8,264 læst ·
75 svar
8k læst
75 svar
Kommune vil udskifte fjernvarmemålere
Uheld med en paranoid håndværker. Kan du ikke tale med den ansvarlige om, hvordan du skal gøre, dække eller fjerne isoleringen selv?E Eija Johansson sagde:Præcis sådan er det. Tør ikke tage chancen uden vil kontakte et saneringsfirma, der forhåbentlig kapsler de to rør ind, det drejer sig om. Der findes en tjekliste, som saneringsfirmaet skal udfylde. Så må vi se, hvad der sker, når varmeveksleren skal udskiftes helt. Nu er det kun måleren, det drejer sig om. Det mærkelige er, at jeg dels har haft serviceaftale med kommunen vedrørende varmeveksleren samt at måleren er blevet skiftet ud for bare nogle år siden UDEN at nogen har reageret på de rør, der nu skal udbedres🤔😳
Det er desværre sådan, at alt for få har viden om asbest..E Eija Johansson sagde:Præcis sådan er det. Tør ikke tage chancer uden vil kontakte et saneringsfirma, som forhåbentlig indkapsler de to rør, det drejer sig om. Der findes en tjekliste, som saneringsfirmaet skal udfylde. Så må vi se, hvad der sker, når varmeveksleren skal udskiftes helt. Nu er det kun måleren, det drejer sig om. Det mærkelige er, at jeg dels har haft serviceaftale med kommunen vedrørende varmeveksleren, samt at måleren blev udskiftet for bare nogle år siden UDEN at nogen reagerede på de rør, der nu skal håndteres🤔😳
Selv anbefaler jeg aldrig en novice at sanere asbest indendørs, da der er risiko for spredning inde i huset..
Har talt med flere på det Kommunale selskab, der har ansat det firma, som skal udføre målerskiftet. Kommer ingen vegne. Spørgsmålet bliver kastet rundt… Tænker på at høre med saneringsfirmaet om et tilbud på indkapsling osv...Jonatan79 sagde:
Kan nogen virkelig stille sådanne krav, at man skal hyre et firma til at udføre arbejdet?
Ved man med sikkerhed overhovedet, at der er asbest, der skal saneres?
Du som ejendomsejer kan selv bestemme, hvordan og hvem der skal udføre arbejdet, der er ingen lovkrav, der tvinger dig til at hyre et firma, men hvis et firma skal udføre det, så er der en masse regler for, hvordan det skal gøres, og så bliver det dyrt. Hvis du selv gør det, er der ingen regler for, hvordan.
Selv ville jeg bare male rørene med en slags sort maling, så er al eventuel asbest bundet og 100% ufarlig, og det er tydeligt, at det er tilfældet.
Ved man med sikkerhed overhovedet, at der er asbest, der skal saneres?
Du som ejendomsejer kan selv bestemme, hvordan og hvem der skal udføre arbejdet, der er ingen lovkrav, der tvinger dig til at hyre et firma, men hvis et firma skal udføre det, så er der en masse regler for, hvordan det skal gøres, og så bliver det dyrt. Hvis du selv gør det, er der ingen regler for, hvordan.
Selv ville jeg bare male rørene med en slags sort maling, så er al eventuel asbest bundet og 100% ufarlig, og det er tydeligt, at det er tilfældet.
Jeg skal uanset handling have et saneringsfirma til at lave en asbestprøve efter at rørene er håndteret. Det skal sendes til kommunen, før underleverandøren kan komme og skifte varmemåleren🙄. Det føles som om jeg sidder i en rævesaks.D Dilato sagde:Kan nogen virkelig stille sådanne krav at man skal hyre et firma for at udføre handlingen?
Ved man med sikkerhed endda at der er asbest at sanere?
Du som ejendomsejer kan selv bestemme hvordan og hvem der skal udføre handlingen, der er ingen lovkrav som tvinger dig til at hyre et firma, men hvis et firma skal udføre det, så er der en hel masse regler for hvordan det skal gøres og så bliver det dyrt.
Hvis du selv gør det, er der ingen regler om hvordan.
Selv ville jeg bare have malet rørene med en slags sort farve, så er al eventuel asbest bundet og 100% ufarlig, og det er tydeligt at det er tilfældet.
Der findes regler om affaldets deponering, som også gælder private personer, men ingen om selve saneringens udførelse...D Dilato sagde:Kan nogen virkelig stille sådanne krav, at man skal hyre et firma til at udføre handlingen?
Ved man med sikkerhed, om der overhovedet er asbest at sanere?
Du som ejendomsejer kan selv bestemme, hvordan og hvem der skal udføre handlingen, der er ingen lovkrav, der tvinger dig til at hyre noget firma, men hvis et firma skal udføre det, så er der en pokkers masse regler for, hvordan det skal gøres, og så bliver det dyrt. Hvis du selv gør det, er der ingen regler for hvordan.
Selv ville jeg bare male rørene om med typisk sort maling, så er al eventuel asbest bundet og 100% ufarlig, og det er tydeligt, at det er tilfældet.
Man kan tage prøver...
Det er enkelt.E Eija Johansson sagde:
Fjern isoleringen selv, brug engangsoverall og maske, gør det forsigtigt så det ikke støver (det er støvet der kan være farligt) sprøjt vandsky på inden, pak i tætsiddende plastpose, derefter lufter du godt ud og vasker området vådt.
Nu kommer firmaet ind og tager prøve, ingen asbest findes.
Asbest er ikke særlig farligt, hvis man kun udsættes for det en enkelt gang i begrænset omfang. Dem, der fik skader af det, var dem, der arbejdede med det.
Ja, eftersom den som ska dit och utföra arbete inte arbetar som privatperson utan som anställd så gäller arbetsmiljöverkets regler och krav. Finns misstanke om asbestspridning får man inte arbeta där.D Dilato sagde:Kan nogen virkelig stille sådanne krav, at man skal hyre et firma til at udføre handlingen?
Ved man med sikkerhed, at der overhovedet er asbest, der skal saneres?
Du som ejendomsejer kan selv bestemme, hvordan og hvem der skal udføre handlingen, der er ingen lovkrav, der tvinger dig til at hyre et firma, men hvis et firma skal udføre det, er der en pokkers masse regler for, hvordan det skal gøres, og så bliver det dyrt.
Hvis du selv gør det, er der ingen regler for hvordan.
Selv ville jeg bare male rørene om med fx sort farve, så er al eventuel asbest bundet og 100% ufarlig, samt det er tydeligt, at det er tilfældet.
Så det er nok med mistanke fra en tilfældig fyr, så skal man udføre en asbestsanering?L lordi sagde:
Hvad er det ved udskiftning af måler, der gør, at asbest kunne frigives, er det ikke kun to unionsmøtrikker, der skal løsnes og skrues tilbage?
Asbest bundet i isoleringen kan vel næppe hvirvles rundt, medmindre man begynder at rive i det?
Er det ikke enklere og mere fornuftigt, at udføreren har beskyttelsesudstyr på sig, end at tvinge alle til at sanere deres huse helt unødvendigt?
Nej men en fagmand en VVS-mand fx.D Dilato sagde:Så det er nok med mistanke fra en tilfældig fyr, så skal man udføre en asbestsanering?
Hvad er det ved udskiftning af måler, der gør, at asbest kunne frigives, er det ikke typisk bare to unionsmøtrikker, der skal løsnes og skrues tilbage?
Asbest bundet i isoleringen kan vel knap virvles rundt, medmindre man begynder at rive i det?
Er det ikke nemmere og mere fornuftigt at udføreren har beskyttelsesudstyr på end at tvinge alle til at sanere deres huse helt unødvendigt?
Det betyder at håndværkere i samtlige boliger ældre end 1970 eller så burde kræve en test da det kan have spredt støv engang af nogen…ikke sandsynligt!L lordi sagde:
Eller køb hjem gipsbind. Klip til, dyp i vand og forsegl de åbne ender. Når det er tørret efter en dag eller to, kan rørene males med almindelig hvid vægmaling.
Derefter rengøres rummet ved at vådtørre alt tre gange. Smid klude og mopper ud.
Nu kan asbestprøve tages.
Derefter rengøres rummet ved at vådtørre alt tre gange. Smid klude og mopper ud.
Nu kan asbestprøve tages.
Nja. Er det passende at skjule asbest?Claes Sörmland sagde:
Når TS en dag sælger, eller børnene måske overtager huset og ikke ved om denne foranstaltning og risikerer at blive udsat for dette materiale...
Man bør nok tænke sig om en ekstra gang, før man foretager nogle tiltag med disse sundhedsskadelige materialer...