27,281 læst ·
37 svar
27k læst
37 svar
Lave egen EPS-cement?
Jeg har støbt med lecakugler og det bliver jo kanon... må prøve flamingokugler...
Skal man støbe mindre overflader så bliver det nok for dyrt at bestille færdigblandet...
Så hvis man kan lave det selv er det jo kanon. Bliver måske lidt skørt hvis man vil slibe overfladen...
så bliver det vel til at hælde et ekstra lag på.. Dette må prøves...
Skal man støbe mindre overflader så bliver det nok for dyrt at bestille færdigblandet...
Så hvis man kan lave det selv er det jo kanon. Bliver måske lidt skørt hvis man vil slibe overfladen...
så bliver det vel til at hælde et ekstra lag på.. Dette må prøves...
Tænkte lidt på dette:
Det kan jo tænkes, at de har i noget tilsætningsmiddel også. Kunsten er vel at undgå en alt for letflydende pasta.
Hvad angår længere tørretid, som nogen skrev om tidligere i tråden - jeg ved ikke, om det er udtørringen der menes eller holdbarhedsvæksten. Mange forveksler det der, når det kommer til beton. Cement er jo som bekendt et hydraulisk bindemiddel – det betyder, at det reagerer med vand og skaber et slutprodukt, der ikke er vandopløseligt. Beton må derfor ikke tørre, inden tilstrækkelig holdbarhed er opnået. Hvis betonen tørrer for tidligt, er der ikke nok vand til cementreaktionerne og i værste fald optræder tørringsrevner på grund af volumenafgang.
Hvad angår hærdningstiden, så burde denne være uændret (mindst ikke længere) – EPS-kuglerne påvirker ikke cementreaktionerne og dermed heller ikke hydreringstiden. Man kunne endda spekulere på, at det ville gå hurtigere takket være EPS'ens isolerende egenskaber. Hydrationsvarmen kunne tænkes at blive bevaret bedre i konstruktionen, og da styrketilvæksten er direkte afhængig af temperaturen, så har det måske en positiv indflydelse i forhold til en normalbeton under visse forhold.
Hvad angår udtørringen (efter den initiale fastgørelse og den første tids hærdning), så kan det tænkes, at den også går hurtigere. Jeg antager, at EPS er mere diffusionsåben end hvad beton er – givet samme vand-cement-tal.
Cement har en densitet på 3,1 t/m3. Om det passer med 16,5 kg cement per sækk så svarer det til omkring 5,3 liter. (5,3 x 3,1 = 16,43 kg)jeppeknaster sagde:
Det kan jo tænkes, at de har i noget tilsætningsmiddel også. Kunsten er vel at undgå en alt for letflydende pasta.
Hvad angår længere tørretid, som nogen skrev om tidligere i tråden - jeg ved ikke, om det er udtørringen der menes eller holdbarhedsvæksten. Mange forveksler det der, når det kommer til beton. Cement er jo som bekendt et hydraulisk bindemiddel – det betyder, at det reagerer med vand og skaber et slutprodukt, der ikke er vandopløseligt. Beton må derfor ikke tørre, inden tilstrækkelig holdbarhed er opnået. Hvis betonen tørrer for tidligt, er der ikke nok vand til cementreaktionerne og i værste fald optræder tørringsrevner på grund af volumenafgang.
Hvad angår hærdningstiden, så burde denne være uændret (mindst ikke længere) – EPS-kuglerne påvirker ikke cementreaktionerne og dermed heller ikke hydreringstiden. Man kunne endda spekulere på, at det ville gå hurtigere takket være EPS'ens isolerende egenskaber. Hydrationsvarmen kunne tænkes at blive bevaret bedre i konstruktionen, og da styrketilvæksten er direkte afhængig af temperaturen, så har det måske en positiv indflydelse i forhold til en normalbeton under visse forhold.
Hvad angår udtørringen (efter den initiale fastgørelse og den første tids hærdning), så kan det tænkes, at den også går hurtigere. Jeg antager, at EPS er mere diffusionsåben end hvad beton er – givet samme vand-cement-tal.
Jeg gjorde denne øvelse om efteråret (dvs. lavede og anvendte egenblandet EPS beton).
Da jeg kun behøvede at bruge betonen som en stum isolering mellem en nymuret letbetonvæg og gammel muret teglmur, var mine krav til bæreevne lave.
EPS-kuglerne bestilte jeg via distributør til Cellplast Direkt for cirka 200 kr/300l dette plus den cement, jeg skulle bruge, gjorde at jeg landede på en tredjedel af prisen for, hvad jeg havde fået for færdigblandet EPS beton i sæk. (For mig var færdigblandet EPS beton fra central ikke en mulighed, da betonen skulle skovles/hinkes på plads. Der var ingen distributør af tørmørtel i bulk).
Arbejdsmetoden, jeg til sidst syntes var bedst, var:
1: hæld passende mængde (50 l) EPS-kugler i
2: hæld et par liter vand i og bland, så alle kugler bliver våde
3: hæld cement i - bland horisontalt så cementen ikke straks falder til bunden
4: hæld mere vand på og bland indtil den rette konsistens er opnået (bland gerne længe)
Resultatet var rimeligt, synes jeg - jeg brugte en brokker (selvom instruktionerne for EPS beton er, at man skal bruge håndblander).
Jeg vil sige, at vandmængden var det, der var sværest at få rigtig, men man fik en rimelig fornemmelse for det efter nogle omgange.
Jeg prøvede at tilsætte opvaskemiddel, da det blev antydet, at bryde vands overfladespænding var vigtigt - men jeg oplever ikke, at det gjorde nogen større forskel.
Jeg købte også et par tre sække færdigblandet celleplastbeton fra Finja til sammenligning. Størrelsen på kuglerne i disse sække er absolut mindre end dem, jeg fik fra Cellplast Direkt. Jeg synes dog, at det var muligt at opnå en lignende konsistens på det egenblandede som på det færdigblandede, men det er fuldt muligt (sandsynligt), at holdbarheden er bedre på det færdigblandede.
Jeg ville nok gøre den samme øvelse igen - men man skal jo absolut spørge sig selv, om det er umagen værd og tage i betragtning, at bæreevnen sandsynligvis bliver dårligere end færdige sække.
Da jeg kun behøvede at bruge betonen som en stum isolering mellem en nymuret letbetonvæg og gammel muret teglmur, var mine krav til bæreevne lave.
EPS-kuglerne bestilte jeg via distributør til Cellplast Direkt for cirka 200 kr/300l dette plus den cement, jeg skulle bruge, gjorde at jeg landede på en tredjedel af prisen for, hvad jeg havde fået for færdigblandet EPS beton i sæk. (For mig var færdigblandet EPS beton fra central ikke en mulighed, da betonen skulle skovles/hinkes på plads. Der var ingen distributør af tørmørtel i bulk).
Arbejdsmetoden, jeg til sidst syntes var bedst, var:
1: hæld passende mængde (50 l) EPS-kugler i
2: hæld et par liter vand i og bland, så alle kugler bliver våde
3: hæld cement i - bland horisontalt så cementen ikke straks falder til bunden
4: hæld mere vand på og bland indtil den rette konsistens er opnået (bland gerne længe)
Resultatet var rimeligt, synes jeg - jeg brugte en brokker (selvom instruktionerne for EPS beton er, at man skal bruge håndblander).
Jeg vil sige, at vandmængden var det, der var sværest at få rigtig, men man fik en rimelig fornemmelse for det efter nogle omgange.
Jeg prøvede at tilsætte opvaskemiddel, da det blev antydet, at bryde vands overfladespænding var vigtigt - men jeg oplever ikke, at det gjorde nogen større forskel.
Jeg købte også et par tre sække færdigblandet celleplastbeton fra Finja til sammenligning. Størrelsen på kuglerne i disse sække er absolut mindre end dem, jeg fik fra Cellplast Direkt. Jeg synes dog, at det var muligt at opnå en lignende konsistens på det egenblandede som på det færdigblandede, men det er fuldt muligt (sandsynligt), at holdbarheden er bedre på det færdigblandede.
Jeg ville nok gøre den samme øvelse igen - men man skal jo absolut spørge sig selv, om det er umagen værd og tage i betragtning, at bæreevnen sandsynligvis bliver dårligere end færdige sække.
Meget interessant osfo. Så nu at thermisol har en variant med lidt større kugler end EPS cement. 70 liters sække og dobbelt så meget vand skal bruges.
http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/thermisol-ready-mix
http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/thermisol-ready-mix
http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/thermisol-ready-mix
http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/thermisol-ready-mix
Senest redigeret:
At folk laver deres eget øl, vin og sprit forstår jeg, men egen EPS-cement er for mig ubegribelig.:O
Det er ikke underligt, at der findes så mange havarerede byggeprojekter, der aldrig bliver færdige.
MVH Stickan
Det er ikke underligt, at der findes så mange havarerede byggeprojekter, der aldrig bliver færdige.
MVH Stickan
Med tanke på at de ser ud til at have hævet prisen på EPS Cement med godt 50% siden i sommer, så bliver det vel stadig mere rimeligt at lave det selv, hvis man nu kan få det til at fungere. Betalte 160 kr i sommer, og nu skal de have mellem 230-290 kr/sæk....
Jeg blandede egen eps ved hjælp af sacco sække og cement for nogle år siden.
Jeg brugte blandingen til at grovafrette et betonhvælv på ca. 100-150 mm før flydespartling-fliser.
Det fungerede godt og er ikke sunket eller givet anledning til revner. Oplevede dog, at overfladestyrken var lidt dårligere på min blanding end på "rigtig" dvs. overfladekugler slap lidt let, men det gjorde mig ikke noget efter flydespartlingen.
Jeg brugte blandingen til at grovafrette et betonhvælv på ca. 100-150 mm før flydespartling-fliser.
Det fungerede godt og er ikke sunket eller givet anledning til revner. Oplevede dog, at overfladestyrken var lidt dårligere på min blanding end på "rigtig" dvs. overfladekugler slap lidt let, men det gjorde mig ikke noget efter flydespartlingen.
Tværtimod synes jeg. EPS-cementen behøver jo ikke engang at smage godt.Stickan56 sagde:
to spørgsmål: -tager man skindet af? -hvad sagde børnene?RoughChuck sagde:Jeg blandede egen EPS ved hjælp af sække og cement for nogle år siden. Brugte blandingen til at grovafrette et betonloft ca. 100-150 mm før flydespartel-fliser. Det fungerede godt og har ikke sunket eller givet anledning til revner. Oplevede dog, at overfladens holdbarhed var lidt dårligere på min blanding end på den "rigtige", dvs. overfladeperler frigjorde lidt let, men det generede mig ikke efter flydespartlingen.
1kbm kostede 1500:- på beanbag det bør række til ca. 20sæk (1000/50)
og da behøves der ca. 330kg stdcement som koster 42:- / 25 kg sæk
14sæk * 42:- = 588:- så ca. 2100 + fragt bliver omkring 100-120:- /sæk inkl moms
man sparer ca. 1000:- på 20sæk / 1kbm altså mod sæk prisen (som man kan forhandle ned ved pallkøb)
og da behøves der ca. 330kg stdcement som koster 42:- / 25 kg sæk
14sæk * 42:- = 588:- så ca. 2100 + fragt bliver omkring 100-120:- /sæk inkl moms
man sparer ca. 1000:- på 20sæk / 1kbm altså mod sæk prisen (som man kan forhandle ned ved pallkøb)
Hvis du læser ovenfor, fik Osfo 300 liter kugler for 200 kr, hvilket giver en m3-pris på lidt over 700 kr. Dette kan sikkert bringes ned til 500 kr, hvis man skal have en hel kubik. Så bliver det pludselig halv pris.
Senest redigeret:
Oj det missede jeg...
Så blev det endnu bedre
Jeg har ca. 50-60 kvm som skal fyldes med ca. 6-7 cm, eller måske mere
Har et meget ujævnt gulv som skal rettes op, det skal blive til gulv i lejligheden
Havde tænkt mig at fylde med cementbundet leca til et nogenlunde plant niveau, flydespartle det plant, lægge 50 mm celloplast og derefter 22 mm spånplade
Overvejer nu egen EPS (har egne så jeg kan købe færdig EPS til nettopris, men det bliver for dyrt)
Spørgsmålet er, om man skal gå til det og spartle ca. 10-13 cm med EPS og fræse ned vandbåren varme og flydespartle og lægge klinker i stedet...
Så blev det endnu bedre
Jeg har ca. 50-60 kvm som skal fyldes med ca. 6-7 cm, eller måske mere
Har et meget ujævnt gulv som skal rettes op, det skal blive til gulv i lejligheden
Havde tænkt mig at fylde med cementbundet leca til et nogenlunde plant niveau, flydespartle det plant, lægge 50 mm celloplast og derefter 22 mm spånplade
Overvejer nu egen EPS (har egne så jeg kan købe færdig EPS til nettopris, men det bliver for dyrt)
Spørgsmålet er, om man skal gå til det og spartle ca. 10-13 cm med EPS og fræse ned vandbåren varme og flydespartle og lægge klinker i stedet...