Jeg er i gang med at forberede at rejse rammen til mit kommende campingvognsgarage, og da jeg ikke vil bruge skråstivere, tænkte jeg på at anvende hulbånd (40X2mm).
Da jeg ikke må bygge mere end 30m2 (Attefall), er hver mm vigtig, og jeg vil maksimere åbningen og stabilisere konstruktionen så godt som muligt uden at beslaglægge pladsen.
Bygningen bliver 8,57X3,5m og 4m høj med en 3m høj åbning.
Udvendigt vil garagen blive beklædt med stående panel (22X145mm + 22X95mm).

Den bagerste gavl tænkte jeg at stabilisere på denne måde og tror ikke det vil være nogle problemer:

Bygningstegning viser to strukturer med skråbånd: venstre uden bånd, højre med blå indikerede bånd for støtte, set fra nordnordvest.
(Hulbåndene er det blå)

Langsiderne tænker jeg at stabilisere sådan her, og spørgsmålet er, om det er en fornuftig løsning:

Gavlvæg af husvognsgarage med hulbånd (blå) i X-form til styrke. Vindue i midten, gul pil viser åbningen, det ydre mod nordøst.
(Hulbåndene er det blå og den gule pil viser åbningen)

Det, jeg er mest bekymret for, er stabiliteten i sidevejen ved enden med åbningen, og spørgsmålet er, om man skal have et kryds under tagspærene, der går fra hjørne til hjørne, eller om man skal opdele det fx så her:

Byggeplan for husvognsgarage, viser langside med blå diagonale hulbånd for stabilitet. Gul pil peger mod åbning; sektioner mellem bånd ses.
(Hulbåndene er det blå og den gule pil viser åbningen)

Jeg ville sætte pris på input, så man finder den bedst mulige løsning med udgangspunkt i, at den indvendige plads er meget vigtig.
 
Senest redigeret:
Min input ud over at jeg havde kigget på plademateriale i loftet ved åbningen og bagenden af loftet for lidt ekstra unødig opbevaring og opstramning, samt at jeg måske havde kigget på, om det var muligt at få fremstillet to gedigne metalprofiler til at sætte i hjørnestolperne mod spær ved porten. Desuden er det sandsynligvis en god idé at sætte en dør på langsiden, hvor campingvognens dør er, så du har adgang til campingvognen, selv når den er lukket inde. For så kan du have døre, der kan forstærkes for ekstra stabilitet i den ende.
 
  • Synes
P-plats
  • Laddar…
VidarH VidarH sagde:
Mit input, udover at jeg ville have kigget på plademateriale i loftet ved åbningen og bagenden af loftet for lidt ekstra unødvendig opbevaring og opspænding, samt at jeg måske havde kigget på om det var muligt at få fremstillet to ordentlige metalprofiler til at sætte ind i hjørnestolperne mod tagstolperne ved porten. Derudover er det sandsynligvis en god idé at sætte en dør på langsiden, hvor campingvognens dør kommer, så du har adgang til campingvognen, selv når den er lukket inde. For så kan du have døre, der kan regleres for ekstra stabilitet i den ende.
Tak for al input.
God idé at lave to robuste metalprofiler, der forstærker, og det vil jeg tænke videre over.
Jeg må se, hvordan det bliver med plads ovenpå spær, for jeg tror desværre, det bliver rigtig trangt deroppe, men plads til at placere ting på er altid nødvendigt.
 
J
P-plats P-plats sagde:
Er i gang med at forberede at rejse stommen til min kommende campingvogns-garage, og da jeg ikke vil bruge skråstivere, tænkte jeg at bruge hulbånd (40X2mm).
Da jeg ikke må bygge mere end 30m2 (Attefall), er hver mm vigtig, og jeg vil maksimere åbningen og har brug for at stabilisere konstruktionen så godt som muligt uden at kræve plads.
Bygningen bliver 8,57X3,5m og 4m høj med 3m høj åbning.
Udvendigt vil garagen blive beklædt med stående panel (22X145mm + 22X95mm).

Den bageste gavl tænkte jeg at stabilisere sådan her, og jeg tror ikke, det skal være noget problem:

[billede]
(Hulbåndene er de blå)

Langsiderne vil jeg stabilisere sådan her, og spørgsmålet er, om det er en fornuftig løsning:

[billede]
(Hulbåndene er de blå, og gul pil viser åbningen)

Det jeg er mest bekymret for er stabiliteten i sideled ved enden med åbningen, og spørgsmålet er, om man skal have et kryds under spær, der går fra hjørne til hjørne, eller om man skal dele det op f.eks. sådan her:

[billede]
(Hulbåndene er de blå, og gul pil viser åbningen)

Jeg ville sætte pris på input, så man finder den bedst mulige løsning med udgangspunkt i, at det indvendige rum er meget vigtigt.
Hvad skal du beklæde garagen med?
 
J Jansson69 sagde:
Hvad skal du beklæde garagen med?
Stående panel, 22X145 og 22X95.
 
J
P-plats P-plats sagde:
Stående panel, 22X145 og 22X95.
Ok ja så er det godt at du stiver af med hulbånd, sørg gerne for at de er behandlet, så de ikke ruster med det samme..
 
  • Synes
P-plats
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Ok ja då är det bra att du stagar op med hålband, se gerne til at de er behandlet, så de ikke ruster med det samme..
Det bliver Varmgalvaniserede bånd, så de bør klare sig fint derinde.
 
  • Synes
Jansson69
  • Laddar…
Generelt vil man gerne have lavthældende bånd for at minimere bevægelser.

Dvs. på den bageste gavl bør båndene gå fra hjørne til hjørne. På langsiderne fra øvre hjørne til så langt væk på "syllen"/stolpe/plint som muligt uden at gå over vinduerne, eller kollidere med evt. døre.

Udover vindsgulvet bør også spær diagonalsrestrammes. De er ganske vist lavthældende med relativt lille vindlast, men alt, der kan skrues fast, bør skrues fast, da garagen er en svag konstruktion i sin helhed.

Forside/portåbning er en meget svag stolpekonstruktion helt uden afstivende vægge, hvad det ser ud til. Den gavl kan ikke tage nogen vindlast fra siden overhovedet uden at bukke sig. Det eneste, der forhindrer det, er at de andre tre vægge samt vindsgulvet er tilstrækkeligt stabile helt uden mulighed for at danne trapezformede vægge samt at alle dele sidder sammen godt yderst i enderne med hinanden.

Så, forslaget om afstivende metalhjørner til porten/forsiden er godt. Ellers så store skråstivere/afstivninger som evt. kan sættes uden at forhindre ind- og udkørsel.
 
  • Synes
P-plats og 1 anden
  • Laddar…
P-plats P-plats sagde:
Stående panel, 22X145 och 22X95.
hvorfor ikke bruge 120mm panel både til over og underbrædder,
 
Oldboy Oldboy sagde:
Generelt vil man vel have lavtliggende bånd for at minimere bevægelser.

Dvs. på den bageste gavl bør båndene gå fra hjørne til hjørne. På langsiderne fra øvre hjørne til så langt væk på "syllen"/stolpe/plint som muligt uden at gå over vinduerne eller kollidere med evt. døre.

Udover vindsgulvet bør også spær diagonalforskræves. De er ganske vist lavtliggende med relativt lille vindbelastning, men alt hvad der kan forsives, bør forsives da garagen er en svag konstruktion i sin helhed.

Forside/portåbning er en meget svag stolpekonstruktion helt uden forsivende vægstykker hvad det ser ud som. Den gavl kan ikke tage nogen vindbelastning fra siden overhovedet uden at bøje sig. Det eneste, der forhindrer det, er at de andre tre vægge samt vindsgulvet er tilstrækkeligt stabile helt uden mulighed for at danne trapezformede vægge samt at alle dele sidder godt sammen i yderenderne med hinanden.

Så, forslaget om forstivende metalhjørner til porten/forsiden er godt. Ellers så store skråstivere/forstivninger som evt. kan sættes uden at forhindre ind- og udkørsel.
Tak for meget nyttig information.
Hvis jeg forstår dig ret, skal jeg stræbe efter at have så lange bånd som muligt, så i taget skal de gå fra hjørne til hjørne.
På den bageste gavl skal de også gå fra hjørne til hjørne og være længere på langsiderne.
Jeg skal justere lidt på mine tegninger.
 
T tergo sagde:
hvorfor ikke bruge 120mm panel både til over- og underbræt,
For at matche de øvrige bygninger på grunden, som alle har 22X145 og 22X95.
 
  • Synes
lben_64
  • Laddar…
Efter nyttig input har jeg lavet nogle ændringer i mine tegninger:

To bygningsdiagrammer med forstærkede gavle. Venstre viser sydsydøst-side med beslag forstærkninger, højre viser nordnordvest-side med krydsede stivere.

Diagram over vægstruktur med bærestænger og vinduer, der viser styrkelse af kortside med diagonal bjælke.

Diagram af en konstruktion med stolper og diagonale stivere; viser forstærkning af kortside med jernstænger gennem taget.

Jeg tænkte også lidt i løbet af natten over, hvordan man kunne forstærke den korte side med åbningen og tegnede min første idé.
Jernet, der fastgøres i tagstolen, vil fortsætte ind i et spor i stolpen og boltes sammen:

Tegning viser en tagkonstruktion med blå metalstang fastgjort til spær og stolpe for forstærkning på bygningens kortside ved åbening.
 
  • Synes
Oldboy
  • Laddar…
P-plats P-plats sagde:
Efter nyttig input så har jag lavet nogle ændringer i mine tegninger:

[billede]

[billede]

[billede]

Fundere også lidt over natten om hvordan man kunne forstærke kortsiden med åbningen og tegnede min første idé.
Jernet, som er fastgjort i spæret, vil fortsætte ind i et spor i stolpen og boltes sammen:

[billede]
Den åbne gavl kan stives med 2 spændebånd i kryds.
 
  • Synes
Violina og 1 anden
  • Laddar…
Hvis du sætter et skur mod væggen ved siden af porten, bliver det meget mere stabilt. Men selv to eksterne skråstivere giver ro i sindet.
Jeg tænkte mere på at forsøge at finde en bonde/smed/værksted (gas eller vand/laser), der kunne skære 2/4 solide 90° vinkler ud af en+5 mm plade, som strækker sig næsten hele stolpens dybde og 70-80 cm fra hjørnet. Kun lige linjer og en lille radius i vinklen gør det muligt at få minimal besvær. Efterbehandling med vinkelsliber afhængigt af, hvor meget man går op i det.
 
  • Synes
P-plats
  • Laddar…
Cheesen
Vi har en byggevirksomhed i norrbotten som har haft problemer med hulbånd og oplevet kollaps nogle gange. Hulbånd har ikke særlig god strukturel bæreevne, og en lille skade på båndet et sted er alt, der skal til for, at det knækker katastrofalt. Brug plademateriale i stedet, så får du desuden brandsikring med i købet. (En krydsfinér har stort set samme modstandskraft mod brand som en gipsplade) En garage kan være værd at have i hvert fald lidt brandsikring i. Et hulbånd vil du aldrig kunne hænge en spade på, men på en krydsfinér kan du nemt sætte en holder til spaden.

Jeg køber dit ræsonnement om, at du vil maksimere rummet indeni, men du vil alligevel ikke bruge pladsen over en syllbräda. Jeg har haft et opbevaringsrum, der var bygget på lignende måde, og det var helt håbløst at opbevare ting og maskiner der, når væggene ikke kunne udnyttes. Efter et par måneder lagde jeg plader på igen, og pludselig blev opbevaringsrummet større. Hvis du alligevel kun skal have campingvognen der, kommer du ikke til at gå ind og ud af en dør i nogen større udstrækning (det er typisk anvendelsesområdet for at efterlade væggen uden panel eller plader indvendigt). Men du vil måske have en hylde til havemøbler eller fortelt.
 
  • Synes
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.