Satt og overvejede, om man ikke kunne lave en egen variant af EPS-beton ved at blande almindelige cellplastkugler med vand og cement. Tænkte, at man skulle prøve sig frem til de rette proportioner.
Både EPS-beton og thermisol påstår jo, at deres kugler har en slags specialbelægning for ikke at "flyde op", men så vidt jeg ved er dette materiale ikke direkte flydende, men mere tørt og formbart. Har lavet lignende støbninger med lecakugler, og det fungerede fint. Og eps:en har jo betydeligt bedre isoleringsværdier. Tørretiden bliver sandsynligvis betydeligt længere end for EPS-beton, medmindre man blander kuglerne med en hurtigtørrende beton. Cellplastkugler kan jo tilsyneladende købes i storsække.
Sådan siger thermisol om sin cellebeton:
"På betonstationen blander man almindelig
Portland-cement med vand efter opskrift.
Cellplastkuglerne blandes derefter med
slammet i betonbilen. Dette kan gøres
enten på betonstationen eller på byggepladsen. Det nemmeste er at blæse cellplastkuglerne op i betonbilen med vores specielle
blæsemaskine"
http://www.thermisol.se/pdf/Cellbetong A4_6-sid.pdf
Hvad tror ekspertpanelet?
Både EPS-beton og thermisol påstår jo, at deres kugler har en slags specialbelægning for ikke at "flyde op", men så vidt jeg ved er dette materiale ikke direkte flydende, men mere tørt og formbart. Har lavet lignende støbninger med lecakugler, og det fungerede fint. Og eps:en har jo betydeligt bedre isoleringsværdier. Tørretiden bliver sandsynligvis betydeligt længere end for EPS-beton, medmindre man blander kuglerne med en hurtigtørrende beton. Cellplastkugler kan jo tilsyneladende købes i storsække.
Sådan siger thermisol om sin cellebeton:
"På betonstationen blander man almindelig
Portland-cement med vand efter opskrift.
Cellplastkuglerne blandes derefter med
slammet i betonbilen. Dette kan gøres
enten på betonstationen eller på byggepladsen. Det nemmeste er at blæse cellplastkuglerne op i betonbilen med vores specielle
blæsemaskine"
http://www.thermisol.se/pdf/Cellbetong A4_6-sid.pdf
Hvad tror ekspertpanelet?
Senest redigeret:
Hvor er eksperterne? 
hvad jeg fik at høre er, at disse specielle midler, som kuglerne er behandlet med, er almindeligt opvaskemiddel/sæbe, når jeg blandede epc cement, var det vigtigt med rette proportion; for meget vand får dem til at flyde op, og for meget cement gør, at kuglerne ikke blandes så godt.
Senest redigeret:
Jeg ville ikke blive overrasket, hvis specialbehandlingen består af helt almindelig sæbe... Egentlig handler det vel bare om at bryde overfladespændingen.
Gjorde du din egen EPS-cement med cement og flamingokugler, eller mener du, at du blandede den, du købte i sæk?läppglans sagde:
Støbte med EPS for første gang i går. Meget hyggeligt materiale bortset fra, at det var lidt besværligt at rengøre betonblanderen. Kigger man på indholdsdeklarationen, står der 85% ekspanderet polystyren og 15% portlandcement, og det er alt. Så burde man jo kunne lave det selv uden større problemer. Da sækken på 50 liter vejer 17 kg, burde det være omkring 16,5 kg cement (ca. 12-13 liter?) og resten celleplastkugler.
Måske skulle man tage og prøve det
Måske skulle man tage og prøve det
jeg er også en fortaler for egne løsninger, så jeg synes det, du skriver, lyder meget interessant. har ikke selv støbt med epscement men har et par sådanne gulve på vej fremover. det tricky måske bliver, at hvis man ikke lykkes med at blande kuglerne jævnt i massen, bliver styrken anderledes? har eps-kuglerne nogen særlig styrkeklassificering (hvis det findes på kugle-niveau) som anden isolering har?
Er der ingen ballast i EPS-cementen?jeppeknaster sagde:Støbte med EPS for første gang i går. Meget rart materiale bortset fra, at det var lidt besværligt at rengøre betonblanderen. Kigger man på indholdsdeklarationen, står der 85% ekspanderet polystyren og 15% portlandcement, det er alt. Da burde man jo kunne lave det selv uden større problemer. Da sækken på 50 liter vejer 17 kg, burde det være omkring 16,5 kg cement (ca. 12-13 liter?) og resten celleplastkugler.
Måske burde man tage og teste det![]()
Ingen anelse men kuglerne er meget små, betydeligt mindre end de cellplastkugler jeg tænker på (typ de der findes i sacco-sække)freddeh sagde:jeg er også en fortaler for egne løsninger, så jeg synes det, du skriver, lyder meget interessant. har ikke støbt med epscement selv men har et par sådanne gulve på vej fremover. det svære bliver måske, at hvis man ikke lykkes med at blande kuglerne jævnt i massen, så bliver styrken anderledes? har eps-kuglerne nogen særlig styrkeklassificering (om det findes på kugle-niveau) som anden isolering har?
Interessant. Nej, jeg har ikke haft brug for EPSen igen, ikke endnu. Men måske snart. Tror ikke kuglerne er mere end 1-2mm i diameter.
