Jeg sidder i disse dage og planlægger mit måske største projekt i livet, præcis som for mange andre, nemlig at bygge et hus, og som privatperson er der en hel del at sætte sig ind i, hvilket i sig selv ikke er et problem, bare udfordrende , og nu befinder jeg mig på et punkt, hvor jeg gerne vil have lidt hjælp, og jeg vil forsøge at forklare mit "dilemma" så godt jeg kan.
For en tid siden opdagede jeg materialet skumglas eller celleglas, som det også kaldes, og har læst en del om det. Jeg er blevet lige så vild med dette materiale som med træfiberisolering, og begge er i sig selv ret nemme at have med at gøre. Generelt kan man arbejde med dem, som man gør med celleplast og mineral- og glasuld. Men nu er det ikke præcis dette, der er dilemmaet, så lad mig forklare.
Koljern (KL Nordic AB) udviklede en betonfri "plade-på-jord" løsning, som består af galvaniserede plade-letbjælker og celleglasisolering, der bygges på deres fabrik og derefter transporteres og placeres på stedet. Syllen monteres i pladeregelen, der så huser vægkonstruktionen, mens gulvet lægges ovenpå stålhjelm-celleglasisoleringselementerne. Her nævnes ingen problemer med eventuel fugt eller lignende i gulvet, hvilket jeg vil vende tilbage til.
Ser vi på Leif Tjälldén AB, der udviklede hybridgrunden, er dette lige ud ad landevejen en isoleret torpar- eller krybekældergrund med bjælkelag ovenpå grunden, og jeg citerer:
Bjælkelaget ovenfor hybridgrunden, dvs. rummet mellem plastfolien og gulvspånen, skal ikke fuldisoleres, men kun trinlydsisoleret med 70 mm mineraluld. Dette fordi isoleringen ligger i grunden, og bjælkelaget havner så på den varme side. Trinlydsisoleringen kan enten fastgøres i overkanten eller underkanten af bjælkelaget. Hvis den ligger i underkanten, kan man lægge den på tværgående reglar eller på trossbunden.
Teksten kommer fra information under "montering" fanen.
Og nu til mit spørgsmål.
Hvorfor findes fugtproblemet ikke for Koljern-grunden, men for hybridgrunden? Bliver Koljern-grunden anset for at være bygget på den kolde side, så fugt ikke akkumuleres som det kan gøre for hybridgrunden?
Altså, kigger man lidt rundt, så synes Koljern-grunden, præcis som betonplade, i høj grad at være bygget nedad, så "trælageret" findes straks over jordoverfladen, mens hybridgrunden eksisterer mest ovenfor jorden, og bjælkelaget udsættes dermed for større temperatursvingninger og derfor isoleringsanbefalingen?
I koljernalternativet findes ingen materialer, der er fugtfølsomme, hvilket der ofte findes i "krybekældre", hvor disse ofte kombineres med organiske materialer. Koljernalternativet er også garanteret lufttæt. Det Hybridgrunden gør, er at skabe et miljø "passende" for organiske materialer i bjælkelaget samt at sikre et hygiejnisk indeklima, en noget kunstig løsning på et problem, som man mange gange kan undgå ved ikke at bygge en "krybekælder".
Ved du hvilke geotekniske forudsætninger der gælder på stedet? Hvis ikke, er det godt at finde ud af dette, da det styrer valget af fundament.
Hej bossespecial, og tak for responsen. Kort sagt ejer jeg i øjeblikket ingen jord, men kigger kun på fundamentet med udgangspunkt i at bygge selv, dels "for at" og dels for at reducere totalkostnaden.
1.) Jeg sætter virkelig pris på dit perspektiv af "passende", da jeg mistænkte lidt, at dette kunne være en af hovedårsagerne. Hvis der er lidt luft omkring, kan fugten komme og gå mellem isoleringen og gulvet. Kan det også være sådan, at fordi plast-siden er diffusionstæt nedad, kan dette skabe et lag af fugtopsamling og vådhed?
2.) Når det kommer til Koljerngrunden, bør det bemærkes, at celleglasisolering er kapillærbrydende, og deres konstruktion, som du påpeger, er helt lufttæt, dels fordi de bygger en klimaskal rundt om "pladen" (se billede), som er ekstra isolering, fugt- og lufttæthed, noget som Hybridgrunden i sig selv ikke tilbyder.... men hvad hvis den gjorde det ???
2.1) Hvad hvis vi tager udgangspunkt i et krydsgrund, men i stedet for celleplast bruger celleglas, bygger bæringen med Leca-blokke, som hviler på *Foamglas Perinsul, og derefter skaber en klimaskal, der inkluderer bjælkelaget lig Koljern metoden ovenfor. Bør det organiske træmateriale ikke være omsluttet, fugt- og lufttæt og således undgå fugtproblemer?
* Foamglas Perinsul er godkendt som byggeelement ifølge [Eurokode 6: Design af murværkskonstruktioner - Del 1-1: Generelle regler for armerede og uarmerede murværkskonstruktioner]. Perinsul er et kombiord af Perimeter (omkreds) og insulation (isolering)
Mens jeg sov (som man plejer at sige), kom jeg frem til, hvordan jeg skal bygge fundamentet med så lidt besvær som muligt, men stadig udgå fra Koljern / plade-på-jorden perspektivet, og så ender jeg op med KL-træplade på cellglas med bitumen eller lignende som forbindelse. Den linkede artikel, som I kan se under denne tekst, gennemgår, hvorfor et sådant fundament har meget mindre klimapåvirkning og potentielt kan holde længere end Koljernfundamentet. Selvfølgelig er det den samme person, der står bag både Koljern og Trelicell, hvilken fyr
Mens jeg sov (som man plejer at sige) så kom jeg frem til, hvordan jeg skal bygge fundamentet med så lidt besvær som muligt men alligevel udgå fra Koljern / plade-på-jord perspektivet, og så ender jeg op med KL-træplade på cellglas med bitumen eller lignende som forbindelse. Den linkede artikel som I kan se under denne tekst går igennem, hvorfor et sådant fundament har meget mindre klimapåvirkning og potentielt kan holde længere end Koljernfundamentet. Selvfølgelig er det den samme person, der står bag både Koljern og Trelicell, hvilken type
[link]
Hej. Hvordan går det med fundamentplanerne?
Jeg undersøger for at bygge nyt og er præcis som dig inde på alternativer til den elskede betonplade, det bør også være i lignende prisklasse eller billigere. Kiggede kort på linket og oplever, at trelicell stadig er i konceptstadie. Findes det til køb, og har du fået nogen prisanvisning?
Jag sonderar för att bygga nytt och är precis som du inne på alternativ till den älskade betongplattan, det bör även vara i liknande prisklass eller billigare. Kikade kort på länken och upplever att trelicell fortfarande är i konceptstadie. Finns det att köpa och h
Naturlig obegåvning sagde:
Hej. Hur går det med grundplanerna?
Jag sonderar för att bygga nytt och är precis som du inne på alternativ till den älskade betongplattan, det bör även vara i liknande prisklass eller billigare. Kikade kort på länken och upplever att trelicell fortfarande är i konceptstadie. Finns det att köpa och har du fått någon prisuppgift?
ar du fått någon prisuppgift?
Hej. Jag skapade en blogg i somras där jag gick igenom en del saker som vilket isoleringsmaterial för vägg och grund, vilket ledde fram till en hel del intressant fakta som jag är glad jag spenderade tid på. Medan jag jobbade på det så tog jag fram en grund som bygger på arbetet koljern gjorde när de utvecklade sin grund, men eftersom stål balkarna dom använder kostar flera gånger mer än en träbalk, så gick jag tillbaka till ett hederligt träbalks fundament ovanpå skumglaset. Detta kan du läsa om under [That which everything rests upon.] inlägget. Men nu sitter jag och funderar på om jag ändå ska gå tillbaka till Leca sula/betong och mur men behålla skumglas & fibercement skalet medan Perliten naturligt följer med (som du kan läsa om).
Att bygga med Leca och trä är betydligt billigare och enklare då jag inte behöver ta in hjälp och jag kan förhandskapa allt material innan jag lägger ut och monterar. Så i skrivande stund så har jag två alternativ att jobba med. Nu ligger mitt bygge några år bort då jag tänkte spara till allt istället för att ta lån, men inte bara det, jag ska hitta min tomt me, bara det är en resa ...
Onemind. Hybridgrund som jeg læste om i din link er interessant!! Men perlite er ikke fornybart. Erstat cellglasskivorna med skumglasgranulat 300mm og perlite med skumglasgranulat 300mm giver 600mm isolering til lavere omkostning (alt. linsisolering i øverste bjælkelag?). Eventuelle lækager løber direkte gennem skumglasset ned i jorden! Gulvvarme i installationsbjælkelaget giver spildvarme ned i bjælkelaget, som holder træet tørt? Hvad tror du? Skal selv bygge i Västergötland og overvejer den mest passende fundament. Hilsen tomas.fredholm@hotmail.com
Notér at jeg tidligere i tråden nævnte, at når jeg endelig bygger, bliver det ikke med Skumglasskivor, men med traditionelle Leca blokke, men jeg vil tilpasse isoleringen af skumglasskivor langs siderne, i henhold til Koljern grunden.
Da Perlite er løs masse kan den fjernes og "genbruges" et andet sted, præcis som med skumglas. Det fine ved Perlite er, at det er kapillærbrydende efter 6mm, tror ikke skumglas granulat er det, og der er meget mere tomrum mellem granulaterne, da de er så store, hvilket kan lede vanddamp begge veje. Så hjælper gulvvarme med at holde en del væk, men det gælder om at isolere under slangerne, så der bliver så lidt spild som muligt ned i grunden. Så længe fugten ikke finder ind, er der ikke brug for opvarmning dernede. Da den er uventileret, får man heller ikke problemer med dugpunkt og fugttilførsel som en traditionel ventileret krybekælder har. Der findes ganske vist aktive systemer, der kan drive fugt væk, men det bedste er at begrænse tilførslen.
Hybridgrunden er behagelig på den måde, at den er færdig (Lego), mens Leca perspektivet er mere traditionel byggeri. Hvad der er bedst, bliver personligt. Der er altid en ekstra omkostning ved at købe færdige systemer, hvilket er som det skal være, da nogen anden har brugt tid på udvikling, produktion m.m. Men dette gælder vel også selve huset, at købe færdigt kontra løsvirke. Tid er en faktor, absolut, og har man travlt, må man simpelthen købe tjenesterne.