Er ved at indsætte en trappe mellem etagerne i min lejlighed.
Tænkte at høre, om nogen ved, hvor bærende disse bjælkelag er.
Huset er fra 1906, murstenshus, to etager. Bjælkelag i træ fyldt med knust materiale og skidt.

Som I kan se på billedet, går der en bærende bjælke (rød pil), men spørgsmålet er, om de tværgående (grøn pil) bærer mere end gulvet?
De ser ret kraftige ud, men der er meget langt mellem reglarne (mere end 2 meter)

Kan jeg skære dem over uden at huset kollapser :)

/F

• Gulv under renovering med synlige træbjælker, en rød pil viser en bærende bjælke, og en grøn pil peger på tværgående bjælker. Træstøv overalt.
J
Tror ikke det nogen god idé at skære noget der. Den røde er en klart bærende del og den grønne er en som afveksling/bjælkelag som hænger i et metalhængsel og bærer op, så blev det gjort i gamle tider i bjælkelag. Får du lov at lave sådan en ombygning i lejligheden?
Der er mange faldgruber, når det gælder ældre huskonstruktioner.

Ja jeg har tilladelse fra bestyrelsen til at gøre det, og flere af naboerne, som har en lignende lejlighed, har allerede gjort det. Dog er det ikke dem selv, der har gjort det, så de ved ikke, hvordan det er gjort.

Jeg har måtte indse, at det ikke blev så enkelt, som jeg havde tænkt.

Planen nu er en stolpe (lilla) og desuden stabilisere (blå) ifølge billedet.
Hullet er til en trappe, og jeg tror nok, jeg kan placere stolpen, så den ikke er i vejen.

• Diagram over stabiliseringsplan med grønne bjælker, røde lodrette linjer, blå støtte og en lilla cirkel for trappemontering.
Det tricky ved så gamle huse er blandt andet, at de er ret usystematisk opbygget. For at kunne afgøre, hvad der kan skæres fra eller ej, ville jeg gerne se en komplet optegning af alle bjælker og vægge. Spørgsmålet er, om det er realistisk at lave sådan en?

• Synes
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Hej
Se mit billede ovenfor. Så skal det tilføjes, at der er masser af vægge (beton/tegel) i kælderen under bjælkelaget, og der går ingen vægge på tværs af de grønne kortlægger.
De er typisk cc 65 på de grønne, og de er i hvert fald 5 meter lange.

Hvad godt! Har du dimensionerne på bjælkerne også?

Bjäklarna er 24x11cm.

Ny billede men lidt mere beskrivelse
Den tynde blå firkant er de der skal væk
Rød cirkel er en tænkt stolpe

• Plan med blå firkant, der skal fjernes, og en rød cirkel, hvor en stolpe er planlagt. Indikatorer for indervægge i forskellige farver.
Svarer senere. Skal bruge lidt tid med familien først.

• Synes
FredrikBr
  • Laddar…
Tak så meget!! :D:D
Her kommer et billede, der viser det nuværende kaos i hvert fald

• Byggekaos med værktøj og nedrivning af væg med anvisninger om at skære bort og næste regel. Træplanker og byggeaffald på gulvet.
Kan ikke få adgang til min computer lige nu, men jeg tror at avväxlingen kan fungere. Avväxlingsbalken er så kort, at den klarer punktlasten på midten. Resterer at tjekke om de omkringliggende bjælker gør det også. Jeg er optimist.

I betragtning af at hullet er så pass trekantet, er det lidt besværligt at få en afstivning ind uden at rive hele taget i kælderen.
Det er nok meget lettere med en stolpe (limtræ 90x90). Den vil faktisk ikke være i vejen, hvis jeg er lidt taktisk med, hvor jeg placerer den.
Hullet er til en spindeltrappe, og stolpen vil gå præcis ved siden af/bag ved centerpinden på trappen.

• Diagram af spiraltrappehul, med markeret placering af en stolpe (limtræ 90x90) ved trappens center. Innervæg i kælder er vist i grøn.
Kan ikke "centerpinnen" være den bærende stolpe?

Det er en prefab trappe som også allerede er købt, og den er ikke dimensioneret til den lasten med. Hvis jeg havde vidst det forinden, havde jeg nok bygget en trappe rundt stolpen. Men som det ser ud nu, må jeg nok leve med dette.
Men jeg tror, jeg kan snige stolpen ind lige ved siden af/bagved, og så male den i samme farve så det smelter godt sammen.

En stolpe i midten forenkler det betydeligt. Ellers fungerer den planlagte aflastning med lille margen. Det vigtigste i det tilfælde er at bruge et tilstrækkeligt stift materiale, foreslået limtræ 56x225m til aflastningsbjælke, så den afsavede bjælkes endepunkt ligger tæt på niveau med omkringliggende bjælker. Fastgørelserne skal tåle de laster, der opstår, ca. 00 kg henholdsvis 300 kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.