Y
Har åbnet to vægge, som tilhører det 90 graders hjørne, jeg vil lave om til 45 graders for at få en mere åben fornemmelse i min smalle gang...

så bladrede jeg lidt hurtigt gennem forskellige træsorter...

90x90 stolpetræ sib.lærk - alternativ til trykimprægneret, egnet til terrasser osv. (pris ca 200kr)

Men, hvis jeg tager sådan en... saver ned til 78x78 (reglarna i indvendige vægge er 78 dybe).... så beder jeg sav-fyrene om at kløve den til to retvinklede trekanter...

monterer jeg så disse ved hjørnet, får jeg et stabilt 45 graders hjørne i min gang... eventuelt lægge en 6mm gipsplade ovenpå for at få det flot...

image-C35E_4B92C6AA.jpg
(selvfølgelig skal de liggende brædder saves til også)

Mikael_L
Det der bliver ikke godt.
Du har intet at sætte fast enden af væggipsen i de lange vægge, der grænser op til 45° hjørnet.

Hvis du vil fortsætte med det der, skal du komplementere med to regler mere. Det er nok med en 45x45 mod den trekantede regel ud mod ydre vægoverflade.

Y
jajust.. :)
image-429A_4B92CE84.jpg

Nu fremgår det ikke, hvad du har tænkt dig at bruge rummet til, men der bliver ikke meget lydisolering i hjørnet. Har du ikke mulighed for at afkorte mere af hjørnet, eller ødelægger du så rummet indenfor?

Y
først havde jeg tænkt gøre vinkelhjørne på den anden side også.. badeværelse.. tænkte lave bruser.. men så slog det mig hvor låst man bliver til det hjørne... bedst er 90 graders på den side... spørgsmålet er om der slipper så meget lyd ud gennem dette at man vil fortryde det...
limmer jeg og har mig på alle tænkelige måder så bør det isolere nogenlunde..

C
Badeværelse, som er meget følsomt over for svigt, tror jeg ikke klarer sig med den løsning. Hvorfor skal du have vinklen til at begynde med? Tror ikke det kommer til at gøre særlig stor forskel, faktisk.

Y
På hvilken måde ville det svigte?

Indersiden består af masonitplader, skal rette på dem lidt da de har snydt og ikke sat plader som går hele vejen op, så mere lydisoleret end før vil det blive i det mindste, mere stabilt også da intet sidder fast ordentligt, men solide skruer og mere tømmer skal ændre på dette.

Vinkel, dumt udformet gang, omtrent som et L men med en yderligere sving, den længere del er smal, mørk, skarp... jeg vil gerne fjerne dette kantede mørke... vinkel der ville føles bedre for mig...

En bekendt synes jeg skal lave cirkelformet hjørne, hvilket dog føles besværligt, heh..

kort sagt, måske føles som et meningsløst indgreb når man bare ser på tal osv, men for mig, som skal bo her, så føles det som en nødvendighed.. :)

C
Svækkelse på grund af at trekanterne ikke sidder sammen med hinanden på nogen fornuftig måde, man vil bogstaveligt talt kunne trykke hele hjørnet fra hinanden. Og en gipsplade udenpå vil næppe hjælpe meget, de er ikke ligefrem tænkt til at optage laster.

Y
nja, men nogle spikbånd så? eller 90 graders metalvinkler først så karv lidt ud af vinkelreglarne og derefter montere dem...

reglar, spikbånd, gips ELLER mere seriøs træplade af tyndere slags - så kan man jo sømme den på og undgå spikbåndene..... så er væggene monteret med skrue både ned i gulv og op i loft så at sige...

godt at vi drøftede emnet, for det havde jeg ikke nået at tænke på endnu, at det er en fordel, hvis sektionerne sidder sammen, hehe

Senest redigeret:
C
At have en vinkel i hjørnet også på indersiden ville nok alligevel være bedst, selvom det måske ville holde okay med et stykke konstruktionsgips på ydersiden. Hvad sker der, når nogen får den idé at hænge noget op på den vinklede del, og skruen kommer ud i bruseren? :)

Mikael_L
Ehh.
Jeg indså ikke, at du havde tænkt dig at have den indre vinkel i 90°.

Jeg er enig med cheetah1, det ser slet ikke godt ud. Jeg ville ikke give mig i kast med noget sådant. Du bør nok sætte vinkel i badeværelset også.
Og så kan du samtidig "skære ud" en endnu lidt større 45°-bit fra hjørnet, så der virkelig bliver lidt nytte. :)

Og med din tænkte væg kan du ikke trække el eller vand-ledninger forbi hjørnet. Kan det ikke skabe problemer?

Du kan gøre som jeg har gjort i mit badeværelse, som også ligger ved siden af gangen, præcis som dit. Flyt den væg ind mod badeværelset, så den bliver 40 cm på indersiden i bruseren. På den væg skal du sætte blandingsbatteriet! Du vil så stå diagonalt i bruseren og vil opdage, at du har masser af plads, når du vasker dig og vifter med armene. :) Derudover får du endnu mere luft og lys i gangen.

Y
el og vand er ikke der.

(hjørnet ville altså blive mellem døren og radiatoren, så at sige)
image-62D6_4B9366AA.jpg

tanken var at fjerne den væg mellem de to rum og få stort badeværelse, har ikke tænkt færdigt hvordan det skal udformes dog.. først tænkte jeg have bruseren der i det tænkte vinkelhjørne (og da lave det som vinkel på indersiden også) men det er svært at finde brusekabiner som fungerer...

i stedet skitserede jeg om, så bruseren skulle placeres et helt andet sted... har ikke kommet på en god idé endnu... derfor vil jeg forsøge at få klar entréen, lade badeværelset være urørt indtil videre...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.