K kest sagde:
En rigtig mand får altid sidste ord.
"Ja elskling":thinking:
Hahahaha!!;-)

Hvis det er muligt at fjerne det hele, kan du midlertidigt sætte en bred liste op, bare for at dække det indtil du har tid og råd til at skifte gulv og male loftet.

K kest sagde:
En rigtig mand får altid det sidste ord.
"Ja skat":thinking:
Haha, ja måske det! Sikken held at jeg bor alene i mit lille hus. Jeg behøver kun at adlyde naturlovene og bygningskontoret. :-)

• Synes
Hundt
  • Laddar…
Hej igen!
Nu har jeg været oppe en tur på loftet og kigget på tagspærene. Det ser ud som om de på tegningen vandrette væggene er lige under hver sin tagspær. Kan det have nogen betydning for om de er bærende? På den anden side går de jo ikke gennem hele huset nu heller.

Det er væggen mellem vrum - soveværelse som er bærende. Bærende vægge er altid vinkelrette mod tagspær/bjælkelag.
De agerer midterstøtte for at mindske spændvidden som ellers bliver hvis de kun optages i ydervæggene.

• Synes
Cider og 2 andre
  • Laddar…
J JKrister sagde:
Bærende vægge er altid vinkelrette mod spær/bjælkelag.
Jeg har jo googlet lidt, og der plejer at stå "oftest vinkelrette", så derfor var jeg lidt usikker. Men det er jo et lille etplanshus på betonplade, så nu tror jeg, at jeg har bestemt mig for, at den ikke er bærende. :-)

BirgitS
Hvis du kigger på sektionstegningen, er der en skillevæg afbildet der, den er muligvis bærende/støttende, og ingen andre skillevægge er bærende. Hvis jeg forstår det rigtigt, er det væggen mellem stuen og soveværelse 1 samt dens fortsættelse nedad i tegningen, der er bærende. Så er det gitterspær, og med sådanne er det meningen, at tagets last skal føres ned til ydervæggene og ikke bæres af nogen indervæg.

• Synes
Trrttsch
  • Laddar…
Hej igen!

Har vinterferie nu og i mangel af sne tager jeg fat på arbejdet med væggen. :-) Har savet et hul, der er lidt mindre end det planlagte for at få en idé om, hvordan reglerne går. Det er nogen specialløsning med 1-meters sektioner af 2,5"-regler og kortlægning til at fæstne sponten i. Tænker at det bliver godt, hvis man saver reglerne over og genbruger kortlægningene på niveau med hullet og flytter et par afskårne regler til siderne. Men først skal jeg fjerne alle tapeterne og male loftet med spærrfarve for at slippe af med røglugt fra tidligere ejere. Det tager sin tid.

Åbnet vægareal med fjernede paneler, afslører tys konstruktion med trærammer. Gulvet fyldt med tapetrester og værktøj spredt omkring.

Arbejdet skrider frem. Stiksav og multiværktøj til panelen og fukssvans til reglarna. Alt gik godt, men jeg blev lidt nervøs, da saven satte sig fast, mens jeg savede reglarna af. Vi må se, om huset står i morgen. :worried:

Væggen i et hus er delvist fjernet med udsigt til en stue, der er synlig gennem hullet. Træstykker og værktøj ligger spredt på gulvet.

• Synes
kest
  • Laddar…
"Finsnedkerarbejde" i gang. Har lavet en lille vindueskarm, der stikker 24 ud på begge sider af væggen og som er 55 mm bredere end hullet for at stikke lidt uden for listerne, som skal på senere. Spørgsmålet er, om man bør have lidt plads mellem karm og væg og fuge med blød fugemasse, eller om man som nu kan have det tæt med millimeterpræcision. Jeg tænker, at der er risiko for, at karmen revner, specielt de to "horn", der går en smule ind på væggen.

Finsnickeri: En fönsterbräda av trä monterad på en vägg, sticker ut på sidorna. Närbild på brädans inpassning vid väggen.

Det går langsomt men sætter sig lidt fremad. Jeg sleb lidt op med musen, så det ikke blev helt så stramt. Den opmærksomme vil se, at jeg ved et uheld spartlede brættet med almindelig vægspartel, men det måtte jeg selvfølgelig lave om med rigtig snedkerspartel. Nu har jeg sømmet brædderne fast med 50 mm dykkersøm i skrånende par med 50 cm afstand. Håber det er nok. Spartlede over sømhovedene, men fortryder det, da spartlingen nok ses betydeligt mere end selve sømmene ville have gjort. Nu mangler jeg kun listerne rundt om. Lad os se, hvor godt jeg lykkes med geringssaven, haha.

En hvidmalet væg med et rektangulært hul, afslører en stue med sofa, sofabord, planter, og en bogreol med tv. Vægudsmykning og blå gardiner.

• Synes
kest og 1 anden
  • Laddar…
Det blev jo rigtig flot!

• Synes
Trrttsch
  • Laddar…
T topmount sagde:
De blev jo rigtig flot!
Tak så meget! Lidt uvant endnu. Føles næsten som sådan en serveringsdisk i bygdegården, haha. Fik også lidt panik nu, da jeg skulle teste foderet. Det så ud, som om jeg ved en fejl havde monteret den øverste planke skævt, men heldigvis er det foderet, der ikke er lige. Det kan sikkert trækkes på plads med lidt vold.

En sidste opdatering, desværre uden billede. Har nu sat lister rundt om og også en omvendt gulvlist under bordpladen. Så bemærkede jeg en lidt irriterende ting, som jeg skulle have taget fat i allerede fra starten. Væggen under åbningen bugter ud 1 cm på midten, og det ses ret tydeligt nu, når listen er kommet på. Måske kunne jeg have rettet væggen, inden jeg satte brættet på. Tænkte, det kunne være god info, hvis nogen anden prøver det samme.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.