Hej
Jeg har lidt overvejelser om præfabrikerede etagedæk:
* Er der nogle problemer med at kombinere træ og beton i etagedæk?
Det jeg primært tænker på er Heda's EW-etagedæk og Alfa stenhus' fagværksforstærkede etagedæk, hvilke begge kombinerer træ og beton, hvilket umiddelbart føles lidt risikabelt med hensyn til at træet bevæger sig mere ved temperatur- og fugtvariationer.
Alfa stenhus etagedæk (se skitse ovenfor) har en 60mm betonplade, som er forstærket med fagværksbjælker med ca. cc 300mm, hvor fagværksbjælkerne er opbygget af stålstænger, som er faststøbt i betonen og i underkanten en 45x45 regel for at optage trækkræfterne og for at kunne montere loftet på etagen nedenunder.
Heda's EW-etagedæk (se billedet ovenfor) synes i princippet at være et træetagedæk med gulvregler, hvor en 80mm betonplade er støbt fast på undersiden, så betonpladen kan optage trækkræfterne og fungerer som loft på etagen nedenunder.
* Er der nogle problemer med de to konstruktioner med temperatur- og fugtvariationer?
* Er det rimeligt at vende Hedas etagedæk om, så betonpladen bliver gulv i stedet for loft? Træ er bedre til at optage trækkræfter, så det bør vel blive stærkere, eller? (Se billede nedenfor)
* Er der nogle problemer med at kombinere træ og beton i bjælkelag?
At kombinere træ og beton i et mellembjælkelag bør ikke være noget problem.
Forudsætningen er dog at man følger
* Er der nogle problemer med de to konstruktioner med temperatur- og fugtvariationer?
Jeg går ud fra, at produktudvikleren har sørget for, at der er en bevægelsesmulighed i samlingen mellem materialerne på en eller anden måde. Det er ikke noget, der bekymrer mig, når jeg ser de to alternativer.
* Er det rimeligt at vende op og ned på Hedas bjælkelag, så betonskiven bliver gulv i stedet for loft? Træ er bedre til at optage trækkraft, så det bør vel blive stærkere eller?
Man skal absolut følge producentens monteringsanvisninger for produktet. Du har ret i, at beton er dårligere til at optage trækkraft, og at de er størst på undersiden, men det er armeringen i betonen, der har denne funktion. De har dimensioneret deres produkt til en montering med træ øverst og beton nederst, og derfor skal man montere sådan.
I tilfælde af et omvendt EW-dæk tænkte jeg i så fald, om det ville være rimeligt for en anden betonelementproducent at beregne og fremstille et tilsvarende omvendt dæk, er det svært for producenten at beregne?
Angående bevægelsesfrihed, er der nogen makslængde, der ikke kræver bevægelsesfrihed? der findes betonleverandører, der støber træregler omkring vinduer, det burde ikke give så stor bevægelsesfrihed da, er det rimeligt at gøre sådan?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.