O OveRa sagde:
Du har arbejdet godt ser jeg, og flot er det blevet.
Alt. 2 anser jeg for det flotteste med hensyn til trappen, og det vil du selv opdage over tid.
Alt 3 kan være acceptabelt, men absolut ikke nummer 1.
Nu til hegnet:
Hvis du indfælder reglerne mellem stolperne, er det flottest, efter min mening, at sætte balustre udenpå stolperne, ellers ser det mærkeligt ud, fordi balustrene så delvist vil dække stolperne eller nogle gange slet ikke.
Gør sådan her:
Sæt balustre over stolperne og ved kanterne.
Sæt balustre i midten af de delstrækninger.
Sæt balustre i midten af de nye delstrækninger.
Hvis det er nødvendigt, gentag proceduren.
Nu har du fået ret små afstande at placere resten af balustrene, hvilket er let at fordele, så det bliver fine jævne afstande.
Det gør ikke så meget, hvis mellemrummene differentierer nogle millimeter.
Sjov detalje på billedet at manden går og lyner op, har vel "pudret næsen" selvfølgelig griner jeg, som undrer mig over, hvornår indvielsesfesten finder sted.
Ups ikke meningen manden på billedet skulle have været med.. :)

Indersiden af skuret er pudset med finpuds.

Skal man male de pudsede vægge indvendigt mener I? Eller kan man lade pudset være som det er?

Spær, undertag, stolper m.m. er jo nøgent træ, og jeg havde ikke tænkt at bruge energi på at male dette, eftersom det bare er et skur.

Men jeg er usikker på, om pudset burde males..?
Fra et fugtsynspunkt burde det vel være bedst med nøgen puds, helt diffusionsåben?

Farven er kun dekoration.

Jeg vil tage denne tråd op igen. For nogle år siden havde jeg et projekt med at støbe en uisoleret plade og mure vægge i 20 cm letklinker ifølge denne tråd.

Mit problem er, at jeg nu har tænkt mig at bruge lokalet som et fitnesscenter. At isolere indvendigt loft er ret enkelt mellem loftsbjælkerne, da de ligger på c-c 60.

Men jeg har brug for hjælp og forslag til, hvordan man kan tænke for at isolere væggene og helst også betonpladen. Jeg har forstået, at at regulere en trækonstruktion direkte indenfor letklinkerblokkene ikke kan anbefales. Kan man regulere 10 cm fra letklinkervæggene indvendigt?

2 af væggene er vægge ind mod øvrige bygninger, så disse behøver egentlig ikke at isoleres yderligere.

Kan man lægge 100 mm celleplast og derefter gulvspån flydende for at isolere gulvet? Jeg er ikke så interesseret i at støbe ny beton i hele bygningen igen...

Alle idéer og forslag modtages tak

N Novisfixaren sagde:
Kan man regla 10 cm ifrån lättklinkerväggarna invändigt?
Luftspalte er ikke at anbefale. Der trives fugt og mug.
Al isolering skal være på ydersiden af sten og beton for at fungere fugtmæssigt. Det er dog ofte liiidt besværligt på eksisterende bygninger, specielt under pladen, men desværre er der ingen genveje for et sikkert holdbart resultat.

Dog, der findes risikokonstruktioner som nogle gange forekommer at fungere. Når det drejer sig om gulv, fremhæves hvor vigtigt det er at holde pladen og evt. fugtspær samt selvfølgelig isoleringen under et flydende spånpladegulv helt klinisk rent fra snavs, inklusiv skoaftryk.
Denne fremgangsmåde bør rimeligvis også kunne anvendes på vægisolering.

Måske kan man reducere risikoen ved at bruge en affugter og sænke RH så lavt, at det ikke bliver for fugtigt mod de kolde flader. Der findes tabeller/diagrammer tror jeg, hvor man kan se hvor lav RH skal være. Men, man må da vide hvilke temperaturer der vil være ved plade og vægge.

Der findes dog to sikre muligheder for at undgå mugfælder og dårlig sundhed:
1) Tænk om og træn et andet sted.
2) Tag en højere opvarmningsomkostning og isolér ikke.

Oldboy Oldboy sagde:
Luftspalt er ikke at anbefale. Der trives fugt og skimmel.
Al isolering skal være på ydersiden af sten og beton for at fungere fugtmæssigt. Det er jo dog ofte liiite besværligt på eksisterende bygninger, især under pladen, men desværre findes der ingen genveje for et sikkert holdbart resultat.

Dog, findes der risikokonstruktioner som nogle gange ser ud til at fungere. Når det gælder gulv fremhæves det, hvor vigtigt det er at holde pladen og evt. fugtspærren, samt selvfølgelig isoleringen under et flydende spånpladegulv helt klinisk rent fra snavs, inkl. skomærker.
Denne fremgangsmåde bør rimeligvis også være anvendelig på vægisolering.

Måske kan man mindske risikoen ved at bruge en affugter og sænke RH så lavt, at det ikke bliver for fugtigt mod de kolde overflader. Der findes tabeller/diagrammer tror jeg, hvor man kan se, hvor lav RH der skal være. Men, man skal da vide, hvilke temperaturer der vil være mod plade og vægge.

Der findes dog to sikre alt for at undgå skimmelfælder og dårlig sundhed:
1) Tænk om og træn et andet sted.
2) Tag en højere opvarmningsomkostning og isoler ikke.
Du mener i så fald kun isolere i loftet, hvor det går i 200mm stenuld?

Kan man forestille sig at isolere væggene med 10cm celleplast og derefter mure ny række leca udenpå?

N Novisfixaren sagde:
Du mener i så fald kun at isolere i taget, hvor der går i 200mm stenuld?
Ja, det er passende, hvis det skal opvarmes.

N Novisfixaren sagde:
Kan man tænke sig at isolere væggene med 10cm cellplast og derefter mure en ny række leca udenpå?
Ja, det bør principielt blive som sådan nogle "plus-block" eller hvad de hedder. Også her er det sandsynligvis en fordel, om end måske ikke supervitalt, at forsøge at minimere eventuelle luftlommer. Væggen skal pudses på indersiden for at blive lufttæt.

Oldboy Oldboy sagde:
Ja, det är passende, hvis det skal opvarmes.

Ja, det bør principielt blive som sådanne "plus-blokke" eller hvad de hedder. Også her er det sandsynligvis en fordel, om end måske ikke ekstremt vigtigt, at forsøge at minimere evt. luftlommer. Væggen skal pudses på indersiden for at blive lufttæt.
Man kan jo lægge 10 cm celleplast på det eksisterende gulv og støbe en ny plade ovenpå, men jeg ved ikke, om du ville sige, at det er økonomisk forsvarligt?

Hvis man tænker luft-luft varmepumpe og at arealet er 90 kvm loftshøjde ca. 240 cm vægge 20 cm lecablokke i øjeblikket pudsede begge sider. 200 mm isolering i loftet. 0 isolering i gulvet er det en katastrofe at opvarme det til 16 grader?

2 vægge grænser jo til tilstødende bygninger og er isolerede, så der er kun to vægge, der skal isoleres/mures, men ved ikke om det er umagen værd?

På gulvet vil der blive lagt en gummimåtte lavet af genbrugte bildæk ca. 1 cm tyk, jeg tænker, den bryder kuldebroen fra betonen noget måske?

N Novisfixaren sagde:
Du kan jo lægge 10 cm polystyren på det eksisterende gulv og støbe en ny plade ovenpå, men jeg ved ikke, om det er økonomisk forsvarligt?
Det afhænger af, hvordan man vurderer det, og om man gør det selv eller hyrer arbejdet ud. Hvis det er gjort ordentligt, er det rimeligvis et plus, som holder længe.

Andre overvejelser er rimelige, men desværre meget svære at besvare.
Man skal vide, hvor meget varmeenergi der går tabt, og sammenligne med et bedre isoleret alternativ, hvor udgifter og arbejdsindsats også skal vurderes (+ eventuel risiko ved risikokonstruktion).
Selvfølgelig bliver varmetabet mindre med ekstra isolering af væggene, men som ofte viser sig for almindelige boliger, så gør det ikke så stor forskel som man kunne tro. Ventilation er ofte den største enkeltstående udgiftspost i varmeregningen nu om dage.

En tyk, godt fugtgennemtrængelig måtte gør en stor forskel på kolde gulve. Kompakt gummi leder nok varme/kulde ret godt.

I et fitnesscenter kan man jo fint/anbefalet bruge træningssko (og tækkende tøj), så et køligt gulv er ikke så kritisk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.