Hvis jeg skruer og hel-limer tre st 45x220 og bruger disse som en limtræsbjælke, hvor meget last kan jeg tænkes belaste midten af bjælken med, hvis jeg har en spændvidde på 470 cm? Behøver jeg måske yderligere højde på reglerne for at klare spændvidden?
 
Årsagen er ikke større end, at jeg har en bunke 220:er liggende hjemme, men jeg må måske krybe til korset og købe lidt rigtig limtræ i stedet.
 
Hvad skal du bruge bjælkerne til?
Spørgsmålet om, hvor meget du kan belaste, er egentlig ikke relevant. Man belaster aldrig trækonstruktioner op til brudgrænsen. Det er svaj og nedbøjning, der sætter grænsen, længe før brudgrænsen er nået. Du skal også have en solid margen for defekter i træet, insektangreb, råd osv.
 
Ja det er sandt, nedbøjningen er nok problemet for mig i dette tilfælde. Jeg skal have bjælken til at veksel af en nockbalk yderst i en farstukvist. Det bliver en åben konstruktion, så jeg vil ikke have en W formet tagstol af udseendemæssige årsager. Nockbalken har 2,5 m frit spænd ind til ydervæggen på huset og 4m lange tagåser, c/c 120. Taghældning 27 grader.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.