Hej,
Vi er lige flyttet ind i vores (første) hus og gik tidligt i gang med fyrretrappen med nålefiltbeklædte trin. Nålefiltet gik af efter lidt arbejde, og derefter sleb vi trappen let med maskinsliber. Endelig fik den nogle lag maling. Trinene er behandlet med hårdvoksolie (resultatet er meget diskutabelt..). Før vi gik i gang, fjernede vi den spærre, som sidder i den nederste del.
Efter vores operation har vi opdaget, at trappen knirker på hvert trin. Det lyder som om hele trinet knirker, og det gælder alle trin, og "volumen" på knirken er den samme på hvert. Vi har prøvet at montere spærret igen, uden at knirken er blevet lindret.
I øvrigt har vi ikke løsnet eller på anden måde påvirket trappens konstruktion. På hvert trin sidder en liste på trinets forside, som tidligere gik op over nålefiltet, den er slebet ned et par millimeter for at gøre trinene plane.
Jeg har søgt i tidligere tilsvarende tråde, men finder desværre intet, der med min (meget) begrænsede viden og erfaring peger mig mod en tydelig løsning.
Stor tak på forhånd, og tak for alle de fantastiske tråde, der findes her for en nybagt husejer.
Vi er lige flyttet ind i vores (første) hus og gik tidligt i gang med fyrretrappen med nålefiltbeklædte trin. Nålefiltet gik af efter lidt arbejde, og derefter sleb vi trappen let med maskinsliber. Endelig fik den nogle lag maling. Trinene er behandlet med hårdvoksolie (resultatet er meget diskutabelt..). Før vi gik i gang, fjernede vi den spærre, som sidder i den nederste del.
Efter vores operation har vi opdaget, at trappen knirker på hvert trin. Det lyder som om hele trinet knirker, og det gælder alle trin, og "volumen" på knirken er den samme på hvert. Vi har prøvet at montere spærret igen, uden at knirken er blevet lindret.
I øvrigt har vi ikke løsnet eller på anden måde påvirket trappens konstruktion. På hvert trin sidder en liste på trinets forside, som tidligere gik op over nålefiltet, den er slebet ned et par millimeter for at gøre trinene plane.
Jeg har søgt i tidligere tilsvarende tråde, men finder desværre intet, der med min (meget) begrænsede viden og erfaring peger mig mod en tydelig løsning.
Stor tak på forhånd, og tak for alle de fantastiske tråde, der findes her for en nybagt husejer.
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 2 704 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 2,704 indlæg
Afvent mindst et år, så I kan følge med i, hvordan trappehelvedet opfører sig i løbet af de forskellige årstider. Det kan meget vel være, at den knirker lidt i sommermånederne men ikke resten af året. Sådan opfører mine trapper sig.
Tak for svaret! Der kan man bare se. Nålefiltrene og en indledende slibning af trinene var klar allerede tidligt i maj. Resten af slibning og maling blev klar den 20/5. Hukommelsen svigter, men vi er ret sikre på, at der ikke kunne høres noget knirken dengang, men at det er kommet gradvist siden midten af juni. Hvordan lyder det?Düsseldorff sagde:
Tak igen, håber det er okay, at jeg besværer med et sidste spørgsmål. Spalieren blev som sagt fjernet før maling (derfor at den er umalet på billedet). Knirken kom og nu blev spalieren sat på igen uden nogen forbedring. Kan vi med god samvittighed fjerne den igen og afvente, uden at risikoen er, at det er manglen på spalieren, der er en del af problemets årsag? Dvs. kan vi gennemføre den "afventende fejlsøgning" uden at skulle forværre hjemmets æstetik med denne grimme konstruktion?Düsseldorff sagde:
Og til sidst, for formens skyld, er det en skjult fejl (😜).
Knirk i trapperne skyldes, at træ skurer mod træ. For at gøre dem stille skal man på en valgfri måde sørge for, at træ ikke kan bevæge sig og skurre mod andet træ.
Jeg ville gætte på, at lukkede trapper (anti fodbrækkere) er nemmere at spænde end åbne varianter som I har.
Jeg ville gætte på, at lukkede trapper (anti fodbrækkere) er nemmere at spænde end åbne varianter som I har.
Klik her for at svare