håbe de holder. :)

I forbindelse med dette prøvede jeg at løfte bjælken med donkraft, og det krævede ca. 500-800 kg, så der er ikke særlig meget vægt på den.

Jeg regnede med 500 kg, hvilket altså var i underkanten.

Det er lidt svært at sige præcist, der ligger et fastspændt plankegulv og så spån og oven på det parket. Desuden fastgjort plankeloft under. Så når jeg løftede, trak jeg jo med mig den omgivende konstruktion også. Så 500 kg er nok et maksimum, da jeg løftede den over den eksisterende position. Men der er en relativt stor anlægsflade (95x95 plus vinkeljern), så det bliver maksimalt 5 kg/cm2, sandsynligvis ned mod 3 kg/cm2.

Får vende tilbage når ungerne har haft deres første fest derhjemme og se om bjælkelaget er begyndt at hænge så :rofl:

Hvad står søjlen på i underkant?

Betonggulv i kælderen.
Boreprøve viser ca. 15cm tykt. Opstillingsareal ca. 20x20cm

• Synes
bossespecial
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.