Hej!

Jeg har et lille hus fra '59 på 74 m2 med en stue på 18m2 og en tilstødende spisestue på 12m2 med en døråbning imellem. Egentlig ville jeg gerne rive hele væggen ned for at få bedre lysindfald, men jeg er usikker på, om den er bærende, og så føles det som om det bliver meget arbejde (og penge) at genoprette gulv og loft og el på en pæn måde. I stedet overvejer jeg, om det er en god løsning at lave et større hul i væggen i linje med de øvrige vinduer og døråbning. Kan man gøre dette uden at rive hele væggen ned og lave ny reglar? Det er råspont og masonit.

Murstensvæg med markeret rektangulært område på 1,35m x 3,2m. Til venstre ses en døråbning; til højre et spisebord med lyskrone.

Er det bærende væg kan du ikke tage det hul op.

• Synes
Hundt og 1 anden
  • Laddar…
Ser meget tynd ud, men en planritning ville være godt for at bedømme bæring.
Er der etage ovenover? Hvordan ser tagspæret ud?

• Synes
Trrttsch
  • Laddar…
Jeg skal nok forsøge at få fat i nogen, der kan sige, om den er bærende med tanke på evt. sætninger, men vedhæfter lidt billeder fra tegningen. På papiret "Teknisk beskrivelse" står der sådan her:
Indervægge bærende: 2 1/2" regelstamme med 15mm hsp panel og træfiberplader på begge sider.
Øvrige vægge: Som bærende indervægge.

Men lad os sige, at den ikke er bærende. Kan man så lave et sådan hul uden at rive og lave om?

Plantegning over hus med markeret væg i rød. Viser værelser som sovrum 1 og 2, vardagsrum og køk. Diskussion om bærende vægstruktur. Tegning af bygningsprofil med skråt tag; dimensioner angivet som 2,70m og 2,50m med en vinkel på 23 grader.

Bedste svar

Den er ifølge tegning ikke bærende.
Hvis du mener at lave et hul bare med tigersav, skære præcist åbningens størrelse og så lade det være, kan det nok blive svært.
Derimod kan du nok skære et hul, der er 45mm for stort, lave en ramme med 45-vinkel som du derefter beklæder med gerigt ligesom omkring en dør.

• Synes
Hundt og 1 anden
  • Laddar…
Tak Krister! Det var det svar, jeg håbede på. Præcis hvordan det skal gøres, må jeg bede nogen mere kyndig end mig om at hjælpe mig med, men nu ved jeg i det mindste, at det sandsynligvis er muligt, og at det ikke er et alt for avanceret indgreb.

T Trrttsch sagde:
Hej!

Jeg har et lille hus fra -59 på 74 m2 med en stue på 18m2 og et tilstødende spisestue på 12m2 med en døråbning imellem. Egentlig ville jeg gerne rive hele den væg ned for at få bedre lysindfald men er usikker på om den er bærende, og så føles det som om det bliver meget arbejde (og penge) at genoprette gulv og loft og el på en pæn måde. I stedet overvejer jeg om det er en god løsning at lave et større hul i væggen i linje med de øvrige vinduer og døråbning. Kan man gøre dette uden at rive hele væggen ned og afstive igen? Det er råspont og masonit.

[billede]
Hvis det ikke er en bærende væg, hvorfor ikke fjerne hele væggen og skabe ”luft”?!

H Hundt sagde:
Om det inte er en bærende væg, hvorfor ikke fjerne hele væggen og skabe ”luft”?!
Det ville selvfølgelig være det pæneste, men så skal jeg ordne loft, vægge og gulv, så det bliver ensartet og desuden trække el om, så det bliver et helt andet arbejde. Men jeg har ikke besluttet mig endnu. Kørte ind i en stor reparation på bilen, så jeg er nødt til at vente, indtil det bliver bedre økonomisk.

• Synes
Svingeln
  • Laddar…
BirgitS
Det kan jo være godt med lidt vægge, så der er et sted at naturligt stille f.eks. opbevaringsmøbler.

T Trrttsch sagde:
Det ville selvfølgelig være det flotteste, men så skal jeg ordne tag, vægge og gulv, så det bliver ensartet, og desuden trække elen om, så det bliver et helt andet arbejde. Men jeg har ikke besluttet mig endnu. Jeg blev ramt af en stor reparation på bilen, så jeg er nødt til at vente, indtil det bliver bedre økonomisk.
Gør som DU ønsker og lad være med at lytte til mine og andres råd! Spørg konen, det plejer at være dem, der bestemmer, eller hvad?? ;/))

• Synes
Trrttsch
  • Laddar…
Jeg tror, det bliver pænt, som du tænker. At beholde dele af væggen gør det helt klart lettere at møblere, samtidig med at det gør rummene mere luftige.

• Synes
Trrttsch
  • Laddar…
T Trrttsch sagde:
Det ville selvfølgelig være det flotteste, men så skal jeg fikse tag, vægge og gulv, så det bliver ensartet og desuden trække ny el, så det bliver et helt andet arbejde. Men har ikke besluttet mig endnu. Røg på en stor reparation på bilen, så jeg skal vente, indtil det bliver bedre økonomisk.
Vis gerne, hvordan det blev!! Held og lykke!!

H Hundt sagde:
Visa gärna sedan hur det blev!! Lycka till!!
Tak så meget! Det skal jeg nok gøre, men det varer nok en måned eller to på grund af økonomien. Skal male lofterne om og selvfølgelig skifte den skrækkelige tegeltapet ud. :-)

En meget god begyndelse!!

H Hundt sagde:
Spørg k hustruen,
En rigtig mand får altid det sidste ord.
"Ja skat":thinking:

• Synes
Vildparti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.