Jeg har nogle håndværkere her, som har brækket gulvet op i kælderen, gravet ud 30 cm, skiftet afløbsrør, afrettet med leca, isoleret med flamingo 2x7 cm, lagt gulvvarmeslanger og armeringsnet.

I dag støbte de det nye gulv med Byggmax Støb Grov. I morgen vil de lægge flydespartel ovenpå og dagen efter vil de lægge trægulv med foam som trinlydsdæmpning.

Da jeg spurgte dem, om man virkelig kan lægge trægulv to dage efter støbning, grinede de ad mig, fordi jeg var fjollet. Det var slet ikke noget problem, og sådan havde de gjort hundrede gange før.

Jeg troede, at almindelig beton tog et par dage at hærde og derefter helst skulle tørre i en måned eller tre. Er jeg helt galt på den?

Problemet er fugten i betonen. Man skal måle fugtindholdet i betonen inden gulvbelægning! Det skal være under 90% har jeg for mig, ca. 12-16 uger plejer man at regne med, inden man kan lægge gulv. Dine håndværkere ser ud til ikke at kunne deres sag, så stå på dig. Lad dem ikke lægge gulvet nu.

Det skader ikke at fugtmåle.

Dagens bygningsaktiviteter handler om at presse tid og priser. I mange tilfælde ignorerer man helt producentens tørrehensvisning.

Det behøver ikke blive forkert, men det kan. Og det burde egentlig være nok til at vente, hvis man ikke foretager en måling eller henviser til produktinformationen.

Der findes jo spartelmasse, der tørrer 1mm per døgn og 10 mm per døgn.

Fred vom Jupiter sagde:
Når jeg spurgte dem, om man virkelig kan lægge trægulv to dage efter støbning, så grinede de ad mig, fordi jeg var fjollet. Det var slet ingen problemer, og sådan havde de gjort hundrede gange før.
Jeg tror dem 100% :)
I deres sted ville jeg have brugt hurtigtørrende spartelmasse, f.eks. Weber Floor 4040 Rapid, da det ikke ser ud til at dreje sig om større dybder end 10 cm (?)

"Floor 4040 kan belægges efter ca. 2 timer, forudsat at gulvbelægningen tåler mindst 85% RF. Den angivne tørretid forudsætter et godt udtørringsklima med +20 °C, 50 % RF og et vist luftskifte."

Men uanset hvad der bruges, vil du have en forhøjet fugtighed i hele rummet i flere døgn (affugtning må ikke bruges ved flydespartel) og hvis man derudover følger gulvproducentens anbefalinger om, at gulvet skal ligge i det rum, hvor det endelig skal lægges, vil det nok give problemer. Nej er svaret, læg gulvet om nogle uger når fugt kvoten er korrekt.

isolde sagde:
Jeg tror dem til 100% :)
I deres sted havde jeg brugt hurtigspartel, f.eks. Weber Floor 4040 Rapid, da det ikke ser ud til at dreje sig om større dybder end 10 cm (?)

"Floor 4040 kan belægges efter ca. 2 timer, forudsat at gulvbelægningen tåler mindst 85% RF. Den angivne tørretid forudsætter et godt udtøringsklima med +20 °C, 50% RF og en vis luftudskiftning."
4040 er ikke noget flydespartel, men en faldopbygning eller finsparkel

flyd med det og du skal slibe i timer eller flyde om med flydespartel

Det er Byggmax grovbeton ca. 7 cm som blev støbt i dag, og de vil flydespartle nogle mm i morgen.

Flydespartlet tror jeg tørrer ret hurtigt, det er betonen under jeg er bekymret for. Men det kan måske tørre nedad? Det er ikke helt tæt i isoleringen med alle samlinger.

Læg aldersbestandigt plast imellem så går det nok. De her håndværkere, var de fra nogle af vores nabolande i øst?

Hvordan kunne du gætte det? Tjekkiet faktisk.

Fliken sagde:
4040 er ikke noget flydende spartelmasse, men en faldopbygning eller finsparkel

flyd med det, og du skal slibe i timer eller flyde om med flydende spartelmasse
Nej, det står jo tydeligt, at det ikke er flydende spartelmasse, herr Yxskaft.
Nej, du skal ikke flyde med, da det ikke er selvnivellerende.
Nej, man behøver ikke at slibe i timer.
Ja, det tørrer vildt hurtigt, deraf navnet Rapid.

Det er ingen svenske håndværkere, der arbejder med byggmaxbruk hvis jeg skal generalisere, godt eller dårligt siger jeg intet om, det er bare sådan jeg har opfattet det. Jeg tror der findes gulvfoam som er for beton som er nygjuten, så en på bauhaus som var hvidknottrig.

Det afhænger jo lidt af underlaget under betonen også.
Fugten skal tørre ud et sted. Enten nedad hvis jorden suger, eller opad.
Da du har frigolit under, vil det være relativt tæt derhenad.

Lægger man laminat eller trægulv, vil det virke som en barriere og suge en del fugt. Resten vil få problemer med at tørre ud, og risikere at gøre væg- eller gulvkonstruktionen fugtig over lang tid, med forhøjet risiko for fremtidige skimmel/rådskader i værste fald.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.