Claes Sörmland
Rejäl sagde:
Nja. Er det passende at skjule asbest?

Når TS en dag sælger eller børnene måske overtager huset og ikke ved om denne foranstaltning og risikerer at blive udsat for dette materiale…

Man bør nok tænke sig om en ekstra gang, før man træffer nogle foranstaltninger med disse sundhedsfarlige materialer…
Hvis det er en faktor, at nogen ikke skulle forstå, at rørens isolering er asbestkontamineret, så løs det ved at købe en graveret skilt med teksten "Isolering asbest" og fastgør det på rørene med ståltråd:

https://skyltmax.se/skyltar/marksky...wpCDGWpwqkQ2ilEABABI06oXSbQ6xlwhoCxF8QAvD_BwE

• Synes
SågspånPappspikEternit og 3 andre
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Når TS en dag sælger eller børnene måske overtager huset og ikke ved om denne foranstaltning og risikerer at blive udsat for dette materiale…
Det er da præcis de samme forudsætninger som nu, et gammelt hus med mulig asbest i rørisolering, så samme foranstaltning kræves alligevel da.

At rive en fuldt fungerende isolation ned og frigøre asbestfibre bare "fordi" føles ikke motiveret, ingen udsættes for nogen risiko, hvis man bare lader det være i fred.

• Synes
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Hvis det er en faktor, at nogen ikke ville forstå, at rørenes isolering er asbestkontamineret, så løs det ved at købe en graveret skilt med teksten "Isolering asbest" og fastgør den på rørene med ståltråd:

[link]
Nogen må nok anses for at være en stor del af vores befolkning...

Claes Sörmland
Rejäl sagde:
Nogen får någ anses være en stor del af vores befolkning...
Jeg tænker tvært imod, at asbestfobien er meget udbredt.

• Synes
  • Elsker
Byggaren Bengt og 5 andre
  • Laddar…
P
Jeg tænker tværtimod, at asbestfobien er meget udbredt.
Ja fobien men kendskabet til hvor og i hvilke materialer den findes, er ikke stor..

Claes Sörmland
Rejäl sagde:
Ja fobin men kunskapen om vart och i vilka material den finns är inte stor..
Måske har du ret, men det er et empirisk spørgsmål, så vi får aldrig noget svar. Jeg anbefaler reparation af rørenes isolering og et skilt. Eller at fjerne elendigheden, men så bliver der jo mere asbestspredning.

• Synes
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Nja. Er det passende at skjule asbest?

Man bør nok tænke sig om en ekstra gang, før man foretager nogen foranstaltninger med disse sundhedsskadelige materialer…
Det er op til ejeren at beslutte, om isoleringen skal fjernes eller dækkes til. Det er som sagt større "risiko", hvis den fjernes. Hvordan vurderer du risikoen ved at gå ind i et rum som TS, hvor isoleringen har set ud på denne måde i lad os sige +30 år?

• Synes
mikethebik og 1 anden
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Det er op til ejeren at bestemme, om isoleringen skal fjernes eller dækkes til. Der er som sagt større "risiko", hvis den fjernes. Hvordan vurderer du risikoen ved at gå ind i et rum som TS, hvor isoleringen har set sådan ud i fx +30 år?
Sanering er vel det fornuftige i disse situationer..
Er du ikke enig?

Claes Sörmland
Rejäl sagde:
Sanering er vel det sunde i disse situationer..
Er du ikke enig?
Er det ikke mere rimeligt at sanere den dag, varmesystemet skal udskiftes? Bedre økonomi og risikostyring i det og den almindelige løsning hvad angår asbest.

• Synes
  • Laddar…
P
Er det ikke rimeligere at rense den dag varmesystemet skal udskiftes? Bedre økonomi og risikohåndtering i det og den almindelige løsning hvad angår asbest.
Absolut hvis ingen skal gøre indgreb i disse rør før da..
Risikoen bliver vel ikke bedre af hvis varmesystemet udskiftes?

Claes Sörmland
Rejäl sagde:
Risikoen bliver vel ikke bedre af hvis varmesystemet skiftes?
Inkluderer kun en udbudsrunde og forhåbentlig så et mere etableret firma. Det er jo en branche denne her, der arbejder med "asbestsanering" med mange useriøse aktører. Det skal tages med i en risikovurdering, at man som forbruger simpelthen bliver snydt og asbest spredes.

• Synes
mikethebik og 1 anden
  • Laddar…
P
Inkluderer kun en udbudsrunde og forhåbentlig da en mere etableret virksomhed. Det er jo en branche denne her, som beskæftiger sig med "asbestsanering" med mange useriøse aktører. Det skal indregnes i en risikovurdering, at man som forbruger simpelthen bliver snydt.
Men risikovurderingen starter hos bygherren i dette tilfælde TS, selvom vedkommende er novice. TS kan fjerne sit Bas-P ansvar, når vedkommende hyrer en entreprenør, som normalt kun har Bas-U ansvaret. Men disse bliver ikke bedre eller dårligere, uanset størrelsen på arbejdet er stort som lille, hvis alle parter opfylder deres forpligtelser…

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Det betyder att håndværkere i samtlige boliger ældre end 1970 eller så burde kræve en test da det kan have spredt sig støv nogle gange af nogen…ikke sandsynligt!
Nu drager du sagen til sin spids. Nu var det jo sådan, at det er konstateret, at der findes asbest, så MÅ det tages hånd om af uddannet personale, hvis nogen skal dertil og udføre et arbejde professionelt. Det kan ikke omgås. Man kan mene, hvad man vil om det, men sådan er det.

En privatperson må sanere selv, men eftersom denne ikke har uddannelse, kan han eller hun heller ikke attestere, at det er udført på den rigtige måde, selvom det er udført efter alle kunstens regler.

Hvad jeg mener er, at hvis man ved, at en lægmand har været og revet i asbest, kan der være mistanke om spredning af større mængder, hvilket gør, at en fagperson ikke må arbejde der, før sagen er undersøgt.

Har haft en “gubbe” fra et saneringsfirma hjemme i dag og kigget på “problemområderne” og han mente, at jeg skulle male over det, der var åbent. Se foto. Det andet rør, som er bag selve varmeanlægget, mente han, at jeg skulle bruge fugeskum og tætne med det… det føles rimeligt, men da jeg aldrig har gjort dette før, føler jeg mig lidt bekymret. Hvor stor mængde skum tør man sprøjte ind uden at den eksisterende isolering sprænges?
han sagde, præcis som en anden i tråden, at kommunen umuligt kan kræve, at et autoriseret firma skal udføre arbejdet...det er jo trods alt mig som husejer der bestemmer...
“Saneringsgubben” sagde, at jeg selv kunne udfylde tjeklisten for de tiltag, der er gjort. Hvis det ikke blev godkendt, ville de komme og tage asbestprøve. Han var ikke bekymret, men mente, at jeg selv kunne udbedre det, der var nødvendigt til en betydeligt lavere pris. Han bekræftede også, at den person, der skulle udføre målerskiftet, er berygtet og har gjort, at flere af de saneringsfirmaer, der findes her i byen, ikke vil påtage sig jobbet… Nogle tips?

• Et rør med åbning, delvis isoleret, set i et huskælder eller teknisk rum, potentielt et problemområde for reparation eller vedligeholdelse.
  • Et rør med isolering, der ser ud til at være beskadiget, ses i nærbillede. Røret har synlig brunlig rust nær sammenføjningen.
  • Synes
SågspånPappspikEternit og 4 andre
  • Laddar…
D Dilato sagde:
Så det er nok med mistanke fra en tilfældig fyr, så skal man udføre en asbestsanering?
Hvad er det ved udskiftning af måler, der gør, at asbest kunne frigives, er det ikke bare to unionsmøtrikker, der skal løsnes og skrues tilbage?
Asbest bundet i isoleringen kan vel næppe hvirvles rundt, medmindre man begynder at rive det ned?

Er det ikke enklere og mere fornuftigt, at udøveren har beskyttelsesudstyr på sig, end at tvinge alle til at sanere deres huse helt unødvendigt?
Nej også du misforstår mit svar.
Hvis mistanke findes, skal sagen undersøges. En risikovurdering skal altid foretages.
Man kommer måske frem til, at ingen sanering er nødvendig.

Hvorfor de kræver det i dette tilfælde, har jeg ingen indsigt i. Måske behøver de ændre noget ved rørene, eller noget som kan frigøre, hvad der sidder løst.

Selv har jeg ingen problemer med at arbejde, hvor isoleringen sidder pænt på rørene, hvis jeg ikke behøver gøre noget ved det.
Men hvis jeg kommer og ser kunden stå og rive det ned, så det flyver rundt, så ville jeg vende i døren.

• Synes
Eija Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.