mit andet spørgsmål var netop luftspalte. Hvad betyder det egentlig. Er det et mellemrum mellem forskellige materialer man mener, eller er det at der er en vej ud for luften.. dvs ud udenfor bygningen

Hej!
Undskyld hvis jeg bruger fagsprog, det bliver nemt sådan når man er vant til det på jobbet. Kæresten kigger også nogle gange underligt på mig når vi taler om renovering. :)

TRP plade er betegnelsen på den type plade, som du har oven på isoleringen på billederne. Jeg er ikke sikker, men tror navnet kommer fra Trapezformet profileret plade.

Det jeg mente med at isoleringen sidder på den "forkerte" side af pladen, var at hvis man isolerer som det er gjort på dine billeder, så er pladen på den side af isoleringen som er kold, det er jo det isolering gør, den stopper varme. Og på en kold hård overflade kondenserer luftfugtigheden (tænk kold ølflaske på en varm sommerdag).

Hvis man havde isoleret på ydersiden af pladen, så havde pladen været på den varme side, og så ville luftfugtigheden ikke kondensere på pladen.

Alternativt kunne man have en plastfolie, der stopper fugten i luften, den plastfolie skal så være på den varme side af isoleringen af samme grund.

Luftspalte som man kalder det, er ganske enkelt en lille afstand mellem to materialer, fx mellem facadebrædder og selve vægkonstruktionen, den afstand tillader luft at bevæge sig og dermed medbringe fugt og lade materialet ånde så at sige. Vigtigt er det dog, at den luft har mulighed for at vandre ud gennem en sprække øverst og en nederst, varm luft stiger jo.

Håber det klargør det :)

//

S
har I skovlet taget?
tænker på om I ved et uheld har lavet hul i asfaltpappen.
men ellers ser taget konstruktion ikke godt ud

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.