10,741 læst ·
32 svar
11k læst
32 svar
Kunsten ikke at bore i el, vandledninger og afløb?
Side 1 af 3
Hej,
Jeg planlægger at opsætte tørresnore i vaskerummet (kælderen) med 6x80 mm øjer (8x50 plug). Væggene er bygget med en form for hulsten (ikke blåbeton), som er meget let at bore i. Sådan ser det ud:

Vandrør går, som man kan se, hovedsageligt uden på væggene, men det er dog ikke umuligt, at der ligger nogle rør i væggene også. Hvor elen går i væggene har jeg ingen anelse om, men der er ingen eludtag eller lignende på disse 2 vægge (uanset side).
Der findes multidetektorer, som er tænkt til at hjælpe med at minimere risikoen for at bore i vigtige dele, men hvad jeg forstår fra forummet og anmeldelser, så gør de generelt et dårligt job uanset prislappen?
Så hvordan gør man her? Tør man overhovedet opsætte tørresnor i dette rum?
Edit: Tilføje at huset er bygget i 1970 og er fremstillet af Gullringshus. Kælderen er som sagt en slags hulsten, mens indgangen grundlæggende er træ med tegloverflade. Jeg kan desværre ikke huske hustilvirkeren, men det er et "standardhus," dvs. ikke egen-designet.
Jeg planlægger at opsætte tørresnore i vaskerummet (kælderen) med 6x80 mm øjer (8x50 plug). Væggene er bygget med en form for hulsten (ikke blåbeton), som er meget let at bore i. Sådan ser det ud:

Vandrør går, som man kan se, hovedsageligt uden på væggene, men det er dog ikke umuligt, at der ligger nogle rør i væggene også. Hvor elen går i væggene har jeg ingen anelse om, men der er ingen eludtag eller lignende på disse 2 vægge (uanset side).
Der findes multidetektorer, som er tænkt til at hjælpe med at minimere risikoen for at bore i vigtige dele, men hvad jeg forstår fra forummet og anmeldelser, så gør de generelt et dårligt job uanset prislappen?
Så hvordan gør man her? Tør man overhovedet opsætte tørresnor i dette rum?
Edit: Tilføje at huset er bygget i 1970 og er fremstillet af Gullringshus. Kælderen er som sagt en slags hulsten, mens indgangen grundlæggende er træ med tegloverflade. Jeg kan desværre ikke huske hustilvirkeren, men det er et "standardhus," dvs. ikke egen-designet.
Senest redigeret:
Vandet er udenpåliggende, og du ser hverken udtag eller dåser på væggen? Jeg ville sige, at det bare er at køre på.
Der er selvfølgelig en risiko for, at der går et elektrorør, der forsyner en anden del af kælderen, men den risiko ville jeg tage. Hvis du vil være lidt mere sikker, kan du jo tjekke, hvilken højde samledåserne sidder på i resten af kælderen, et eventuelt rør ligger sikkert på omtrent den højde.
Der er selvfølgelig en risiko for, at der går et elektrorør, der forsyner en anden del af kælderen, men den risiko ville jeg tage. Hvis du vil være lidt mere sikker, kan du jo tjekke, hvilken højde samledåserne sidder på i resten af kælderen, et eventuelt rør ligger sikkert på omtrent den højde.
Jeg ville absolut have boret i disse vægge. Risikoen for at du støder på en elledning er meget lille, da der ikke er stikkontakter på væggene. Der burde vel være en afbryder ved døren man ser på det nederste billede? Det er jo på den anden side af døren du skal bore, antager jeg, så du skulle være sikker, vil jeg mene.
Hmm ja nu når du siger det, på den væg med døren så er der faktisk en stikkontakt(til loftlampen) og et vægudtag nede ved gulvet. Kan man gætte at disse går lige opad? Så er det bare at undgå at sætte noget beslag lige i den retning.
Jep, mest sandsynligt lige op og lige ned.S snowjim sagde:
Og jordarbejderens tip er meget godt!
Ja det er en almindelig løsning, som hvad jeg forstår ofte anvendes der væggene er skrøbelige eller generelt svære at fastgøre i? Det bliver lige så meget boring men selvfølgelig burde det blive færre huller i væggen med en regle. Hvad havde du for mål på reglen? Behøvede du at behandle reglen på nogen måde? Hvilken afstand havde du mellem boltene? Og hvad brugte du for bolte?M Markarbetaren sagde:
Vira veje har en tendens til at revne så en regel der minimerer antallet af huller i den er helt klart interessant. Det er dog lidt trangt på den væg hvor der går en masse rør. Kan en almindelig 45x45 regel være tilstrækkelig? Og bør man behandle den på nogen måde? male? Lakere?
jeg ville have taget en tyndere type 28x70, men det går fint med 45x45 ogsåS snowjim sagde:
Jeg har betonhulsten. Reglerne er 45x95, 150cm lange og afstanden mellem væggene er 200cm. Hver regel sidder med 3 solide skruer med plug. 13 kroge (eller øjer rettere sagt da de er lukkede) i hver regel med 10cm CC. Tøjlinen er strammet så meget at der ikke bliver slæk når tungt tøj hænges op. Reglerne malede jeg hvide da jeg malede vaskerummet om. Tøjlinen løber maks 3 gange derefter er den knyttet og startet på ny igen. Trækker man den for mange gange frem og tilbage, får man meget slæk.S snowjim sagde:Ja det er en almindelig løsning som hvad jeg forstår ofte bruges der væggene er skrøbelige eller generelt svære at fastgøre i? Det bliver lige så meget boring men det burde blive mindre huller i væggen med en regel. Hvad havde du for mål på reglen? Behøvede du at behandle reglen på nogen måde? Hvilken afstand havde du mellem boltene? Og hvad brugte du for bolte?
Jeg ville have valgt 45x70 eller 45x90, eller muligvis 35mm tyk.S snowjim sagde:
Jeg ville have boltet fast med et cc på omkring 60-120cm, lidt afhængigt af hvor hårdt jeg planlægger at spænde linerne, hvor mange kg vask jeg tror det bliver, samt hvor godt fastgørelsen tager i væggen.
Male og sådan er jo frit valg. Men malet er da pænt, støv bliver jo lettere at tørre bort.
Vi har droppet traditionelle tørresnore, vi bruger rør, som vi hænger tøjet over.
Fordelen med rør er, at man slipper for folder efter snorene på tøjet.
Vi købte et antal runde gardinstænger på Ikea, som vi har hængt op i loftet. Disse svajer ikke.
https://www.byggahus.se/forum/threads/galvade-roer-som-tvaettlina.236422/#post-2043548
https://www.byggahus.se/forum/threa...aettstuga-torkstaellning.268463/#post-2377646
Fordelen med rør er, at man slipper for folder efter snorene på tøjet.
Vi købte et antal runde gardinstænger på Ikea, som vi har hængt op i loftet. Disse svajer ikke.
https://www.byggahus.se/forum/threads/galvade-roer-som-tvaettlina.236422/#post-2043548
https://www.byggahus.se/forum/threa...aettstuga-torkstaellning.268463/#post-2377646
Har du muligt et billede? Känns 10 cm CC passende for krogene?M Markarbetaren sagde:Jeg har betonhulsten. Reglarne er 45x95, 150cm lange og afstanden mellem væggene er 200cm. Hver regel sidder med 3 solide skruer med plug. 13 kroge (eller øjer rettere sagt da de er lukkede) i hver regel med 10cm CC. Vasketovet er meget stramt, så der ikke bliver hæng, når tungt tøj hænges op. Reglarne malede jeg hvide, da jeg malede om vaskerummet.
Vasketovet løber maksimalt 3 gange, så er det knyttet og startet igen. Trækker man det for mange gange frem og tilbage, får man meget slack.
Var på Hormbash i dag og købte materialet. Sådan ser skrue, plug, skive og krog ud:

Træskrue 8x90 mm
Skive 8,4
Nylonplug Barracuda 12x60 til tegl og letbeton. Skruen skal være 8-10 mm
Skruerkroge Bøjet 4,8x60
Reglerne blev for store, så jeg brugte lægten som i dette tilfælde er 25x38 mm og 2300 mm lange. Disse er nu slebet og skal grundes og males hvide.
Forhåbningen er, at det er nok med 3 bolte i de 21 cm tykke letbetonvægge. Jeg føler mig dog lidt usikker, da jeg har fået indtryk af, at visse steder har det været hulsten. Er det sådan, at det er hulsten, så må jeg måske presse en type lim ind, inden jeg sætter pluggen i, eftersom den ikke er lavet til hulsten?
Lyder dette rimeligt?

Træskrue 8x90 mm
Skive 8,4
Nylonplug Barracuda 12x60 til tegl og letbeton. Skruen skal være 8-10 mm
Skruerkroge Bøjet 4,8x60
Reglerne blev for store, så jeg brugte lægten som i dette tilfælde er 25x38 mm og 2300 mm lange. Disse er nu slebet og skal grundes og males hvide.
Forhåbningen er, at det er nok med 3 bolte i de 21 cm tykke letbetonvægge. Jeg føler mig dog lidt usikker, da jeg har fået indtryk af, at visse steder har det været hulsten. Er det sådan, at det er hulsten, så må jeg måske presse en type lim ind, inden jeg sætter pluggen i, eftersom den ikke er lavet til hulsten?
Lyder dette rimeligt?