Overvejer at lave en åbning i en væg mellem køkken og VR i et rækkehus fra 60'erne. Ved ikke hvilket materiale væggen er lavet af, og heller ikke om den er bærende. Kan man se sådan noget, hvis jeg kan få fat i en tegning over huset? Eller skal jeg have en byggevirksomhed til at kigge på det? Hvis det er letbeton og ikke "fuldstøbt" beton, kan jeg afgøre det, inden jeg går i gang med arbejdet?
Jeg er maler, ikke byggeekspert... Kan hjælpe med svar på jeres spørgsmål om maling!!!
Jeg er maler, ikke byggeekspert... Kan hjælpe med svar på jeres spørgsmål om maling!!!
Tegningen kan give den information, men hvis det ikke giver svaret, kan du nok, hvis du er maler, nemt lappe overfladen efter at have lavet en lille prøve. Spøg til side, det bedste plejer at være at demontere og kigge ind i konstruktionen.
Bor og dan dig et billede af, om det er hult (formentlig gips på trælægter).
Hvis ikke, fjern overfladen (formentlig puds) og undersøg, om indermaterialet er mursten eller måske lecabeton (blødt og kan let smuldres med for eksempel et søm eller en mejsel). Hvis du ikke kan fjerne overfladen, er væggen nok af beton.
Bor og dan dig et billede af, om det er hult (formentlig gips på trælægter).
Hvis ikke, fjern overfladen (formentlig puds) og undersøg, om indermaterialet er mursten eller måske lecabeton (blødt og kan let smuldres med for eksempel et søm eller en mejsel). Hvis du ikke kan fjerne overfladen, er væggen nok af beton.
Tværs spærret sandsynligvis bærende, afhængig af spærekonstruktion. Langs med spæret formodentlig ikke bærende. Men gæt aldrig! Tag en tømrer med hjem fra en byggeplads og giv ham en kasse øl som tak for hjælpen for at han kigger på det for dig.
Tak for svarene! Vil vende tilbage i sagen...
Klik her for at svare