29,495 læst ·
189 svar
29k læst
189 svar
Konstruktion skur+trædæk på tag.
Nu er der sket ting. 
Enig i, at en plade under tagets afslutning på huset ved siden af er godt mod slid.
Personligt synes jeg, at det er grimt med skørter på trædæk, og jo større skørter desto grimmere og mere klodset indtryk. At se nydelige skråtskårne regler/tagspær er meget flottere. Gavlen nederst ser jo nydelig og god ud. Noget lignende for trædækket kan nok blive godt, men det er lidt svært at vurdere. Tror, at du må bygge og se/føle efter, som det skrider frem.
Hvis f.eks. fugle, mod forventning, skulle rode nedenunder, kan man bagefter sætte op vindnet mellem reglerne, et lille stykke ind (1-3 dm måske). (Landmænd bruger vindnet i f.eks. åbne stalde.)
Liggende eller stående hegn... Tror på stående. Dels fordi det er en klassiker, som altid fungerer, og specielt til ældre huse, og dels for at mindske indtrykket af massiv bred gavl.
Apropos gavl, dvs. kortsiden med dørene, så kan hele kileformede regler se klodsede ud, men igen er det svært at vurdere, før man har set resultatet (for mig i hvert fald).
Enig i, at en plade under tagets afslutning på huset ved siden af er godt mod slid.
Personligt synes jeg, at det er grimt med skørter på trædæk, og jo større skørter desto grimmere og mere klodset indtryk. At se nydelige skråtskårne regler/tagspær er meget flottere. Gavlen nederst ser jo nydelig og god ud. Noget lignende for trædækket kan nok blive godt, men det er lidt svært at vurdere. Tror, at du må bygge og se/føle efter, som det skrider frem.
Hvis f.eks. fugle, mod forventning, skulle rode nedenunder, kan man bagefter sætte op vindnet mellem reglerne, et lille stykke ind (1-3 dm måske). (Landmænd bruger vindnet i f.eks. åbne stalde.)
Liggende eller stående hegn... Tror på stående. Dels fordi det er en klassiker, som altid fungerer, og specielt til ældre huse, og dels for at mindske indtrykket af massiv bred gavl.
Apropos gavl, dvs. kortsiden med dørene, så kan hele kileformede regler se klodsede ud, men igen er det svært at vurdere, før man har set resultatet (for mig i hvert fald).
Tænkte konstruere hegnet med 95x95mm stolper, derefter regler 45x70 2st indvendigt mellem stolperne samt en eventuel overligger.
Derefter stående spjæl, spørgsmålet er, ville I lave disse af 22x95 terrassebrædder eller 22x95 trykimpregneret beklædningsbræt?
Hvilken afstand plejer at se godt ud mellem spjæl?
Derefter stående spjæl, spørgsmålet er, ville I lave disse af 22x95 terrassebrædder eller 22x95 trykimpregneret beklædningsbræt?
Hvilken afstand plejer at se godt ud mellem spjæl?
Antager at klædebrættet er savet på den ene side og høvlet på den anden? Har den riller/spor fræset på "bagsiden" så går den fetbort.Novisfixaren sagde:
Så det afhænger af hvilken overfladebehandling der er tænkt. Trykt trallvirke går jo fint at male med det meste undtagen slamfarve.
Tror at 30-35 mm er en passende afstand mellem spjælerne med bredde 95 mm.
Havde egentlig ikke tænkt nogen overfladebehandling overhovedet.
Tror I, at et trykket hegn ikke bliver pænt?
Ville I have lavet spjældene af terrassebrædder 22x95 eller trykket beklædningsbrædder 22x95.
Beklædningsbrættet har jo en ruere overflade, og terrassen er glat..
Tror I, at et trykket hegn ikke bliver pænt?
Ville I have lavet spjældene af terrassebrædder 22x95 eller trykket beklædningsbrædder 22x95.
Beklædningsbrættet har jo en ruere overflade, og terrassen er glat..
Det er en smagssag med udseende/overfladebehandling. Det er jo nemmest med kun trykt - ingen maling og ingen vedligeholdelse.Novisfixaren sagde:
Hvis man ombestemmer sig, kan det jo males/overfladebehandles efterfølgende. Med trykt tømmer er det alligevel en fordel, hvis det får lov at tørre ordentligt 1 - 2 sæsoner, inden det males.
I valget mellem disse to alternativer ville jeg have valgt trykt trallvirke 22x95.
Ok.
Hvordan hører jeg nemmest med ventilationen af opbevaringsrummet?
Jeg tænker mig nogle 110 plastrør med gitter på ydersiden, men hvor mange og hvor ville I placere disse?
Opbevaringsrummet er ca. 90 kvm.
Hvordan hører jeg nemmest med ventilationen af opbevaringsrummet?
Jeg tænker mig nogle 110 plastrør med gitter på ydersiden, men hvor mange og hvor ville I placere disse?
Opbevaringsrummet er ca. 90 kvm.
Kig på lærketræ til hegn oven jorden, vedligeholdelsesfrit og smukt, ellers går det jo med almindeligt olieret hvad som helst, eftersom det er i kontakt med jord at angreb sker skriver en som vil have et giftfrit byggeri.
Dimensioneringen af ventilationen afhænger jo af, hvad du skal have i dette kæmpestore lager. Traktorer, brænde, redskaber, møbler og hvor ofte du skal ud og ind, om du vil have det opvarmet hele året, delvist eller slet ikke.
Eftersom det er et lager model større, så kommer ventilationen også til at blive det, både i toppen mod taget men også nederst ved gulvet hilser
Dimensioneringen af ventilationen afhænger jo af, hvad du skal have i dette kæmpestore lager. Traktorer, brænde, redskaber, møbler og hvor ofte du skal ud og ind, om du vil have det opvarmet hele året, delvist eller slet ikke.
Eftersom det er et lager model større, så kommer ventilationen også til at blive det, både i toppen mod taget men også nederst ved gulvet hilser
Det vil aldrig være opvarmet, og der kan ligge brænde og havemøbler plæneklipper m.m.
Er der noget enkelt forslag?
Er der noget enkelt forslag?
Tænk bare på, at du skal få luften til at bevæge sig, og at fugle, insekter samt skadedyr skal hindres i at komme til dine ting.
Hvad jeg forstår, så har du kun frie vægge i to retninger, så en ventilation opad i det indre hjørne kan jo være en god idé.
Hvad jeg forstår, så har du kun frie vægge i to retninger, så en ventilation opad i det indre hjørne kan jo være en god idé.
Hvordan mener du med opad i det indre hjørne?
Har fået indtryk af, at det er temmelig blæsende?
I så fald er det sandsynligvis nok med 2-4 ventiler. Du kan jo starte der og føle dig frem til passende ventilation.
Kan ikke helt huske det, men har du betonplade med dræning og kapillarbrydende underlag, så vil ingen nævneværdig fugt finde vej op fra gulvet, og så behøves der ikke så meget ventilation.
Som brændeskur kan der være så meget ventilation som helst. Altså, hvis brændet skal eftertørre der, så bør du satse på meget ventilation (betydeligt mere end 2-4 ventiler).
I så fald er det sandsynligvis nok med 2-4 ventiler. Du kan jo starte der og føle dig frem til passende ventilation.
Kan ikke helt huske det, men har du betonplade med dræning og kapillarbrydende underlag, så vil ingen nævneværdig fugt finde vej op fra gulvet, og så behøves der ikke så meget ventilation.
Som brændeskur kan der være så meget ventilation som helst. Altså, hvis brændet skal eftertørre der, så bør du satse på meget ventilation (betydeligt mere end 2-4 ventiler).
Lidt akut spørgsmål om stående spåner på hegnet til terrassen.
Tænkte at fælde reglarne ind mellem stolperne, men lade spånerne gå udenfor stolperne.
Begynder jeg da med en spån på midten af hele hegnet og så må der blive afvigende afstande i yderhjørnerne på højre og venstre side af terrassen eller er det bedre at kløve den sidste spån på højre henholdsvis venstre side?
At måle ind så spånerne går præcis jævnt ud på højre og venstre side med samme afstand må være svært?
Taknemmelig for svar tænkte at begynde i morgen
Tænkte at fælde reglarne ind mellem stolperne, men lade spånerne gå udenfor stolperne.
Begynder jeg da med en spån på midten af hele hegnet og så må der blive afvigende afstande i yderhjørnerne på højre og venstre side af terrassen eller er det bedre at kløve den sidste spån på højre henholdsvis venstre side?
At måle ind så spånerne går præcis jævnt ud på højre og venstre side med samme afstand må være svært?
Taknemmelig for svar tænkte at begynde i morgen

Bliver en smagsråds-spørgsmål nu i stedet. Se billede.
Selvfølgelig skal hegnet fortsætte ned langs trappen.
Trappen er lang og har brug for støtte i midten af en stolpe.
Alt. 1:
Lade alle trappens hegnsstolper gå ned i plint i jorden.
Alt. 2: Lade en midterstolpe på hver side af trappen gå ned i jorden, resten slutter som hegnet på terrassen ved hegnets underkant.
Alt. 3: Alle hegnsstolper på trappen går kun til vangstykkernes kant. Så monterer jeg en stolpe i plint centralt under trappen som støtte.
Meget taknemmelig for meninger!
Du har arbejdet godt kan jeg se, og flot er det blevet. Alt. 2 anser jeg være flottest med hensyn til trappen, og du vil se det selv efterhånden. Alt 3 kan gå an, men absolut ikke nummer 1. Nu til hegnet: Hvis du feller regel mellem stolperne, så er det flottest, efter min mening, at sætte spiler udenpå stolperne, ellers ser det mærkeligt ud, da spilene så delvist vil dække stolperne eller nogle gange slet ikke. Gør sådan her: Sæt spiler over stolperne og ved kanterne. Sæt spiler i midten af delstrækningerne. Sæt spiler i midten af de nye delstrækninger. Hvis nødvendigt, gentag proceduren. Nu har du fået ganske små afstande til at placere resten af spilene, hvilket er let at dele, så det bliver fine lige afstande. Det gør ikke så meget, hvis mellemrum differ nogle millimeter. Sjov detalje på billedet at manden går og knapper gylfen, har vel "pudret næsen" selvfølgelig griner jeg, som undrer mig over, hvornår indvielsesfesten finder sted.