27,280 læst ·
37 svar
27k læst
37 svar
Lave egen EPS-cement?
Det kommer jo til at svine noget djævelsk at save spor
og det bliver statisk og sååå træls at rydde op efter... Hvorfor ikke bare lægge varmen ovenpå? Der findes klammer af plast med modhager, som er beregnet til at fastgøre slange/kabel i almindelig eps (frigolit), som fungerer fremragende i eps-cementen.
jeg sparer en heldel flydemørtel på at fræse/skære ned slangen.
skal jeg have min 20mm mørtel over slangen så bliver det jo nogle 100kg mindre...
da det bliver 34kg/kvm x 40-70 kvm
ja vi får se hvordan det bliver...
skal jeg have min 20mm mørtel over slangen så bliver det jo nogle 100kg mindre...
da det bliver 34kg/kvm x 40-70 kvm
ja vi får se hvordan det bliver...
Og du får også et mere hurtigreguleret varmesystem, hvilket efter min mening er bedre.nino sagde:
Jeg er tvivlende over for, at det bliver godt at lægge slangen ned i EPS-cementen. Hvis jeg ikke husker helt forkert, har EPS-cement omtrent halvdelen af varmeisolationsevnen som flamingo. Det betyder, at EPS-cement er en ret dårlig varmefordeler.nino sagde:
Jeg fandt følgende på Uponors hjemmeside:
Lægning af indstøbt gulvvarme
Når man vælger at støbe rørene ind, er det mest almindeligt at man støber Uponor Gulvvarmesystem 20 ind, da det oftest er billigere. Hvis man er begrænset af byggehøjden på installationen, kan man vælge Uponor Gulvvarmesystem 12, som kun behøver at blive dækket med 15 mm inklusiv eventuel klinker.
Når man vælger at støbe rørene ind, er det mest almindeligt at man støber Uponor Gulvvarmesystem 20 ind, da det oftest er billigere. Hvis man er begrænset af byggehøjden på installationen, kan man vælge Uponor Gulvvarmesystem 12, som kun behøver at blive dækket med 15 mm inklusiv eventuel klinker.
Hvis du vælger 12mm slange, behøver du at dække den med 5mm flydespartel, hvis du skal lægge klinker.
Mm så er det jo, synes bare det virker så drøjt og "besværligt" for dignino sagde:
Kan man ikke finde en måde at lave sporene direkte ved eps-støbningen..? Typ at ikke støbe det hele på en gang, så du kan flytte med dig et "gitter" af lægter eller noget med de rigtige mål :S?
RC: jo jeg har tænkt på det men ikke kommet på nogen god måde...
Spørgsmålet er om det støver så meget? det er jo ikke meget cement... kuglerne støver nok ikke så meget
magnu: eftersom det er ret stor overflade tror jeg 12mm rør bliver for smalt,
Ja ifølge Uponor ja... det er nok med 5mm men det tror jeg ikke nogen flydespartelfabrikant går med til eftersom slangen "bevæger" sig ret meget.
Jeg skal ikke støbe slangen ind i EPS, men den kommer stort set til at ligge i flydespartel, eftersom sporet bliver 5-10mm større end slangen og holdes på plads med ROT-nettet.
Skal ringe til EPScement og tjekke om de har fået nogle konstruktioner frem.
Spørgsmålet er om det støver så meget? det er jo ikke meget cement... kuglerne støver nok ikke så meget
magnu: eftersom det er ret stor overflade tror jeg 12mm rør bliver for smalt,
Ja ifølge Uponor ja... det er nok med 5mm men det tror jeg ikke nogen flydespartelfabrikant går med til eftersom slangen "bevæger" sig ret meget.
Jeg skal ikke støbe slangen ind i EPS, men den kommer stort set til at ligge i flydespartel, eftersom sporet bliver 5-10mm større end slangen og holdes på plads med ROT-nettet.
Skal ringe til EPScement og tjekke om de har fået nogle konstruktioner frem.
Nej det bliver nok måske svært at forberede sporene...men det er ikke cementens bidrag til støv/skrab jeg bekymrer mig om, men netop eps'en...det bliver statisk og sætter sig fast og flyver overalt, det bliver jo omtrent som at save i flamingo.
Men kør på og held og lykke, det bliver kanon når det er færdigt og så har man glemt besværet
Men kør på og held og lykke, det bliver kanon når det er færdigt og så har man glemt besværet
Jeg lagde EPS med ske og sværd. Det burde ikke være noget problem at lægge lægter for sporene. Jeg brugte kabelklemmer i plast for at holde fast i slangen, men jeg måtte bruge 5x50mm skruer for at få klemmen fast i EPS'en.
Klik her for at svare