Kommunen vil udskifte fjernvarmemålere og har hyret et firma til dette. Den montør, der kom, nægtede at udføre arbejdet, da han hævder, at der er brudt asbest i vandrørene…kommunen kræver sanering. Undrer nu om rørene kan indkapsles i stedet for sanering? Nogen der har styr på det? Mit hus er bygget i 1965. En saneringsomkostning er mindst 10.000kr + moms.

• Rustikt vandrør med hvid belægning, mulig asbest, i ældre hus; diskussion om indkapsling kontra sanering.
  • Et gammelt vandrør med krakeleret maling og rustne pletter, sandsynligvis med asbest, installeret i et hus fra 1965, ligger på en mørk overflade.
  • Slidt vandrør med brudt isolering, mulig asbest, installeret i hus fra 1965.
E Eija Johansson sagde:
Kommunen vil bytte fjernvarmemåler og har ansat en firma til dette. Den montøren som kom nægtede at udføre arbejdet, da han hævder, at der er brudt asbest i vandrørene…kommunen kræver sanering. Undrer nu om rørene kan kapsles ind i stedet for sanering? Nogen som har styr på det? Mit hus er bygget 1965. En saneringsomkostning er mindst 10.000kr + moms.
Tjek i din aftale hvem der ejer rørene.
Der hvor jeg bor, ejer leverandøren rørene helt frem til afspærringsventilerne under selve fjernvarmeveksleren. Så har du held, så ligger ansvaret hos dem, da de ejer dem.

• Synes
Luc Reiner
  • Laddar…
Jeg bor i eget hus…

E Eija Johansson sagde:
Jeg bor i egen villa…
Jo det gør jeg også

Jeg har Vattenfall som leverandør og denne info findes på deres side om hvad de er ansvarlige for og kunden.
Kundinformation om ansvar for fjernvarmecentral og ledninger mellem kunde og leverandør Vattenfall.

E Eija Johansson sagde:
Kommunen vil udskifte fjernvarmemåleren og har hyret en firma til dette. Den montøren der kom nægtede at udføre arbejdet, da han hævder, at der er brudt asbest i vandrørene…kommunen kræver sanering. Jeg undrer mig nu over, om rørene kan indkapsles i stedet for sanering? Nogen der har styr på det? Mit hus er bygget 1965. En saneringsomkostning er mindst 10.000 kr + moms.
Det koster nul kroner hvis du gør det (fjerner asbestisoleringen) selv.

• Synes
mikethebik
  • Laddar…
Tak for engagementet! Det jeg undrer mig over, er om man kan indkapsle rørerne, der sandsynligvis har asbest i isoleringen? Hvad kan man i så fald indkapsle dem med? Eller skal de saneres helt? De skal udbedres, for at dem, der skal skifte varmemåleren, påtager sig jobbet...

D Dilato sagde:
Det koster nul kroner, hvis du gør det (fjerner asbestisoleringen) selv.
Hvordan gør man? Hvilket materiale kan man bruge?

E Eija Johansson sagde:
Hvordan gør man? Hvilket materiale kan man bruge?
Skal isoleringen fjernes? Indkapsle?

E Eija Johansson sagde:
Tak for engagementet! Det jeg undrer er om man kan indkapsle rørene som sandsynligvis har asbest i isoleringen? Hvad kan man i så fald indkapsle dem med? Eller skal de saneres helt? De skal håndteres for at de som skal udskifte varmemåleren påtager sig jobbet…
Kan du ikke skaffe en åndedrætsmaske, engangsoverall og fugte isoleringen og fjerne den selv? Ikke gratis men begrænset omkostning måske 1000 kr og et par timers arbejde lørdag formiddag.

• Synes
karlmb og 3 andre
  • Laddar…
E Eija Johansson sagde:
Tak for engagementet! Det jeg undrer mig over, er om man kan kapsle rørene ind, som sandsynligvis har asbest i isoleringen? Hvad kan man i så fald kapsle dem ind med? Eller skal de saneres helt? De skal rettes op, så de som skal skifte varmemåleren, påtager sig arbejdet…
Klart du kan kapsle ind.
Den nemmeste måde er vel plastfilm, som den type, man bruger i køkkenet, eller den type, man pakker gods ind på paller med, eller kufferten i lufthavnen.
Så kan de skifte måleren, og derefter kan du ordne det i ro og mag, når det passer.

• Synes
Nalleman64 og 1 anden
  • Laddar…
D Dilato sagde:
Klart du kan kapsle ind.
Det nemmeste er vel plastfilm som fx gladpack i køkkenet eller den type, som man indpakker gods på paller med, eller kufferten i lufthavnen.
Så kan de skifte måleren, og derefter kan du ordne det i ro og mag, når du får tid.
Ok…så måske var min idé med tyk plast og sølvtape ikke så tosset alligevel 😉

• Synes
Nalleman64 og 1 anden
  • Laddar…
E Eija Johansson sagde:
Ok…så kanske min tanke med tyk plast samt sølvtejp ikke var så tosset alligevel 😉
Men det er jo spild af tid at rive isoleringen af, smide den og tøjet i en affaldssæk og forsegle den er snart gjort og så behøver du ikke at bekymre dig eller vvs-montøren.

• Synes
Luc Reiner og 6 andre
  • Laddar…
At sanere selv er lidt tricky udover sundhedsrisikoen. Situationen kan opstå, at entreprenøren vil se et certifikat fra det autoriserede saneringsfirma, der har udført arbejdet. Viser det sig så, at en lægmand har udført saneringen, kan de kræve total sanering af rummet, hvilket indebærer en betydeligt højere omkostning end 10.000 kr.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
L lordi sagde:
At sanere selv er lidt tricky udover sundhedsrisikoen.
Situationen kan opstå, at entreprenøren vil se et certifikat fra det autoriserede saneringsfirma, der har udført arbejdet.
Viser det sig da, at en lægmand har udført saneringen, kan de kræve totalsanering af rummet, hvilket indebærer en betydeligt højere omkostning end 10.000 kr
Præcis sådan er det. Tør ikke tage chancen uden vil kontakte et saneringsfirma, der forhåbentlig indkapsler de to rør, det drejer sig om. Der er en tjekliste, som saneringsfirmaet skal udfylde. Så må vi se, hvad der sker, når varmeveksleren skal udskiftes helt. Nu er det kun måleren, det drejer sig om. Det mærkelige er, at jeg dels har haft serviceaftale med kommunen vedrørende varmeveksleren, samt at måleren er blevet skiftet ud for bare nogle år siden UDEN at nogen har reageret på de rør, der nu skal udbedres🤔😳

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.