Hej

Vi skal skifte trappe i vores nye hus og samtidig vende den.

I forbindelse med dette skal vi tage et trappehul på 100 cm bredt og 70-80 cm dybt.

Bjælkelaget er af beton (betonhvælv?) og er 300-350 mm tykt.

Vi skal tage hullet op i henhold til rød markering på billederne. Er der nogen, der kan sige noget om det påvirker bæreevnen ud fra billederne?

Jeg har selv svært ved at tro det, da det "bare" er en gulvoverflade, den hviler ikke på noget. Samt at det er kun 100 cm bredt, der skal tages, og på begge sider har du direkte indervægge, der bærer.

Der findes ingen oprindelige tegninger af huset desværre. Det er saddeltag, og tagspærene ligger på hver langside, så at sige.

Modtager gerne al form for feedback.

• Plantegning af entréplan med markeret område til trapperenovering i rødt ved siden af trappen i hallen. Visning pr. 4. december 2025.
  • Plantegning af nedre plan i et hus med markeringer for værelser som badeværelse, soveværelse, gæsterum og kontor/studie.
  • Trappeopgang med hvidt gelænder i et entrérum, rødt markeret område på gulvet for trappehul, vægmalerier og spejl ved siden af en dør.
  • Rødt markeret område på et hvidt trappegelænder viser placeringen af et nyt trappehul over en mørk trappe i et hus.
  • Trappeområde med røde linjer viser, hvor der skal skæres i betonloftet for at dreje trappen i et hus.
  • Trappeopgang ved siden af en opbevaringsrum med hylder fyldt med flasker og kasser, samt en brandslukker placeret ved åbningen til rummet.
Du bør nok kigge lidt bedre, om det virkelig er så tyk beton. Det kan være Siporexplank eller evt. såkaldt huldæk af beton. Væggen omkring elcentralen på stueetagen ser ud til at være bærende. I betragtning af elcentralen kan du også have noget el der. Du bør nok få hjælp fra en der er kyndig.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
N Nissegandhi sagde:
Du bør nok tjekke lidt bedre om det virkelig er så tyk beton. Det kan være Siporex-planke eller evt. såkaldte huldæk af beton. Væggen omkring elcentralen i stueetagen ser ud til at være bærende. Med tanke på elcentralen kan du også have en del el der. Du bør nok få hjælp af nogen kyndig.
Det er svært at undersøge, før trappen er revet desværre. Vi tror også, at den er tyndere.

Absolut kan el gå der, det må vi forsøge at udelukke, før vi sætter i saven helt enkelt.

På billedet nedenfor ser du, hvordan loftet ser ud på steder, hvor nyt loft ikke er monteret. Ved ikke om "bræddeværksmærkerne" kan give nogen hint om, hvad de består af.

• Loft med brættelignende mærker og ophængte lamper, set over en væg med lodrette træpaneler og en mikrofon på stativ.
Brætmarkerne er fra støbeformen altså er hvælvet pladsstøbt. Det er nok opreglet på overetagen, derfor tykkelsen. Når du har fjernet trappen, kan du se, hvordan det ser ud, og hvis du river oppefra, kan du eventuelt se eltræk. Du bør sikre bæreevnen på hvælvet først.

N Nissegandhi sagde:
Brætmærkerne er fra støbeformen, altså er hvælvingen pladsstøbt. Det er nok opbygget på overetagen, deraf tykkelsen. Når du har fjernet trappen, kan du se, hvordan det ser ud, og hvis du river oppefra, kan du se eventuelle elinstallationer. Du bør sikre bæretykkelsen på hvælvingen først.
Tak, kan så være.
Har sendt det til en konstruktør for at se. Men da der ikke findes nogen originaltegninger, er det lidt sværere. Men ifølge snedkere, der har været på stedet, skulle der ikke være nogen problemer.

Tegning viser en bærende væg markeret i rødt, med grøn linje som ny gulvkant og blå linje for mulig stålprofil ved kanten af en betontagkonstruktion.

Tegningerne viser, at midten af væggen er en bærende væg. Det samme gælder for væggen omkring eltavlen. Da dette er et støbt loft og du ikke har en armeringstegning, kan du gøre det som følger. Du skal installere en bjælke, der vil støtte den nye loftskant og støtte den på sidevæggene ved at skære ud huller til den. Ikke dybere end halvdelen af vægtykkelsen. Bjælken kan være stål, præfabrikeret beton eller støbt armeret beton, men jeg anbefaler det ikke. Først når betonen på siderne af stabiliseringsbjælken er tør, kan du fjerne dette afsnit af loftet. Selvfølgelig skal du først kontrollere kablerne!!! Og du skal bede nogen om at beregne bjælken. Og en ting mere: hvis du er uheldig, kan der være en solid stålprofil på den blå kant. Grøn linje er ny gulvkant.
Rum med markering af ny gulvkant i grønt og elektriske bokse i højre hjørne. Mulig bærende væg i midten.

Farstatjej90
Undskyld, men dette føles som en meget mærkelig ting at bruge tid og energi på. At begynde at lave større indgreb i en massiv betonkonstruktion for at vende en trappe, er det det værd? Tænk på alternativomkostningerne her, hvad du kunne gøre i stedet...🤔

• Synes
Joak
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Sorry men detta känns som en väldigt märklig grej att lägga tid och energi på. At begynde at lave større indgreb i en massiv betonkonstruktion for at vende en trappe, er det det værd? Tænk på alternativomkostningen her, hvad du kunne gøre i stedet...🤔
You might not be "read" from the photos, but it's really low down there! You could hit your head on the ceiling, that's why the bottom edge is chamfered.

S sturnus sagde:
[billede]

Tegningerne viser, at midten af væggen er en bærende væg. Det samme gælder for væggen omkring elboksen. Da dette er et støbt loft, og du ikke har en forstærkningstegning, kan du gøre det som følger. Du skal installere en bjælke, der vil støtte den nye loftskant og støtte den på sidevæggene ved at skære ud sokler til den. Ikke dybere end halvdelen af vægtykkelsen. Bjælken kan være af stål, præfabrikeret beton eller støbt armeret beton, men jeg anbefaler ikke dette. Først når betonen på siderne af stabiliseringsbjælken er tør, kan du fjerne dette afsnit af loftet. Selvfølgelig skal du først tjekke kablerne!!! Og du skal bede nogen om at beregne bjælken. Og en ting til: hvis du er uheldig, kan der være en solid stålprofil på den blå kant. Den grønne linje er den nye gulvkant.
[billede]
Tak for et godt svar. Et par spørgsmål. Tror du virkelig, jeg har brug for at installere en bjælke? Jeg mener, det stykke, jeg vil fjerne, "hviler i luften" i dag, og jeg vil kun forkorte det?

Hvis jeg skal placere en bjælke, skal jeg forkorte længden, så jeg kan sætte den i væggen ved siden af el-sikringsboksen.

Min plan var at forlænge hullet, så den nye kant ender i linje med døren på nederste etage. Og på grund af det har jeg ikke en væg at sætte bjælken i.

Ellers tænkte jeg på at bygge en væg under trappen, er det nok til at støtte?

Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Sorry men dette føles som en meget mærkelig ting at bruge tid og energi på. At begynde at lave større indgreb i en massiv betonkonstruktion for at vende en trappe, er det det værd? Tænk på alternativomkostningerne her, hvad du kunne gøre i stedet...🤔
Det er meget værd tid og penge, da trappen i dag er utrolig stejl med et trin på 17 cm.

Hvis ungerne skal løbe på den, vil det ende galt.

Desuden er den lige indenfor hoveddøren, så gangen er minimal.

Senest redigeret:
I Inteno- sagde:
Tak for et godt svar. Et par spørgsmål. Tror du virkelig, at jeg behøver at installere en bjælke? Jeg mener, stykket jeg vil fjerne "hviler i luften" i dag, og jeg vil kun forkorte det?

Hvis jeg skal placere en bjælke, skal jeg forkorte længden, så jeg kan sætte den ind i væggen ved siden af el-skabet.

Min plan var at forlænge hullet, så den nye kant ender på linje med døren på nederste etage. Og på grund af det har jeg ikke en væg til at sætte bjælken i.

Ellers overvejede jeg at bygge en væg under trappen, er det nok til at støtte?
En bjælke er helt sikkert nødvendig under arbejdet. Det er uklart, hvad forstærkningen er, hvilke bærende elementer (f.eks. I-bjælker eller forstærkede bjælker) der er, og hvordan de er arrangeret. Måske er du heldig, og det du planlægger vil være muligt. Men ingen ingeniør vil give dig tilladelse uden at sikre åbningen mod kollaps. At flytte åbningens dybde er en helt anden sag. At bygge en væg vil ikke hjælpe, fordi der ikke er noget fundament under den, og belastningerne vil overføres til gulvet, hvilket potentielt kan få det til at revne.

S sturnus sagde:
En bjælke er absolut nødvendig i løbet af arbejdet. Det er uklart, hvad armeringen er, hvad bærelementerne (f.eks. I-bjælker eller armerede bjælker) er, og hvordan de er arrangeret. Måske er du heldig, og det, du planlægger, vil være muligt. Men ingen ingeniør vil give dig tilladelse uden at sikre åbningen mod kollaps. At flytte åbningens dybde er en helt anden sag. At bygge en mur vil ikke hjælpe, fordi der ikke er nogen fundament under det, og belastningerne vil blive overført til gulvet, hvilket potentielt kan få det til at revne.
Hmm okay…

Men problemet er, at hvis jeg forlænger åbningen så meget som nødvendigt, har den nye støttebjælke ingen plads at hvile på, da jeg vil have åbningen til at være i tråd med døren nedenunder.

Derfor mit spørgsmål om at bygge en støttevæg med 2 45x120 samlet i taget og derefter 45x90 tæt sammen ned til gulvet. Tror du ikke, det er muligt?

Og jeg kan stadig ikke se, hvordan det større hul vil påvirke konstruktionen så meget.

Jeg tror også, at betonen kun er 10-15 cm tyk.

Senest redigeret:
I Inteno- sagde:
Hmm okay…

Men problemet er, at hvis jeg forlænge åbningen så meget som nødvendigt, har den eventuelle nye bærende bjælke ingen steder at hvile, da jeg vil have åbningen til at være på linje med døren nedenunder.

Derfor mit spørgsmål om at bygge en støttevæg med 2 45x120 samlet i taget og derefter 45x90 tæt sammen ned til gulvet. Du tror ikke, det er muligt?

Og jeg kan stadig ikke se, hvordan det større hul vil påvirke konstruktionen så meget.

Jeg tror også, at betonen kun er 10-15 cm tyk.
Du kan ikke bruge træ på grund af dets lave dimensionsstabilitet og begrænsede holdbarhed sammenlignet med beton. Hvis du skal, brug stålprofiler. Desværre har jeg ikke tid til at give dig omfattende træning i de metoder og typer af materialer, der bruges i loftsforstærkning. Denne ubestøttede kant skal nu have en forstærket bjælke eller en stål truss profil, der understøtter hovedarmeringen placeret mellem de bærende vægge. Som jeg nævnte tidligere, kan bjælker spændes mellem disse vægge, og så har vi en situation, hvor det kunne være muligt at opnå den åbning, du har forestillet dig, men dette kræver nedrivningsarbejde for at afgøre, hvad der er indeni eller brugen af specialudstyr til at røntgenfotografere loftet. Omkostninger. Så, jeg har givet dig en hurtig og billig løsning. Du ønsker en større åbning, jo højere omkostninger.

Grundplan viser rumopdelinger, mål og farvede markeringer: grønne linjer til kælderdør, røde og blå linjer indikerer alternative udvidelsesmuligheder.
Desuden kan du ikke forstørre åbningen ud over kælderdøren (grønne linjer), som du ønsker, fordi du vil afskære adgangen til døren ovenpå. Den røde mulighed er nem og vil ikke koste dig en formue.

Senest redigeret:
S sturnus sagde:
Du kan ikke bruge træ på grund af dets lave dimensionsstabilitet og begrænsede holdbarhed sammenlignet med beton. Hvis du skal, brug stålprofiler. Desværre har jeg ikke tid til at give dig omfattende træning i metoder og materialetyper, der anvendes i loftforstærkning. Denne understøttede kant skal nu have en forstærket bjælke eller en ståltruss-profil, der understøtter hovedforstærkningen placeret mellem de bærende vægge. Som jeg nævnte tidligere, kan bjælker spændes mellem disse vægge, og så står vi over for en situation, hvor det måske er muligt at opnå den åbning, du forestillede dig, men dette kræver nedrivningsarbejde for at bestemme, hvad der er indeni, eller brugen af specialudstyr til at røntgenfotografere loftet. Omkostninger. Så jeg har givet dig en hurtig og billig løsning. Du ønsker en større åbning, jo højere er omkostningerne.
Okay.

Så bare så jeg forstår det. Hvis der er en bjælke i enden af åbningen nu, skal jeg erstatte den med en ny, og hvis der ikke er nogen, er det måske ikke nødvendigt at placere en, hvis jeg gør hullet større?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.