hej

Jeg købte for snart 2 år siden et nyt hus af en mindre entreprenør. Dog opdagede vi tidligt i det halvt nedgravede garage, at der kom fugt ind langs væggene og bageste loft, og at alle de stoffer vi havde i garagen mugnede. Entreprenøren hævdede, at det bare er at forbedre lidt på den lagte "asfaltlignende" måtte, der ligger over garagen.

Det er i år efter snesmeltningen blevet værre, og i dag besluttede jeg at rive det indre gipstak ned for at se, hvordan det så ud.

Til min overraskelse fik jeg en hel skylle vand over mig, da jeg åbnede loftet.

Det ser dog mere ud som "meget meget" kondens, men antar at det kommer ind fra væggen. Det har desuden mugnet i bjælkelaget.

Hvad tror I? Jeg er helt uvidende og har enormt svært ved at argumentere med håndværkeren.

Hvad jeg ved om garagen

Den er nedgravet og opbygget af Leca. Loftet er gips, reglar, isolering og så et pladeloft. Ovenpå pladen er det støbt beton, og ovenpå dette er der en "asfaltmåtte."

Ovenpå garagen er der en terrasse som

Alle tip modtages.

• Fugtpletter på loft og vægge i garage viser tegn på kondens og mulig skimmelsvamp, ledninger ses langs loftet.
  • Trævæg med skimmel og fugt under metaltag i garage.
  • Trætage med isolering og synligt metalplade i et halvt nedrevet loft, viser tegn på fugtproblemer og mulig skimmel i et nedgravet garage.
  • Fugtskadet væg og bjælkelag i nedgravet garage viser misfarvning og vandskader, med synlige træbjælker og grus omkring, indikerer kondensproblemer.
Ser meget mærkeligt ud. Du burde måske lade en besigtigelsesmand kigge på det der.

At der bliver kondens der, er ikke så mærkeligt, hvis du har meget fugtig luft i garagen, og garagen er opvarmet. Det ser ud til at mangle en dampspærre (plast) i loftet. Varm fugtig luft kan da trænge op og kondensere mod det kolde ydertag.

Men så kommer jo spørgsmålet: Hvorfor er der så fugtig luft i garagen, Væggen ser jo også fugtig ud.

Føles mærkeligt.

En helt anden ting. Elinstallationen ser alt andet end fagmæssig ud, er det hjemmelavet eller har samme bygherre fikset det også?

Jeg havde definitivt kontaktet en besigtigelsesmand og lavet en besigtigelse.

Indertagets konstruktion virker ikke fornuftigt lavet, da du får så meget kondensvand, ved du om det er blevet drænet, inden garagen blev bygget, da væggen
virker meget fugtig?

Kigger man på det sidste billede, virker et par af lægterne ikke at være i bunden af bjælkeskoene - sjusket udført....

Hej

Vi har haft en besigtigelsesmand og lavet en ekstra besigtigelse på dette, ganske vist før vi tog taget op. Men han gav kun afslag på grund af fugt i garagen, og at det lå på Entreprenøren at kontrollere og udbedre. Han kiggede ikke på direkte fejl/foranstaltninger. Lidt mærkeligt, med tanke på hvad en besigtigelsesmand koster.

Værd at tilføje er også, at taget ikke er afløbende, så vand bliver derfor stående på taget efter regn. Dette skal udbedres med spartelmasse og ny asfaltpap ifølge entreprenøren.

Hvor fandt I synsmanden, han virker ikke særlig grundig, hvis han ikke fandt flere fejl end det, hvordan valgte du synsmanden, var det på anbefaling fra entreprenøren?
Underligt at han ikke kom med nogen forslag til løsning af problemet.

At taget ikke har nogen afvanding er desto mere alvorligt, normalt er et "fladt" tag ikke helt fladt, men har fald mod kant eller mod brønd oppe på taget (større bygninger).

At bruge spartelmasse for at skabe fald og derefter lægge ny asfaltdug er ingen god løsning, da dette øger vægten på tagene, hvis der er tale om større tykkelser, bliver det store vægt, det handler om. Dette medfører, at taget får mindre bæreevne for f.eks. sne.

Du bør nok kontrollere, hvor meget spartelmasse der skal lægges og eventuelt nægte at acceptere denne løsning og i stedet sørge for, at de hælder taget korrekt i stedet, gør om og gør det rigtigt...

Vi har nu revet hele indvendige loft og indset, at der hverken var diffusionsspærre eller luftspalte. Der er ingen åbning udad under pladen, da den støbte plade ovenover dækker alle siderne. Så det føles som om der bliver ekstrem kondens, som ikke kan komme ud.

Kan dette anses for at være en godkendt byggeteknik? Eller er det en tilstrækkelig stor fejl til at iværksætte en afhjælpning, at man ikke har nogen luftspalte under pladen?

Vi tørrer i øjeblikket garagen med ventilatorer, men hvad tror I om skimmelsvampen i træet? Kan man leve med det, eller skal det udskiftes?

Skimmelpletterne på træet tror jeg ikke er noget problem, bare du får stoppet væksten (får det tørt).

Desværre ser det ud til, at I har været udsat for en fejlkonstruktion.
Hvad viser det sidste billede? Er det mod huset eller garagen?
Hvad er der ovenpå garagen?

I har sandsynligvis brug for en diffusionsspærre mod garagen (hvis det er opvarmet), og et ventileret luftlag med afvanding mod pladen. Helst ville man jo have haft en betonhvælving med frigolitisolering i loftet (hvis det er leca/beton eller lignende i væggene...

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?fmcraz

Vi har nu revet al isoleringen ud og tørrer alt.

Det sidste billede viser siden af garagen. Da taget ikke har hældning fremad, kan man se, hvordan vandet i stedet finder vej ned på siden af taget. Der begynder at blive en tydelig vandskade på ydersiden.

Oven på garagen er det, som sagt. Støbt beton over pladen. På betonen er der en måtte, og oven på måtten er der en træterrasse på regler.

Håndværkeren mener, at det ikke er nødvendigt med dampspærre i garagen, samt at det ikke behøves nogen ventilationsspalte, der går ud af garagen.

Jeg har selv ingen anelse om, hvor man henvender sig for at kontrollere, om det han siger er korrekt.

En kommentar på hans argument.
Om han hævder, at det ikke behøves hverken plast eller ventilation, så burde han ikke have isoleret undertaget eller lavet et undertag for den sags skyld.
Antager, at han mener, at garagen skal være "kold" samt at den ikke skal bruges så meget, mindre fugtig luft samt ingen varm luft.
Så havde argumentet måske været ok.
Tror han svamler.. =)

/P

Hvad er det I har købt? Står det, at det er en koldgarage i papirerne?

Byggesagkyndige har vel konstateret skade? Er det ikke på tide at kontakte forsikringsselskabet så? Hvem er det, der har påbegyndt arbejdet med at fjerne det beskadigede materiale?

Det letteste er at kontakte en bygningsingeniør, enten om der findes en tilgængelig i kommunen eller finde en via nettet - har du ingen i familien der kender nogen?

Som jeg tidligere skrev, at øge hældningen/drænningen på taget ved at lægge spartelmasse (flydespartel?) gør taget tungere og du får mindre bæreevne og øget belastning.

Vedrørende elektriciteten der er trukket, findes der en attest om hvem der har gjort dette samt at firmaet har autorisation?

For mig lyder det som om entreprenøren simpelthen enten har glemt diffusionslaget eller "troet" at det ikke er nødvendigt og derefter forsøger at argumentere det bort.

Hvor meget spartelmasse beregner han der behøves? Håndværkeren påstår at du ikke behøver diff-spærre eller ventilationsspalte, hvordan bortforklarer han så kondensvandet?

Fortsæt med at tage billeder og dokumentere alt. Skriv alt ned håndværkeren siger, så du ved hvad der er blevet sagt.

Hvis garagen ikke er opvarmet, kan det være berettiget at undlade dampspærre (det er da nogle gange koldere i garagen end udenfor). Dine billeder viser jo som nævnt ovenfor kondensvand, og så plejer man at have et undertag (tagpap, plastik, masonit eller andet), der leder kondensvand væk.

Sådan her irriterer mig.

Jeg ser flere fejl og mangler bare på billederne, du har lagt op, som får mig til at undre, om det er en seriøs entreprenør, du har købt huset af.

Billede 1:
X.El-installationerne ser forfærdelige ud. Ikke engang en praktikant på el-linjen ville gøre sådan.
X.Gipsen ser ud til at være meget sparsomt skruet fast.
X.Fugtgennemslag i det, der ser ud til at være en pudset væg. Tegn på, at enten dræneringen eller tæthedsbarrieren er dårlig.
X.Uspacklet og umalet gips i loftet.
X.Dåse uden låg (kan være demonteret af TS)
X.Væggene ser ud til at være umalte eller ikke støvbundne. (Kan være et aktivt valg)

Billede 2 og 3
X.Utrolig meget kondens eller lækage i TRP-pladen.
X.Træ monteret direkte mod TRP.
X.Isoleringen på "forkerte" side af TRP (Sandsynlig årsag til, at pladen kondenserer, da den holdes kold)

Billede 4
Ved ikke, hvor den er taget, så svært at udtale mig om.
Ser ud til at være bjælker til en terrasse, og jeg ser ingen problemer i så fald.
Eventuelt er der en afløbsplade nederst på billedet, som hælder den forkerte vej.

Sandsynligvis er det indtrængende vand/fugt, som du ser på gennemslaget i væggen, det som kondenserer på pladen.

Føles som en fuskebyg, hvis jeg skal være ærlig.

//

Nogle overvejelser og tilføjelser

Vi har indkommende vand i garagen, hvilket betyder, at vi skal holde garagen varm, ellers fryser det.

Torpalainen, jeg følger ikke med på, hvad du mener med TRP, det er et begreb, jeg ikke har styr på.

Isoleringen på den forkerte side? Hvordan skulle det så været gjort?

Håndværkerens sidste ord er, at kondensen opstod ved selve byggeriet "for 2 år siden". Hvis vi nu tørrer det ud, vil der ikke være noget mere problem, da den kondens uheldigvis blev bygget ind fra start.

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.